پردیس ملت، میزبان آثار اسرافیل شیرچی می‌شود

اسرافیل شیرچی، آثاری نو را به نمایش می‌گذارد

اسرافیل شیرچی، آثاری نو را به نمایش می‌گذارد
اسرافیل شیرچی با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه در آبان ماه سال جاری گفت: در این نمایشگاه علاوه بر آثاری که مروری بر تابلوهایی است که طی یک دهه اخیر کشیده‌ام، تابلوهایی جدید به صورت تک رنگ ارائه خواهد شد.
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
کد خبر :  ۱۹۸۶۶

اسرافیل شیرچی با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه در آبان ماه سال جاری گفت: در این نمایشگاه علاوه بر آثاری که مروری بر تابلوهایی است که طی یک دهه اخیر کشیده‌ام، تابلوهایی جدید به صورت تک رنگ ارائه خواهد شد.

اسرافیل شیرچی، هنرمند پیشکسوت که چندی پیش شاهد رونمایی از کتاب «سلطان سریر صبح خیزان» او بودیم در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری از برگزاری نمایشگاهی خبر داد که قرار است در این نمایشگاه از آثاری جدید رونمایی کند.

او دراین خصوص گفت: آبان ماه سال جاری، پردیس ملت میزبان نمایشگاهی خواهد بود که بخشی از آن، مروری بر اثاری است که طی یک دهه اخیر تصویر کرده‌ام و بخشی از آن شامل آثار جدیدی می‌شود که تاکنون در معرض دید عموم گذاشته نشده‌اند.

به گفته شیرچی، در بخش مرور آثار، از هر سال فعالیت او، دو اثر انتخاب شده‌اند تا در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شوند. اما حدود 25 تابلوی دیگر که روی دیوار خواهند رفت، جدید هستند.

او درخصوص آثار جدید خود گفت: هرچند این آثار نیز با همان حال و هوای آثار قدیم خلق شده‌اند اما رقصان‌تر و پروانه‌ای تر هستند و درعین حال برخی رنگی و برخی تک رنگ هستند. درواقع می‌توان گفت، این آثار حال و هوای خاصی پیدا کرده‌اند و گاهی نیازی به رنگ ندارند چراکه گردش حروف در سطح بوم، ریتمی بوجود آورده‌‌است که نیاز به رنگ در آن احساس نمی‌شود.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به آنکه در این آثار، رقص حروف روی بوم است که به آن حس و حال می‌دهد یادآور شد: در هنر شاهد نقش بستن یک نقطه در سطح بوم هستیم. گاهی این نقطه دایره است و گاهی مربع و گاهی هم مانند آثار کاندینسکی، در قالب پاشیده شدن رنگ روی بوم ظاهر می‌شود. آنچه مهم است، هنر و حس و حالی است که از آن حاصل می‌شود.

شیرچی با اشاره به آنکه در اردیبهشت ماه شعری خوانده‌است که می‌گفت «من که لوحی ساده‌ام، هر نقش را آماده‌ام، دست نقاشان قدرت تا چه تصویرم کنند» اظهارکرد: با خواندن این شعر به این نتیجه رسیدم که می‌توان طرحی را نقش کرد که خاصیت خود را داشته باشد و شاید هم این امر ناشی از سن 55 سالگی باشد. با این وجود، این آثار تک رنگ؛ به رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز یا مشکی است که درکنار هم بافت خاصی را ایجاد می‌کنند که در چیدمان نمایشگاه حال خاصی را به مخاطب منتقل خواهند کرد.

اسرافیل شیرچی هنرمند خوشنویس ایرانی است. وی متولد سال ۱۳۴۱ بابل و فارغ التحصیل دانشکدهٔ هنرهای زیبا در دانشگاه تهران است. این خوشنویس در انجمن خوش نویسان ایران، عنوان استاد رشته خوشنویسی و خطاطی را در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش دارد. مهمترین ویژگی آثار شیرچی، توجه و کار در زمینه خط شکسته نستعلیق و آموزش آن است. شمار بسیاری از آثار خوشنویسی این هنرمند در قالب مجموعه‌هایی نفیس به چاپ رسیده‌اند. آثاری همچون: سیمای رستم در شاهنامه فردوسی، شهریار شهر غزل، شرح مجموعه گل، تاب شکسته، حلقه عشق، گلبانگ حافظ، آواز شقایق، اسرار ازل(خیام)، تماشاگه راز، گذاران (مولانا) و... از آنجمله هستند. برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از دیگر فعالیت‌هایی است که در کارنامه شیرچی به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

 

   

ارسال نظر