علی محمد شیخی:

آثار هنری سندی ماندگار و پشتوانه سرمایه‌ای برای کشورها است

آثار هنری سندی ماندگار و پشتوانه سرمایه‌ای برای کشورها است
علی محمد شیخی از هنرهای تجسمی و آثاری که در این حوزه خلق می‌شوند به عنوان پشتوانه ارزی برخی کشورها یاد کرد و گفت: باید به فضای هنری ارزش داد چراکه آثاری که در این حوزه خلق می‌شود، سندی ماندگار خواهد بود؛ همچون آنچه در دوران جنگ توسط هنرمندان خلق شد و از آن به عنوان هنر دفاع مقدس یاد می شود.
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر :  ۱۹۹۱۷

 

علی محمد شیخی از هنرهای تجسمی و آثاری که در این حوزه خلق می‌شوند به عنوان پشتوانه ارزی برخی کشورها یاد کرد و گفت: باید به فضای هنری ارزش داد چراکه آثاری که در این حوزه خلق می‌شود، سندی ماندگار خواهد بود؛ همچون آنچه در دوران جنگ توسط هنرمندان خلق شد و از آن به عنوان هنر دفاع مقدس یاد می شود.

علی محمد شیخی، هنرمند نقاش در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، با اشاره به آنکه حوزه هنری با فعالیت هنرمندان تجسمی شکل گرفت یادآور شد: در آن دوره شاهد حضور پررنگ هنرمندان تجسمی در عرصه حوزه هنری بودیم و فعالیت‌های شگرفتی توسط هنرمندان حوزه شکل گرفت. این درحالی است که درحال حاضر شاهد موازی‌ کاری‌های بسیار در عرصه هنرهای تجسمی هستیم که سبب شده تا فعالیت‌های حوزه هنری کمتر دیده شود.

او ورود تکنولوژی و افزایش تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان عرصه هنر را یکی دیگر از عوامل کم‌رنگ شدن فعالیت هنرمندان حوزه هنری عنوان کرد و گفت: با وجود ظهور تکنولوژی و خط و مشی‌های مختلف، حوزه هنری هنوز راه خود را ادامه می‌دهد و نسل قدیم در کنار نسل جدید مشغول فعالیت است.

به گفته این هنرمند، این روزها هنرهای تجسمی دستخوش تغییراتی شده که تکنولوژی عامل اصلی آن است چنانکه هر شخصی می تواند با در دست داشتن موبایل، عکسهایی بگیرد که به مسابقات عکاسی ورود پیدا کند، حتی انعکاس جهانی داشته باشد. این موضوع درخصوص کاریکاتور نیز صدق می‌کند؛ در این میان به دلیل آنکه گرافیک به لحاظ رسانه ای گسترده‌تر عمل می‌کند، هیاهوی زیاد آن سبب شده تا صدای سایر هنرها به گوش مخاطب نرسد.

شیخی اظهار کرد: در همه جای دنیا، از هنرهای تجسمی برای پیشبرد اهداف بهره می جویند، ایران نیز از این امر مستثنی نیست. به طور مثال، می‌توان به شهادت محسن حججی و موجی که درحوزه هنرهای تجسمی به راه افتاد اشاره کرد. قطعا تاثیر که هنر در میان مردم داشت، صدها سخنرانی بر مخاطب نداشت. تاثیرات پوسترها، عکسها و فعالیت‌هایی که هنرمندان برای شهید حججی انجام دادند در مخاطب و عموم جامعه، چشم گیر بود. حتا حوزه هنری نیز نمایشگاه پوستر با موضوع شهید حججی برگزار کرد و صدها اثر برای شرکت در این نمایشگاه ارسال شد.

به گفته، این هنرمند، هنرهای تجسمی، بمب خبری تبلیغاتی است. از یک سو با بنرهای مختلف در سطح شهر روبه رو می شویم و از دیگر سو با عناصر تصویری و تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها رو به رو هستیم، تمام آنچه در سطح شهر می‌بینیم بخشی از عناصر تصویری هستند که بر دید بصری مخاطب تاثیر می‌گذارد. حال آنکه هنر باشد یا نباشد. چراکه ممکن است یک اثر هنری در قالب یک تابلوی خاص به صورت انحصاری خلق شود و گاهی هم ممکن است یک اثر هنری در تعداد زیاد تکثیر و چاپ شود. با این وجود شاهد حضور عناصر تصویری در سطح جامعه هستیم.

او از هنرهای تجسمی و آثاری که در این حوزه خلق می‌شوند به عنوان پشتوانه ارزی برخی کشورها یاد کرد و گفت: در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم که تابلوهای نقاشی تبدیل به پشتوانه مالی آن کشور شده‌اندچراکه تاریخچه، قدمت و منحصر به فرد بودن آن اثر، به آن ارزش افزوده می‌دهد. اما در ایران به دلیل وجود نفت و گاز، اثر هنری به عنوان پشتوانه مالی، محسوب نمی‌شود اما باید به فضای هنری ارزش داد چراکه آثاری که در این حوزه خلق می‌شود، سندی ماندگار خواهد بود همچون آنچه در دوران جنگ توسط هنرمندان خلق شد و از آن به عنوان هنر دفاع مقدس یاد می شود.

علی‌محمد شیخی متولد 1333 تهران است. ریاست موزه شهدا، عضویت در گروه نقاشی حوزة هنری، تألیف و گردآوری درس گرافیک هنری در انستیتو مکانیک دانشگاه شهید رجایی و... را درکارنامه خود ثبت کرده‌است. او تاکنون در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد شرکت داشته و برنده جوایز متعددی جشنواره ستایشگران عشق ولایت، جشنواره سراسری نی‌نوازان، نمایشگاه مسابقه خط تحت عنوان بسم‌الله و... بوده‌است.

 

 

 

 

   

ارسال نظر