مومنی شریف: هنرمند مسئول وظیفه دارد تا پیام مظلومیت را اعلام کند

مومنی شریف: هنرمند مسئول وظیفه دارد تا پیام مظلومیت را اعلام کند
محسن مومنی شریف با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» گفت: در دنیایی که سازمان‌های مسئول و نهادهای حقوق بشر و رسانه‌هایی که ادعای آزادی دارند، نسبت به این کشتار و قتل عام بی اعتنا هستند و حتا می کوشند تا کسی صدای آن‌ها را نشنود، هنرمندان نشان دادند در چنین شرایطی، هنرمند مسئول وظیفه دارد تا پیام مظلومیت آن‌ها را اعلام کند.
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر :  ۱۹۹۴۷

 محسن مومنی شریف با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» گفت: در دنیایی که سازمان‌های مسئول و نهادهای حقوق  بشر و رسانه‌هایی که ادعای آزادی دارند، نسبت به این کشتار و قتل عام بی اعتنا هستند و حتا می کوشند تا کسی صدای آن‌ها را نشنود، هنرمندان نشان دادند در چنین شرایطی، هنرمند مسئول وظیفه دارد تا پیام مظلومیت آن‌ها را اعلام کند.

 به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» روز سه شنبه 18 مهرماه با حضور هنرمندان، مسئولان فرهنگی هنری و هنردوستان در گالری‌های عالی و خانه عکاسان حوزه هنری واقع در خیابان سمیه ، نرسیده به خیابان حافظ افتتاح  شد.

محسن مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری با تشکر از هنرمندان ایرانی و سایر هنرمندان آزاده‌ای که نسبت به فاجعه‌ای که در میانمار در حال وقوع است، عکس‌العمل نشان داده‌اند و اثر هنری با این موضوع خلق کرده‌اند گفت: در دنیایی که سازمان‌های مسئول و نهادهای حقوق  بشر و رسانه‌هایی که ادعای آزادی دارند، نسبت به این کشتار و قتل عام بی اعتنا هستند و حتا می کوشند تا کسی صدای آن‌ها را نشنود، هنرمندان نشان دادند در چنین شرایطی، هنرمند مسئول وظیفه دارد تا پیام مظلومیت آن‌ها را اعلام کند.

به دنبال اعلام فراخوان پوستر نسل کشی مذهبی در میانمار، تعداد 70 اثر از میان آثار ارسالی از19 کشور، به نمایشگاه راه یافتند؛ مومنی شریف در این خصوص گفت: آثاری که به دبیرخانه ارسال شده بود، چندین برابر آنچیزی است که در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌است. این امر نشان می‌دهد که هنرمندان به خاطر لطفی که خداوند در حق آنها داشت و نازک اندیشی خاصی به آنها داده‌است، نگاه خود را به انسانیت نشان می‌دهند و نمی‌توانند همانند سیاسیون دنیا نسبت به این امر بی اعتنا باشند. از این رو هنرمندان مسئول در جهان، نسبت به اتفاقاتی که می‌افتد، با هم هماهنگ عمل می‌کنند و به وظیفه انسانی خود عمل کنند.

او با خوب ارزیابی کردن آثاری که در نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» در معرض دید عموم گذاشته شده‌است گفت: در این نمایشگاه شاهد آن هستیم که علاوه بر هنر گرافیک، کاریکاتور و عکاسی نیز وارد عرصه شده‌اند و تعامل این هنرها در کنار یکدیگر، به نوعی جدید و قابل توجه است.

رئیس حوزه هنری درخصوص انتشار و توزیع کتاب نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» گفت: تمام سعی ما برآن است تا این کتاب منتشر شود و علاوه بر سفارتخانه‌های خودمان، به سفارتخانه میانمار و کشورهایی که سعی کرده‌اند نسبت به این موضوع بی اعتنا باشند، ارسال خواهیم کرد.

مومنی شریف با اشاره به آنکه، انتشار و توزیع این پوسترها در سطح شهر نیازمند تعامل و همکاری با مسئولان امر است اظهار کرد: مذاکراتی در این خصوص انجام شده‌است و  امیدوارم شهرداری تهران و سایر شهرها که امکاناتی برای نمایش این آثار دارند، ما را در این راه یاری دهند.

 سید مسعود شجاعی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری نیز در خصوص نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل کشی مذهبی در میانمار» گفت: با توجه به مدت زمان محدود در نظر گرفته شده برای ارسال اثر به دبیرخانه نمایشگاه، خوشبختانه آثار قابل اعتنایی از سوی هنرمندان گرافیست ایرانی و هنرمندانی از 18 کشور جهان همچون: چین، اندونزی، هلند، بلژیک، سوریه، مصر، پرتغال، الجزایر، لهستان، اتریش، هندوستان، ایتالیا، ترکیه، فلسطین، صربستان، برزیل، امریکا و مالزی به دستمان رسید که از میان آثار رسیده، 70 اثر برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شد.

او با اشاره به فاجعه کشتار مسلمانان در میانمار ادامه داد: این اتفاق آنقدر وحشتناک و دور از انتظار بود که افکار عمومی در سراسر جهان را متأثر کرد و متعاقب آن جامعه هنری نیز به این کشتار وحشیانه واکنش نشان داد و این نمایشگاه گوشه ای از واکنش هنرمندان گرافیست جهان به نسل کشی مسلمانان در میانمار است که طی فراخوانی در یک بازه زمانی محدود در اختیار ما قرار گرفت که امیدواریم در توقف روند کشتار وآزار و اذیت مردم مسلمان میانمار مؤثر واقع شود.

شایان ذکر است؛ این رویداد هنری با همکاری مرکز تجسمی حوزه هنری و انجمن تجسمی روایت فتح اجرا شده است.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر