قدرت‌الله معماریان

باید زندگی و معاش هنرمند از طریق خرید آثارش تامین شود

باید زندگی و معاش هنرمند از طریق خرید آثارش تامین شود
قدرت‌الله معماریان معتقد است: اگر هنرمند بتواند اثر هنری خلق کند، این اثر برای آیندگان باقی می‌ماند. از این رو باید راهکاری اندیشه شود تا زندگی و معاش هنرمند از طریق خرید آثارش تامین شود.
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر :  ۱۹۶۹۷

قدرت الله معماریان هنرمند مجسمه‌ساز با تاکید برآنکه هنرهای تجسمی نتوانسته با زندگی عموم جامعه عجین شود تصریح کرد: هیچ چیز سر جای خود نیست. به طور مثال گفته می‌شود که هنرمند باید نمایشگاه برگزار کند، آیا صرف برگزاری نمایشگاه کافی است یا باید شاهد فروش آثار هم باشیم تا زندگی هنرمند بتواند از این راه تامین شود؟ زمانی که این امر محقق نمی‌شود، نمی‌توان از هنرمند انتظار داشت که تنها جهت نمایش، اثر هنری خلق کند.

او با اشاره به آنکه در همه جای دنیا عرف برآن است که آثار هنرمندان خریداری ‌شود گفت: اگر امروز شاهد خرید و فروش آثار سهراب سپهری با قیمت‌های چند هزار دلاری هستیم از آن جهت است که روزگاری این آثار از این هنرمند خریداری شد. در آن زمان بانک‌ها و برخی موسسات، آثار هنری را می‌خریدند و معیشت هنرمند نیز تامین می‌شد.

به گفته معماریان، ساخت مجسمه از آن جهت که نیازمند استفاده از متریال متفاوت از بوم نقاشی است، هزینه بیشتری را به هنرمند تحمیل می‌کند چنانکه یک هنرمند مجسمه ساز برای برگزاری نمایشگاه مجسمه ممکن است بیش از 100 میلیون تومان برای ساخت مجسمه‌ها هزینه کند. از این رو باید راهکاری اندیشه شود تا زندگی و معاش هنرمند از طریق خرید آثارش تامین شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در میان هنرمندان شاهد گل‌چین شدن تعداد محدودی از آنها هستیم درحالی که ارزش و برتری نسبت به سایر هنرمندان ندارند، اما امتیازاتی خاص به آنها داده می‌شود. در این میان شاهد رانت هستیم.

او درخصوص برگزاری حراجی‌های آثار هنری گفت: برخی گالری‌داران ممکن است ضوابط خاصی برای این کار داشته باشند که همه هنرمندان از آن بهره‌مند نیستند، اما باید توجه داشت که در خرید و فروش میلیونی آثار هنری، روح هنرمند هم از ارقامی که رد و بدل می‌شود اطلاع ندارد. درواقع دست اندرکاران این فرایند از گالری‌داران گرفته تا برگزار‌کنندگان فروش، سود را می‌برند.

معماریان با تاکید برآنکه دولت باید از هنرمندان دفاع کند و راهکاری برای تامین زندگی هنرمند در نظر گیرد اذعان داشت: اگر هنرمند بتواند اثر هنری خلق کند، این اثر برای آیندگان باقی می‌ماند. به طور مثال امروز با دیدن  آثار کمال‌الملک به خود می بالیم و افتخار کشور است. مهم آن است که اثر هنری باقی بماند و این باقی ماندن مستلزم آن است که هنرمند تامین باشد. تامین شدن زندگی هنرمند سبب می‌شود تا اثر هنری بیافریند. هنرمند گرسنه کار هنری نمی‌کند.

این هنرمند مجسمه ساز ادامه داد: برخی مواقع گفته می‌شود می‌توان با ارائه سفارش، زندگی هنرمند را تامین کرد، این درحالی است که در چنین سفارشاتی، هنرمند حداقل دستمزد را دریافت می‌کند و از نظر ارزش افزوده چون از طریق ارگان‌ها و سازمان ها داده می‌شود، دریافت بیمه و مالیات‌های سنگین را به همراه دارد؛ اما هنرمند مجبور است که بپذیرد. البته بعد از مرگ هنرمند شاهد افزایش صد برابری ارزش آن اثر هنری هستیم که دیگر فایده‌ای برای هنرمند ندارد.

او معتقد است: هنر نیازمند صداقت و سلامت در وجود هنرمند و سیستم اجتماعی یک جامعه است.

 

 

 

 

   

ارسال نظر