ناصر سیفی:

اثر نگارگری «پرهای آسمان»، طواف تفکر شهید است

اثر نگارگری «پرهای آسمان»، طواف تفکر شهید است
ناصر سیفی معتقد است: پرواز پرندگان در اثر نگارگری «پرهای آسمان»، همچون طواف تفکر این شهید است که منادی آزادی و بشارت صلح و سپیدی است. دفاعی که منجر به آزادی انسان است و در سایر احاد بشری تاثیرگذار است.
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر :  ۱۹۹۶۳

ناصر سیفی معتقد است: پرواز پرندگان در اثر نگارگری «پرهای آسمان»، همچون طواف تفکر این شهید است که منادی آزادی و بشارت صلح و سپیدی است. دفاعی که منجر به آزادی انسان است و در سایر احاد بشری تاثیرگذار است.

 به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، مدتی است در سلسه برنامه‌هایی که توسط مرکز تجسمی حوزه هنری برگزار می‌شود، شاهد رونمایی از آثار هنرمندان درخصوص شهادت محسن حججی هستیم. اثر نگارگری «پرهای آسمان» نیز ششمین اثری است که پس از شهادت محسن حججی در نگاه خانه حوزه هنری رونمایی شد و آثار متعددی از سایر هنرمندان در صف رونمایی در نگاه خانه سوره قرار دارند.

ناصر سیفی، هنرمند نقاش درخصوص اثر نگارگری «پرهای آسمان» که توسط مهدی فرخی، هنرمند نگارگر خلق شده است گفت: این اثر به صورت غیر مستقیم به موضوع شهید ارجمند و والا مقام، محسن حججی پرداخته‌است. نکته قابل توجه در این اثر آن است که به صورت مستقیم از تصویر شهید حججی در نگاره «پرهای آسمان» استفاده نشده است و رزمنده‌ای در این تصویر نقش شده‌است که نیم تنه بالای آن توسط پرندگانی پوشیده شده که در حال طواف این شهید هستند.

به گفته این نقاش، پرواز پرندگان در این اثر همچون طواف تفکر این شهید است که منادی آزادی و بشارت صلح و سپیدی است. دفاعی که منجر به آزادی انسان است و در سایر احاد بشری تاثیرگذار است. این روحیه آزادی که در روحیه شهید حججی وجود داشت از آنجایی که با شهادت ایشان قطع نشد و ساری و جاری شد، در این اثر نیز شاهد آن هستیم که بعد از شهادت این رزمنده، نمادهای آزادگی درحال پرواز هستند.

این کار از آن جهت برای سیفی قابل تامل بود که هنرمند بدون استفاده از چهره و صورت شهید حججی، به نوعی تفکر و تاثیر او را توانسته با قلم خوب و شیوای خود تصویر کند.

اثر نگارگری «پرهای آسمان»، ادای دینی به مقام ملکوتی شهید حججی است که در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر با تکنیک اکریلیک آماده شده است؛ این درحالی است که مدتی است شاهد فاصله گرفتن هنر نگارگری از پرداختن به موضوعات روز جامعه هستیم؛ سیفی در این خصوص گفت: انجام کار موضوعی در حوزه نقاشی و نگارگری، آسان نیست. با این وجود، در برخورد با آثار موضوعی، لزوما نباید ساختارهای اصلی و ظاهری را در کار داشته باشیم؛ بلکه می توانیم با استفاده از فهم و تاثیری که از یک جریان گرفته می‌شود، آنرا در قالب‌ها، نمادها، ترکیب بندی‌های مختلف نشان دهیم؛ هرچند نگارگری ما از نگارگری کهن بسیار تاثیر گرفته است و در بسیاری از بخش‌ها حرفی برای گفتن ندارد و به نوعی تکرار گذشته است، اما هنرمند در این اثر سعی کرده تا با استفاده از قابلیت‌های امروز، این نگاره را خلق کند.

او تصریح کرد: بهتر است نگارگران تا این حد به چارچوب‌های گذشته مقید نباشند و در این صورت است که می‌توان شاهد آثاری همچون آثار فرخی بود که با جسارت در حوزه نگارگری خلق می‌شوند. اگر بتوانیم به صورت غیر مستقیم به موضوعات روز بپردازیم نیکو خواهد بود. این درحالی است که جو هنر معاصر، به شدت متشنج و غرب زده است وبه نوعی شاهد غربزدگی سطحی و سخیف در برخی آثار هستیم.

 

 

 

 

 

 

   

 

 

ارسال نظر