ناصر سیفی:

نمایشگاه «نسل کشی مذهبی در میانمار» نشان از زنده بودن هنر دارد

نمایشگاه «نسل کشی مذهبی در میانمار» نشان از زنده بودن هنر دارد
ناصر سیفی، هنرمند نقاش با خوب ارزیابی کردن آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش درآمده‌اند گفت: نفس برگزاری نمایشگاهی که هنرمندان و دست اندرکاران در صدد اجرای آثاری با موضوعات همسو با جامعه بر می‌آیند و نسبت به حوادث اجتماعی داخلی و جهانی واکنش نشان می‌دهند خوب است؛ چراکه این امر نشان دهنده زنده بودن هنر است.
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر :  ۱۹۹۹۰

ناصر سیفی، هنرمند نقاش با خوب ارزیابی کردن آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش درآمده‌اند گفت: نفس برگزاری نمایشگاهی که هنرمندان و دست اندرکاران در صدد اجرای آثاری با موضوعات همسو با جامعه بر می‌آیند و نسبت به حوادث اجتماعی داخلی و جهانی واکنش نشان می‌دهند خوب است؛ چراکه این امر نشان دهنده زنده بودن هنر است.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، این روزها گالری‌های عالی و خانه عکاسان حوزه هنری میزبان نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» هستند. چنانکه پس از اعلام فراخوان برگزاری این نمایشگاه، تعداد زیادی اثر هنری از سوی هنرمندان گرافیست ایرانی و هنرمندانی از 18 کشور جهان همچون: چین، اندونزی، هلند، بلژیک، سوریه، مصر، پرتغال، الجزایر، لهستان، اتریش، هندوستان، ایتالیا، ترکیه، فلسطین، صربستان، برزیل، امریکا و مالزی به دبیرخانه ارسال شد که از میان آثار رسیده، 70 اثر برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شد.

ناصر سیفی، هنرمند نقاش با خوب ارزیابی کردن آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش درآمده‌اند گفت: نفس برگزاری نمایشگاهی که هنرمندان و دست اندرکاران در صدد اجرای آثاری با موضوعات همسو با جامعه بر می‌آیند و نسبت به حوادث اجتماعی داخلی و جهانی واکنش نشان می‌دهند خوب است چراکه این امر نشان دهنده زنده بودن هنر است.

او در ادامه گفت: طبیعی‌ است که در برخورد و عجله‌ای که هنرمندان در خلق آثار مناسبتی دارند زمانی برای واکاوی دقیق مسائل و نشانه شناسی وجود ندارد تا بتوانند به ترکیب بندی خوب و تاثیرگذارتر برسند با این وجود در آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» به نمایش گذاشته شده‌است شاهد آثاری هستیم که برخی از آنها از ویژگی‌های تصویری بسیار خوبی برخوردارند و می‌توانند در مخاطب تاثیرگذار باشند. این اثار در عین آنکه پیام خود را به مخاطب منتقل می‌کنند، مبانی زیبایی شناسی را در خود دارا هستند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در کنار برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اگر این پرسش مطرح شود که «چرا جنگ؟» و این پرسش را به مثابه همایش و فراخوانی هنری به اجرا بگذاریم، تاثیر بیشتری خواهد داشت. به این بپردازیم که سردمداران جهان امروز چرا تا این اندازه جنگ طلب هستند و چرا شاهد کشتارهای فراوان در بسیاری از نقاط جهان هستیم؟ جالب آنجاست که بسیاری از رؤسایی که کشتار راه می‌اندازند، مدعی حقوق بشر و برقراری  دموکراسی و اشاعه آن در جهان هستند. درحالی که بیشتر این جنایت‌ها توسط همان افراد راه می‌افتد.

او با اشاره به آنکه عوامل دسته اول و عوامل دسته دوم در این مهم دخیل هستند گفت: در هنر و فرهنگ هم با چنین اولویت‌هایی روبه رو هستیم. اولویت اصلی ما فرهنگ است این درحالی است که فرهنگ جهانی مخدوش شده‌است. فرهنگ جهانی، فرهنگ عدالت پذیری نیست و رو به ستمگری و خونریزی آورده‌است. هرچند ماهیت فرهنگ اینگونه نیست؛ اما از آنجایی که ضد فرهنگ نیز در زیرمجموعه فرهنگ قرار می‌گیرد، شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم. ما نیز هنر متاثر از فرهنگ و هنر متاثر از ضد فرهنگ داریم. هنر، هم می‌تواند به عنوان ابزاری آگاه بخش به کار گرفته شود هم می‌تواند به عنوان ابزاری برای تخریب جوامع مورد استفاده قرار گیرد.

سیفی یادآور شد: در تهاجم فرهنگی نیز با چنین مواردی روبه رو هستیم؛ چراکه جهان، از همه ابزارها در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. کشتار میانمار نیز به نوعی حاصل برنامه ریزی بلند مدت افرادی است که فکر می‌کنند صاحب جهان هستند. امروز شاهد کشتار در میانمار هستیم، فردا ممکن است این اتفاق در جای دیگر بیافتد و چند روز دیگر، درنقطه‌ای دیگر این اتفاق بیافتد. روزگاری در فلسطین و عراق، بعد یمن و سوریه و اکنون در میانمار شاهد چنین کشتارهایی هستیم، اما جهان امروز در مقابل چنین کشتارهایی با اینکه دامن افرادی که سکوت پیشه می‌کنند را می‌گیرد، بازهم سکوت می‌کنند که نشان دهنده آن است که فرهنگ ستم را پذیرفته‌اند.

این هنرمند نقاش افزود: به نوعی می‌توان گفت در کشتار میانمار شاهد تقابل وحی و ماتریالیسم هستیم و اگر این نشانه شناسی‌ها خوب شناخته شوند و در آثار هنری به کارگرفته شوند؛ این آثار می‌توانند زبانی جهانی پیدا کنند؛ زیرا با وجود آنکه درخصوص میانمار صحبت می‌کنیم، اما زبانی برای بیان مشکلات تمام مظلومان جهان نیز خواهیم بود.  امیدوارم چنین نمایشگاه‌هایی به سوی جهانی‌تر شدن زبان هنر گام بردارد و بتواند با تمام افراد جهان ارتباط برقرار کند.

بنابراین گزارش، علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» می توانند به تهران، خیابان حافظ، نبش سمیه، ساختمان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، گالری‌های عالی و خانه عکاسان مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

   

 

 

 

ارسال نظر