محمدرسول عسگری:

جلوگیری از تکرار آثار با تغییر نگرش در موضوعات سوگواره

جلوگیری از تکرار آثار با تغییر نگرش در موضوعات سوگواره
محمدرسول عسگری معتقد است: شاید بزرگترین مشکل سوگواره هنر عاشورایی در رشته‌های مختلف هنری، تکراری شدن برخی از آثار آن باشد که متاسفانه این موضوع نیز در اکثر مسابقات، فراخوان‌ها و جشنواره‌ها مشاهده می‌شود و شاید با تغییر نگرش درمورد موضوعات سوگواره و تلاش هنرمندان برای خلق آثار ماندگار و جدید، این امر نیز مرتفع شود.‏
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر :  ۱۹۶۷۵

 

محمدرسول عسگری معتقد است: شاید بزرگترین مشکل سوگواره هنر عاشورایی در رشته‌های مختلف هنری، تکراری شدن برخی از آثار آن باشد که متاسفانه این موضوع نیز در اکثر مسابقات، فراخوان‌ها و جشنواره‌ها مشاهده می‌شود و شاید با تغییر نگرش درمورد موضوعات  سوگواره و تلاش هنرمندان برای خلق آثار ماندگار و جدید، این امر نیز مرتفع شود.‏

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، محمدرسول عسگری، از جمله هنرمندان جوان کشور است که در سال گذشته برای اولین بار در سوگواره هنر عاشورایی شرکت و 2 اثر او به نمایشگاه راه پیدا کرد که یکی از این آثار با عنوان (کیست مرا یاری کند ؟) از سوی هئیت داوران مورد تقدیر قرار گرفت.

این هنرمند با اشاره به آنکه اثری که از او در دهمین سوگواره بین‌المللی هنر عاشورایی در رشته پوستر مورد تقدیر قرار گرفت‌، یک اثر تایپوگرافی (طراحی خط) است در این خصوص گفت: حروف و نوشته‌هایی که در این اثر مشاهده می‌شود اسامی تعدادی از قاتلان و دشمنان حضرت اباعبدالله (ع) و شهداء کربلا است. البته مخاطب بیشتر از اینکه باید سعی در خواندن این اسامی داشته باشد، نوع خط، او را به یک ارتباط دیداری می‌کشاند.‏

او در ادامه به چگونگی ایده‌پردازی خلق این اثر پرداخت و گفت: بر اساس مطالعات و شنیده‌ها از حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع)، روایتی را در تخیل خود داشتم و این مهم در کنار علاقه‌ای که به آثار تایپوگرافی و طراحی خط دارم، سبب شد تا در صدد مطالعات گسترده برآیم تا از تکرار پرهیز کنم. در اجرای این اثر، سعی کرده‌ام با در نظر گرفتن محتوای موضوع عاشورا و جنبه زیبایی‌شناسی در اثر هنری، حروف و کلماتی را طراحی کنم و با ایجاد فرم و ریتمی که در اثر مشاهده می‌شود، مفاهیم مظلومیت، غربت، حصر، هجوم و بی یار و یاور ماندن امام حسین (ع) را نشان دهم.‏ همچنین استفاده از دو رنگ سیاه و قرمز در پس‌زمینه سفید برای تاثیرگذاری بیشتر و بیان بهتر و ساده تر موضوع در انتقال پیام بهره جستم .

عسگری یادآور شد: ضمن اینکه قرار گرفتن کلمه حسین‌بن علی (ع) در مرکز کار و «الف» هایی که به شکل شمشیر از متن کلمات به سمت مرکز متمایل شده، حالتی ریتمیک را ایجاد کرده‌اند و القاء‌کننده مفهوم مظلومیت اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه کربلا است.‏ آنجاست که صدای هل من ناصر ینصرنی امام شنیده می شود !

به گفته او، این اثر در ایام محرم سال 1394 تولید شد و در دومین سوگواره پوسترهای عاشورایی برج میلاد تهران با عنوان (سرخ و سیاه به رنگ عشق) نیز مقام اول را به خود اختصاص داد.‏

این هنرمند جوان درخصوص لزوم برگزاری سوگواره هنر عاشورایی گفت: قبل از هر صحبتی باید به این نکته اشاره کنم که  باید برای ارتقای جایگاه هنر گرافیک و برای بیان مفاهیم فرهنگی از این هنر و هنرمندان این رشته به حق استفاده بهتری شود. ‏مطمئنا سوگواره‌ای که یازدهمین دوره خود را پیش رو دارد و خیمه اباعبدالله (ع) را در زمینه خلق آثار عاشورایی برپا نگه داشته، حرکتی محکم و هدفمند و ادامه دار خواهد بود و  برگزاری دوره نهم و دهم آن به صورت بین‌المللی گواه این مدعاست... ‏

به گفته عسگری، شاید بزرگترین مشکل این سوگواره در رشته‌های مختلف هنری، تکراری شدن برخی از آثار آن باشد که متاسفانه این موضوع نیز در اکثر مسابقات، فراخوان‌ها و جشنواره‌ها مشاهده می‌شود و شاید با تغییر نگرش درمورد موضوعات سوگواره و تلاش هنرمندان برای خلق آثار ماندگار و جدید، این امر نیز مرتفع شود.‏

او با ارزیابی اثاری که در دهمین سوگواره هنر عاشورایی به نمایش درآمده بود گفت: ارزیابی بنده به عنوان یک گرافیست از آثار سوگواره دهم مطلوب بود و حتی بنا به شنیده‌ها مقرر شد تا آثار فاخر 10دوره سوگواره عاشورایی در مسیر راهپیمایی عظیم اربعین حسینی از نجف تا کربلا در معرض  دید عموم مردم قرار بگیرند.‏

محمدرسول عسگری، در سال 1369 در استان چهارمحال و بختیاری – شهرکرد متولد شد. تحصیلات تکمیلی خود را در رشته گرافیک ، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران به پایان رساند. او از سن 10 سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرد و تا کنون دو نمایشگاه انفرادی گرافیک برگزار کرده‌است و  در بیش از 20 نمایشگاه گروهی گرافیک شرکت داشته‌است. همچنین در بیش از 15 جشنواره استانی ،ملی و بین المللی مقام کسب کرده و اکثر این آثار در کتب هنری و جشنواره ها و ... به چاپ رسیده است.

 

 

 

 

 

  

 

ارسال نظر