سمانه مطلبی سلوط: هنر عاشورایی نیازمند رد شدن از کلیشه‌هاست

سمانه مطلبی سلوط: هنر عاشورایی نیازمند رد شدن از کلیشه‌هاست
سمانه مطلبی سلوط با تاکید برآنکه هنر عاشورایی نیازمند رد شدن از کلیشه‌هاست گفت: اگر همه هنرمندان احساس مسئولیت کنند و وارد عرصه شوند، قطعا از تکرار در خواهیم شد. مطمئن هستم امسال اتفاق بهتری خواهد افتاد.
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
کد خبر :  ۱۹۸۹۰

سمانه مطلبی سلوط با تاکید برآنکه هنر عاشورایی نیازمند رد شدن از کلیشه‌هاست گفت: اگر همه هنرمندان احساس مسئولیت کنند و وارد عرصه شوند، قطعا از تکرار در خواهیم شد. مطمئن هستم امسال اتفاق بهتری خواهد افتاد.

سمانه مطلبی سلوط از جمله هنرمندان جوان کشور است که در نهمین جشنواره سوگواره هنر عاشورایی موفق شد به عنوان نفر دوم بخش تصویرسازی با موضوع حربن یزید ریاحی معرفی شود.

او در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با اشاره به آنکه بیشتر هنرمندان به هنر عاشورایی علاقه‌مند هستند گفت: اگر نگاهی به اطراف بیاندازیم شاهد خواهیم بود که همه هنرمندان دوست دارند به هنر عاشورایی بپردازند، اما تکرار مکررات سبب شده تا برخی هنرمندان از این مهم زده شوند.

مطلبی سلوط درخصوص تاثیری که برگزاری سوگواره هنر عاشورایی در پرداختن به این هنر داشته‌است خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت سوگواره هنر عاشورایی در این حوزه تاثیری نداشته، اما اشکالی که به این سوگواره وارد است، این است که تاثیرات آن محدود است، خیلی فراگیر نیست و اینگونه به نظر می‌رسد که تعدادی از هنرمندان مذهبی به آن می‌پردازند. دلیل این تصورات از آنجا نشات می‌گیرد که سوگواره هنر عاشورایی خیلی محدود عمل می‌کند.

با این وجود او معتقد است: امسال شاهد جذاب شدن سوگواره هستیم؛ چراکه از کلیات خارج شد و موضوعاتی مانند حر، امام حسین(ع) و ... به صورت جزئی وارد سواگواره شدند و هنرمندان با توجه به موضوعات و بخش‌ بندی‌هایی که در نظر گرفته می‌شود، به خلق اثر می‌پردازند. این داستان‌ها می‌تواند برای همه جذاب‌تر و فراگیرتر باشد.

این تصویرگر در ادامه به کارگاه‌های آموزشی که در راستای سوگواره هنر عاشورایی برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: بر خلاف سالهای قبل، شاهد حضور هنرمندان به‌نام در کارگاه‌های آموزشی هستیم. جمع شدن این هنرمندان  در کنار هم، چالش بسیار خوبی را رقم خواهد زد؛ درعین حال می‌توانیم شاهد برقراری ارتباطی خوب بین هنرمندان باشیم تا بتوانیم از کلیشه‌هایی همچون استفاده از عناصر  و رنگ‌های تکراری در هنر عاشورایی دور شویم و این هنر را ارتقا دهیم.

مطلبی سلوط ، راه فرار از عناصر تکراری هنر عاشورایی را اجماع هنرمندان و همفکری آنها دانست و یادآور شد: هنر عاشورایی نیازمند رد شدن از کلیشه‌هاست. اگر همه هنرمندان احساس مسئولیت کنند و وارد عرصه شوند، قطعا از تکرار در خواهیم شد. مطمئن هستم امسال اتفاق بهتری خواهد افتاد.

سمانه مطلبی سلوط متولد یک­هزار و سیصد و شصت و پنج و عضو پیوسته انجمن تصویرگران است. او تاکنون در نمایشگاه‌های متعددی شرکت داشته و طراحی و ساخت عروسک "عروسک ها از بهشت می آیند" را انجام داده‌است. برگزیده(نفر دوم) نهمین جشنواره سوگواره هنر عاشورایی، برگزیده(نفر اول)اولین جشنواره مالیاتی1394، برگزیده(نفر دوم) ششمین جشنواره هنر جوان1392، برگزیده (نفر اول) دومین دوسالانه تصویرگری نیایش درمشهد در سال 1391 را در کارنامه خود به ثبت رسانده و با نشریاتی همچون کیهان­بچه­ها، همشهری­بچه­ها، سروش، شاهد، کوشش و...) همکاری داشته است.


 

 

 

 

   

ارسال نظر