مهدی فرخی در مراسم رونمایی از اثر «پرهای آسمان» مطرح کرد:

با نگاهی جدید به نگارگری، موضوعی آرمانی و معاصر را تصویر کردم

با نگاهی جدید به نگارگری، موضوعی آرمانی و معاصر را تصویر کردم
مهدی فرخی با اشاره به آنکه سعی دارد تا نگاهی جدید در حوزه نگارگری وارد کند تصریح کرد: در نگارگری کمتر شاهد آن هستیم که به آثاری پرداخته شود که با موضوعات مفهمومی و معاصر همراه هستند. من نیز سعی داشتم در این اثر، به صورت نمادین، دنیای معنوی و مادی را در پیوندی با حضور جسمانی یک رزمنده به تصویر بکشم.
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر :  ۱۹۹۴۶

  مهدی فرخی با اشاره به آنکه سعی دارد تا نگاهی جدید در حوزه نگارگری وارد کند تصریح کرد: در نگارگری کمتر شاهد آن هستیم که به آثاری پرداخته شود که با موضوعات مفهمومی و معاصر همراه هستند. من نیز سعی داشتم در این اثر، به صورت نمادین، دنیای معنوی و مادی را در پیوندی با حضور جسمانی یک رزمنده به تصویر بکشم.

  نگاه خانه حوزه هنری روز گذشته میزبان مراسم رونمایی از اثر نگارگری «پرهای آسمان» بود که با حضور هنرمندان، مسئولان فرهنگی هنری و هنردوستان برگزار شد.

مهدی فرخی، خالق این اثر هنری در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: این اثر، ادای دینی به مقام ملکوتی شهید حججی است که در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر با تکنیک اکریلیک آماده شده است. این اثر از جمله آخرین کارهایی است که انجام داده‌ام و باموضوع رزمنده به آن پرداخته‌ام.

او با اشاره به آنکه سعی دارد تا نگاهی جدید در حوزه نگارگری وارد کند تصریح کرد: در نگارگری کمتر شاهد آن هستیم که به آثاری پرداخته شود که با موضوعات مفهمومی و معاصر همراه هستند. از این رو  تابلوی «پرهای آسمان» روایتگر رزمنده‌ای است که با قامتی استوار در فضای مرکزی تابلو ایستاده است و در تداوم آن در بالای اثر شاهد فضایی آسمانی هستیم که با حرکت کبوترها شکل گرفته‌است.

فرخی با تاکید برآنکه در فرهنگ ما، حال و هوای رزمنده ، پیوندی در دفاع از اسلام دارد تصریح کرد: می‌توان به نوعی گفت به لحاظ مفهومی، شاهد تلاقی آسمان و زمین هستیم که پیوند آسمان و زمین توسط رزمنده نشان داده‌شده است. چراکه رزمنده، موضوعی آرمانی است و علاوه بر دفاع از میهن در دفاعی ابدی و عزلی نیز شریک است. من نیز سعی داشتم در این اثر، به صورت نمادین، دنیای معنوی و مادی را در پیوندی با حضور جسمانی یک رزمنده به تصویر بکشم.

او ادامه داد: زمینه اثر با رنگ لاجورد کار شده و با پرواز کبوترها که سفید است. نوع پرداخت به این موضوع، مفهومی و سمبلیک است.

این نگارگر در پاسخ به سوال چرایی دوری افتادن بین نگارگری که هنری اسلامی است و موضوعات معنوی عصر حاضر گفت: نگارگری دارای ساختاری بسیار دقیق است و پا را فراتر از این ساختار گذاشتن، کمی سخت است. از این رو نیاز است تا هنرمندان نگارگر عادت کنند تا قالب‌های خود را بشکنند و قالب های جدید را انتخاب کنند و نگران نباشند که چیزی را ازدست می‌دهند چراکه هنرمند باید قالب شکن باشد. در دنیای معاصر خود حضور داشته باشد.

فرخی خاطرنشان کرد: تلاش من آن است تا بینشی در اثر خود کار کنم که بینشی امروزی باشد نه بینشی تزیینی چراکه از آثار تزیینی گریزان هستم و به دنبال آثاری هستم که دارای مفاهیمی باشد که به درد مخاطب معاصر بخورد. دنیای معاصر، دنیای ارتباطات است و اثر هنری در زمان معاصر در قالب ارتباط قرار می‌گیرد. نگارگری نیز این قابلیت را دارد تا امروزی عمل کند و با مخاطب امروزی خود ارتباط برقرار کند. نگاگری هویتی ایرانی دارد و هر جای دنیا به نمایش درآید، نشان می‌دهد که اثری ایرانی است.

مهدی فرّخی هنرمند نگارگر، متولد 1359است. وی دارای درجه یک هنری رشته نگارگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. فرخی برگزیده بنیاد ملی نخبگان در سال 1388 و برگزیده بیش از 40 جشنواره هنری بوده و سابقه تدریس در دانشگاه سوره و دانشگاه شاهد را دارد. وی تا کنون سه نمایشگاه انفرادی در موزه هنر امام علی(ع)، موزه رضا عباسی و نگارخانه رضوان برگزار کرده است. در حال حاضر چهار اثر اهدایی او به موزه آستان قدس رضوی، در این موزه به نمایش درآمده است.

 

 

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر