اظهارات مسئولین و هنرمندان در دهمین سوگواره تجسمی ۷۲ بغض بوم

اظهارات مسئولین و هنرمندان در دهمین سوگواره تجسمی ۷۲ بغض بوم
دهمین سوگواره تجسمی ۷۲ بغض بوم ششم مهر ماه سال جاری همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس و مصادف با هفتم محرم با مضمون حماسه عاشورا و شهید والا مقام مدافع حرم محسن حججی در مجتمع فرهنگی، سینمایی قدس تبریز به همت حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
کد خبر :  ۱۹۸۷۰

دهمین سوگواره تجسمی ۷۲ بغض بوم ششم مهر ماه سال جاری همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس و مصادف با هفتم محرم با مضمون حماسه عاشورا و شهید والا مقام مدافع حرم محسن حججی در مجتمع فرهنگی، سینمایی قدس تبریز به همت حوزه هنری استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، در این سوگواره 150 هنرمند در حوزه های نقاشی، گرافیک و خوشنویسی شرکت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، این سوگواره که از سال 84 آغاز شده است، هرساله میزبان بسیاری از هنرمندان تبریزی است که در ایام محرم، حس و حال عاشورایی خود را با قلم های اشک آلود خود بر پیکره طرحواره ها می نشانند.دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم مورد استقبال مسئولین استانی قرار گرفت و هرکدام از مسئولین در بازدید از این سوگواره تجسمی اظهاراتی داشته اند که در ادامه می آید:

سردار کریمیان در میان سوگواران هنری دهیمن همایش تجسمی 72 بغض    :

هنرمندان کربلای ایران را دریابند/ حس پرواز در سوگواره 72 بغض بوم

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم، ضمن تشکر از فعالیت های حوزه‌ هنری آذربایجان‌شرقی برای برگزاری چنین برنامه هایی گفت: ما از تحرک حوزه هنری در ماه های اخیر استقبال می‌کنیم و در عمل حاضر به ارتباط بیشتر و تداوم تعامل تا بازدهی کامل هستیم.

غلام عسگر کریمیان با تامل در یکی از آثار نقاشی که در مرحله‌ اجرا بود و گفتگو با خالق آن گفت: با تاسی از این تابلو باید بگویم این همایش به من حس پرواز داد.

وی ادامه داد: هر پیامی که از زبان هنر جاری گردد ماندگار است و چه بهتر که آن پیام بر گرفته از نهضت عاشورا باشد.

فرمانده سپاه عاشورا اضافه نمود: هنرمندان می توانند بیشترین نقش را در بیان مفاهیم دینی، عرفانی  و اعتقادی ایفا کنند؛ ضمن اینکه با بهره گیری از ابزار هنری می توان اثرگذاری آنها را بیشتر کرد.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی، گفت: عاشورا عرصه ای برای زندگی است، حس الهام شده عاشورایی در آثار هنرمندان، حس پرواز متقابل را در مخاطب زنده می کند.

کریمیان در بازدید از این همایش اظهار کرد: زمانی که از برگزاری این سوگواره هنری با خبر شدم، به من گفته شد که برای سوگواری اباعبدالله حسین تکیه ای برپا شده است اما اینبار تکیه ای از جنس هنر که با دستان هنرمندان عاشورایی قلمی بر خاطره دلاوری ها و رشادت های روز عاشورا زده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های هنری استان آذربایجان شرقی بسیار بالا و پر ثمر  بوده و توانایی ایجاد فرصت های غنی برای اعتلای عرصه هنر استان را دارد، جایگاه هنرمندان را در معرفی و پاسداشت هرچه بهتر مفاهیم دینی، عرفانی و اعتقادی مهم دانست.

کریمیان ادامه داد: هر پیامی که از زبان هنر جاری گردد ماندگار است و چه بهتر که آن پیام بر گرفته از نهضت عاشورا باشد.

فرمانده سپاه عاشورا در سخنانی میان هنرمندان ضمن اشاره به هشت سال دفاع مقدس و تاکید بر اینکه جنگ تحمیلی نیز به عنوان کربلای ایران به حساب می آید، از هنرمندان درخواست کرد کربلای ایران را دریابند و  گفت: عامل به وجود آمدن کربلای ایران، عاشورای حسینی است. عاشورا روایتی از مردن نیست بلکه روایتی از زندگی بر اساس مقاومت و دلدادگی است.

کریمیان همچنین ورود حوزه هنری استان به ارزشهای دفاع مقدس، پرداخت به مدافعان حرم به زبان هنر به ویژه شهید حججی را بسیار ارزشمند خواند.

وی با تامل در یکی از آثار نقاشی که در مرحله‌ اجرا بود و گفتگو با خالق آن گفت: با تاسی از این تابلو باید بگویم این همایش به من حس پرواز داد.

فرمانده سپاه عاشورا ادامه داد: نکته زیبای دیگر این همایش زمانی بر من آشکار شد که از بزرگداشت شهید مدافع حرم "محسن حججی" در آثار هنرمندان برازنده آذربایجان مطلع شدم، قطعا الهام از رشادت و بزرگواری این شهید مدافع حرم حس و حال خاصی را با آثار هنرمندان خواهد داد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

هنر بهترین ابزار برای نمایش عظمت قیام عاشورا است

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بازدید از دهمین سوگواره‌ تجسمی 72 بغض بوم گفت: استعدادهای توانمند و دارای ذهنی خلاق در این سوگواره دیدم.

محمد اسماعیل سعیدی با منطقی و سنجیده خواندن این همایش افزود: ایام، ایام خاصی است و عملکرد حوزه‌ی هنری در تجمیع ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام‌، دفاع مقدس و شهید حججی بسیار ارزشمند است و قطعاً باعث خلق آثار ارزشمندی خواهد شد.

وی اقدام حوزه هنری را در برگزاری این همایش ستود و گفت: امید که با برگزاری نمایشگاهی از تولیدات هنرمندان در این سوگواره بتوان آثار را در معرض دید جامعه قرار داد.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: بایستی ارزش‌ها و مفاهیم عالی قیام عاشورا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف هنری به نمایش گذاشته شود.

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در بازدید از دهمین سوگواره‌ تجسمی 72 بغض بوم در تبریز اظهار داشت: بهره‌مندی از ابزارهای نوین و جذاب برای تبیین مقاهیم عالی دینی و شیعی ضرورت امروز جامعه است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر این‌که عالی‌ترین مفاهیم دینی بایستی در زیباترین قالب های هنری به نسل جوان جامعه بیان شود، خاطرنشان کرد: بایستی ارزش‌ها و مفاهیم عالی قیام عاشورا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف هنری به نمایش گذاشته شود.

وی با منطقی و سنجیده خواندن همایش "72 بغض بوم" همزمان با ایام محرم در تبریز افزود: اقدام ارزشمند حوزه هنری در برگزاری این همایش ستودنی است، امید که با برگزاری نمایشگاهی از تولیدات هنرمندان در این سوگواره بتوان آثار را در معرض دید جامعه قرار داد.

سعیدی عملکرد حوزه‌ هنری در تجمیع ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه‌السلام‌، دفاع مقدس و شهید حججی را قابل تقدیر دانست و گفت: اگر جوانان هنرمند در رشته‌های مختلف فرصتی برای نمایش آثار خود با مفاهیم عالی دینی و انسانی پیدا کنند، زیباترین نمایشگاه های هنری برپا خواهد شد.

 

حسن میلانی در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم:

حماسه‌ عاشورا پر از ابعاد هنری است

رئیس سابق حوزه‌ هنری استان آذربایجان‌شرقی در بازدید از دهمین سوگواره‌ تجسمی 72 بغض بوم با اشاره به ابعاد هنری حماسه‌ عاشورا گفت: شهادت، ایثار، اخلاص، فدا کردن تمامی اعضای خانواده در جهت الی ا‌... چیزی نیست که در همه‌جا اتفاق بیفتد‌ و این حماسه قطعاً بهترین و زیباترین آثار هنری را در خود دارد.

حسن میلانی با بیان اینکه حوزه‌ هنری متولی هنرهای ارزشی و دینی است و آنها را به مردم می‌شناساند، افزود: عاشورا در راس همه‌ ارزش‌های دینی فرهنگ شیعه است و امسال دهیمن دوره است که سوگواره تجسمی 72 بغض واژه برگزار می‌شود و فکر عاشورایی ایجاد می‌کند و این برای جامعه بسیار خوب است.

میلانی در مورد فضای همایش خاطرنشان کرد: ما پارسال دوست داشتیم که این سوگواره در فضای فاخری برگزار شود که خوشبختانه این اتفاق امسال افتاده و سوگواره فوق در فضایی که در شان عاشورا، هنرمندان و حوزه است برگزار می‌شود.

وی افزود: هنر بستر مناسبی برای تبیین پیام عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) ظرفیتی مهم برای آفرینش های نوین هنری است، ما به عینه در این سوگواره به این مطلب پی می بریم.

میلانی عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین را بستری ناب برای تولیدات تجسمی نامید و گفت: بر اساس تک تک مفاهیم عاشورایی می توان هزاران اثر منحصر به فرد هنری خلق کرد.

رئیس سابق حوزه هنری آذربایجان شرقی، گفت: خوشحالم از اینکه مجتمع قدس پس از مدت ها بستر فرهنگی مناسب برای دیده شدن آثار فاخر هنری گردید.

میلانی در ارتباط با نگاه ویژه حوزه هنری به هنرهای اعتقادی و ارزشی بیان کرد: اصالت حماسه عاشورا ابعاد فاخر هنری چون شهادت، ایثار، اخلاص و از خود گذشتگی در راه خدا و احیای ارزش های دینی و اعتقادی در جامعه دارد که باید این ابعاد هنری در جایی به دیده عموم می رسید که درخور شان هنر عاشورا و همچنین هنر هنرمندان رسام عاشورایی می بود، در همین راستا حوزه هنری انقلاب اسلامی برای ارج دهی جایگاه عرصه عاشورا زمینه ای را برای بهتر دیده شدن این آثار فراهم کرده است.

وی در خصوص تمهیدات حوزه هنری آذربایجان شرقی در طول دوره های پیشین برای برگزاری بهتر این همایش، اظهار کرد: حوزه هنری با برگزاری این همایش سعی بر مانوس سازی عرصه هنر و هنرمندان با عرصه عاشورایی داشته و تلاش بر ایجاد تفکری عاشورایی در آثار هنرمندان دارد و هر دوره برآن است تا فضایی بهتر را برای این همایش فراهم کند.

میلانی با اشاره براینکه محل برگزاری دوره های پیشین همایش درخور هنرمندان استان نبوده، اذعان داشت: بسیار خرسندم که پس از اجرای 9 دوره از این همایش، فرصتی ایجاد شد که دهمین دوره از سوگواری 72 بغض بوم را در فضایی فراخ تر و در شان هنرمندان برگزار شود، چراکه پیش از این در دوره فعالیت من در این حوزه، تلاش های من و همکارانم این بود تا با ایجاد فضایی فرهنگی بتوانیم زمینه ای را برای فعالیت بهتر و به نمایش درآمدن این آثار در فضایی متناسب ایجاد کنیم، اکنون این مهم محقق شده و خرسندیم که هنرمندان را در فضای اصلی و در خور می بینیم.

وی افزود: هنر بستر مناسبی برای تبیین پیام عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین(ع) ظرفیتی مهم برای آفرینش های نوین هنری است، ما به عینه در این سوگواره به این مطلب پی می بریم.

میلانی در پایان خاطرنشان کرد: عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین را بستری ناب برای تولیدات تجسمی نامید و گفت: بر اساس تک تک مفاهیم عاشورایی می توان هزاران اثر منحصر به فرد هنری خلق کرد که خوشبختانه در آثار شرکت کننده در این نمایشگاه تمامی این ارزش ها مشهود است.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آدربایجان‌شرقی:

زبان هنر ایثار و شهادت عاشورا را در 72 بغض بوم به نمایش گذاشت

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آدربایجان‌شرقی با تقدیر از عوامل برگزاری دهمین سوگواره‌ تجسمی 72 بوم گفت: در این همایش، محتوا و ارزش‌های هنری تلفیق شده بودند.

محمد محمدپور افزود: آثاری که در این همایش به اجرا در می‌آیند نشان دادند با زبان هنر می‌توان ایثار و شهادت عاشورا را که باعث سرافرازی ملت ماست، اینگونه زیبا به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به تداوم این همایش گفت: من تصور می‌‌کنم در سال‌های آینده نیز این همایش مورد مطالبه‌ی هنرمندان و مردم خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه‌ی هنری تعامل در جهت استمرار این همایش‌ها، برگزاری نمایشگاه و حمایت از هنرمندان داشته باشد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آدربایجان‌شرقی در سخنانی با اشاره به این‌که زبان هنر توانسته ایثار و شهادت عاشورا را در 72 بغض بوم به نمایش بگذارد، اظهار داشت: در این همایش، محتوا و ارزش‌های هنری تلفیق شده است و بهترین محفل برای بهره‌مندی عزاداران حسینی است.

وی با تقدیر از عوامل برگزاری دهمین سوگواره‌ی تجسمی 72 بوم گفت: آثاری که در این همایش به اجرا در می‌آیند نشان دادند با زبان هنر می‌توان ایثار و شهادت عاشورا را که باعث سرافرازی ملت ماست، اینگونه زیبا به نمایش گذاشت، تصور می‌‌کنم در سال‌های آینده نیز این همایش مورد مطالبه‌ هنرمندان و مردم خواهد بود.

محمدپور اظهار امیدواری کرد تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان با حوزه‌ هنری تبلیغات اسلامی تعامل در جهت استمرار این همایش‌ها، برگزاری نمایشگاه و حمایت از هنرمندان بسیار اثرگذار باشد و گفت: اعتقاد به همگرایی و هم‌سویی نهادهای فرهنگی برای یک هدف مشترک دارم.

 

فرج قلی زاده در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم:

اینجا تخته ها، رنگها و پارچه ها عزاداری می کنند

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم ضمگ تقدیر از عوامل، طراحان و هنرمندان در برگزاری این همایش گفت: در شهر ما برای این کارها باید زمینه‌سازی شود تا در تمامی مناسبت‌ها بتوان اماکن و امکاناتی را فراهم کرد که جوانان ما بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

فرج قلیزاده با بیان اینکه در بدو ورود تحت تاثیر قرار گرفتم ادامه داد: اینجا خبری از طبل و سنج و بلندگو نیست اما همه‌ی به‌ظاهر تخته‌ها و پارچه‌ها و رنگ‌ها دارند به نحوی ماندگار عزاداری می‌کنند.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم:

هر کسی باید برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا تلاش کند

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در بازدید از دهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم گفت: من به‌عنوان منتخب مردم در شورای شهر خیلی لذت بردم که دیدم هنرمندی بدون دست و با پایش قلم‌فرسایی می‌کند.

کریم صادق زاده، با بیان اینکه هر کسی باید برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ عاشورا تلاش کند گفت: در جهت شناساندن مسائل فرهنگی، حوزه قدمش را برمی‌دارد و این بسیار ارزشمند است.

 

عضو شورای اسلامی شهر تبریز:

روح هنر در 72 بغض بوم تجلی یافت

عضو شورای شهر تبریز در بازدید از دهمین سوگواره‌ تجسمی هفتاد و دو بغض بوم حوزه‌ هنری آذربایجان‌شرقی گفت: هر کس در این ایام به شکلی در این عزاداری سهیم است و حوزه‌ هنری هم اینگونه ارادتش را به این دستگاه نشان می‌دهد.

فریدون بابایی اقدم با بیان اینکه از هنرمندان باید حمایت شود، افزود: نیاز بشر محدود به جسم نیست و روح هم نیاز به تغذیه دارد و حوزه‌ی هنری در ارائه این فضای معنوی برای مخاطبانش پیشقدم است که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد:امروز در این سوگواره روح هنر در 72 بغض بوم تجلی یافت

 

در این برنامه بیش از 150 هرمند نقاش، تصویر ساز، خوشنویس و نقاشی خط در دهمین سوگواره تجسمی تجسمی 72 بغض بوم شرکت داشتند و هر کدام با حس و حال معنوی و عاشورایی اقدام به خلق اثار عاشورایی کردند که در زیر اظهارات برخی از آنها درخصوص سوگواره فوق و آثار تولیدی شان آورده می شود:

 

رحیم عظیمی در سوگواره بغض بوم:

با نقاشی هایمان گریه کردیم

هنرمندی که با پاهایش نقاشی می کرد در سوگواره 72 بغض بوم گفت: با نقاشی هایمان عزاداری کردیم زوج جوانی در دهمین سوگواره‌ی تجسمی هفتاد و دو بغض بوم شرکت داشتند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرق، رحیم عظیمی هنرمندی است که بدون دست و با پا به هنرنمایی می‌پردازد.

 وی که در سال ۸۱ در حادثه‌ای هر دو دستش را از دست داده، علاقه به نقاشی را جدی گرفته و با پایش اقدام به نقاشی کرده و از سال ۸۸ وارد هنرستان شده و در رشته‌ی نگارگری به فعالیت پرداخته است. عظیمی در ادامه وارد دانشگاه شده و در رشته‌ی نقاشی، ذوق هنری خود را آزموده است.

وی در خصوص ازدواجش هم شرایط خاص خودش را در نظر نگرفته و معتقد است: ما همه انسانیم و با دلمان زندگی می‌کنیم و فرق من با بقیه این است که من با پاهایم کارهایم را انجام می‌دهم و اصلا خودم را متفاوت با بقیه نمی‌بینم. عظیمی در خصوص شرکت در این نمایشگاه می‌گوید: ما در اینجا با نقاشی‌هایمان عزاداری می‌کنی.

سهیلا جاهد همسر رحیم عظیمی هم که در این همایش با تابلوی خاکسپاری حضرت علی اصغر علیه‌السلام توسط امام حسین علیه‌السلام شرکت کرده معتقد است: من در همسرم نه‌تنها نقطه‌ضعفی نمی‌بینم بلکه نقطه‌قوت و توانمندی در او دیده‌ام و حتی ایشان به‌لحاظ فنی سرتر از من هستند. 

وی ازدواج با رحیم عظیمی را یک نوع فداکاری نمی‌داند و معتقد است ممکن بود این اتفاق بعد از ازدواجمان برایش بیفتد یا حتی برای من چنین اتفاقی بیفتد و اینها نباید برای یک زوج مبنا باشد.

 

بهزاد پروین قدس:

بغض بوم بارقه ای از حماسه عظیم کربلاست

بهزاد پروین‌قدس از هنرمندان متعهد و انقلابی تبریزدر بازدید از دهمین سوگواره و 72 بغض بوم گفت: این همایش بسیار موثر و دارای تعهد است و مزیتش نسبت به باقی همایش‌ها مقارن بودنش با ایان سوگواری محرم و دفاع مقدس و نگاه ویژه به شهید حججی است که نماد بارز شجاعت و غربت و معنویت به‌حساب می‌آید و بارقه‌ای‌ست از حماسه‌ی عظیم کربلا.

وی با موثر خواندن سلاح هنر برای بیان ارزش‌های دینی و انقلابی گفت: عملکرد حوزه‌ی هنری در دهه‌ی اخیر واقعاً قابل اعتناست و امیدواریم که معرفی هنرمندان جوان و خلق آثار بدیع و اصیل زیر چتر حمایت این مجموعه ادامه داشته باشد.

 

شهید حججی در نماز ظهر عاشورا

مهدی کریم‌نژاد، هنرمند نوجوان شرکت کننده در همایش "72  بغض بوم" که شهید حججی را در نماز ظهر عاشورا به تصویر کشیده در خصوص نقاشی خود گفت: من تصاویر و فیلم‌های زیادی از بازسازی نماز ظهر عاشورا دیده‌ام و در همه‌ آن‌ها نوعی غربت را شاهد بوده‌ام. با توجه به اینکه شهید حججی به‌عنوان یک مدافع حرم و غریبانه شهید شد، خواستم او را در این جایگاه به تصویر در آورم.

 

ارج دادن حوزه‌ هنری به خوشنویسی قابل تقدیر است

مسئول انجمن خوشنویسان تبریز یکی از شرکت‌کنندگان در همایش هفتاد و دو بغض بوم با تقدیر از عملکرد حوزه‌ هنری گفت: این مجموعه همت می‌کند و همه‌ساله در کنار نقاشی و مجسمه‌سازی به خوشنویسی هم این فرصت را می‌دهد که خود را در معرض ارتباط و بازدید بگذارد.

یونس نصیری با اشاره به اینکه انجمن خوشنویسان پنج دوره در این همایش شرکت نموده است، افزود: حوزه‌ هنری پایگاهی شناخته‌شده و مردمی‌ست و در جهت معرفی خوشنویسی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

شهید حججی نماد غیرت و صلابت

ناصر قلیزاده، هنرمندی که ۴۰ سال سابقه‌ خوشنویسی دارد در خصوص همایش هفتاد و دو بغض بوم گفت: من در همایش‌های قبلی هم حضور داشته‌ام ولی همایش حاضر به‌لحاظ فضاسازی و امکانات نسبت به قبلی‌ها خیلی بهتر است.

این هنرمند افزود: فضای اینجا به گونه‌ای است که انگار ما داریم با هنرآفرینی‌مان عزاداری می‌کنیم.

وی در مورد اثر خود که خط‌نوشته‌ای در مورد شهید حججی است گفت: شهید حججی نماد غیرت و صلابت است.

 

 

 

 

 

   

 

ارسال نظر