مینا صدری:

هنر اسلامی، هنری جهان شمول است، موزه تخصصی برای نگارگری نداریم

هنر اسلامی، هنری جهان شمول است، موزه تخصصی برای نگارگری نداریم
به گفته مینا صدری، توجه به هنر اسلامی نشان می‌دهد که هنر ایران، به دنبال ستیزه جویی نیست بلکه جهان شمول است و زیبایی که در آن وجود دارد از خیری حکایت دارد که برای همه انسان‌ها و برای تمام جهان می‌خواهد؛ درحالی که شاهد چنین جلوه‌ای در هنر سایر کشورها نیستیم.
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر :  ۱۹۵۹۱

 

به گفته مینا صدری، توجه به هنر اسلامی نشان می‌دهد که هنر ایران، به دنبال ستیزه جویی نیست بلکه جهان شمول است و زیبایی که در آن وجود دارد از خیری حکایت دارد که برای همه انسان‌ها و برای تمام جهان می‌خواهد؛ درحالی که شاهد چنین جلوه‌ای در هنر سایر کشورها نیستیم.

مینا صدری هنرمند نگارگر با اعتقاد برآنکه، هنر جدای از وجود آدم نیست به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: هنر همیشه در زندگی انسان حضور دارد؛ اما حضور او به نوعی است که گاهی مستور و ناپیدا می‌شود. اینگونه نیست که احساس کنیم که هنر گاهی هست و گاهی نیست، همانطور که ستاره‌ها باآنکه در روز هم در آسمان هستند و ما آنها را نمی‌بینیم، هنر نیز اینگونه است و همواره در وجود انسان‌ها  و در جوامع مختلف حضور دارد منتها گاهی ناپیدا می‌شود و آن هم به دلیل آن است که انسان‌ها دچار روزمرگی می شوند و در ظواهر فرو می‌روند.

او با اشاره به آنکه، هرچه انسان در ظواهر بیشتر فرو برود، هنر از دیدگان او پنهان‌تر می‌شود تصریح کرد: در واقع، هنر بخشی از وجود انسان است. هر چه مرتبه تعالی آدمی و حضور معنوی در باطن او بیشتر باشد و در جامعه رشد کند، به همان میزان هنر نیز ظهور و بروز بیشتری پیدا می کند.

این هنرمند نگارگر در ادامه اذعان داشت: هنر یک فرآیند و حرکت است. همانند رشد نیروهای درونی انسان می‌ماند. چنانکه اگر خصلت‌های ایثار و شجاعت در انسان‌ها رشد کند، می‌توانند به بالاترین مرتبه هنر دست پیدا کنند؛ چنانکه شهدا توانستند به این مرتبه دست یابند. در واقع می‌توان گفت، شهید محسن حججی نیز به بالاترین درجه هنر دست یافته است و صحنه‌ای که آفریده، بالاترین مرتبه هنرآفرینی است. آنچه از چنین صحنه‌ای دریافت می‌شود، می‌تواند منبع الهام اشعار، داستان‌ها و آثار متعددی شود. این اصل، هنر است. زندگی انسان‌ها باید بروز چنین هنری را در جامعه ایجاد کند.

او با تاکید برآنکه هر چیزی در این عالم دارای صورت ظاهر و باطن است گفت: آنچه در باطن است در ظاهر هویدا می‌شود. اگر در جامعه‌ای شاهد جلوه‌ای هنری باشیم که در وجود مخاطب تاثیرات عمیق می‌گذارد، در حقیقت آن حلول باطنی در آن جامعه به قدرت می‌رسد؛ اما امور ظاهری نیز درخصوص هنر مطرح است. ممکن است اثری ظاهری زیبا داشته باشد، اما تاریخ انقضا دارد و تمام می‌شود. هر اندازه در یک جامعه، فرهنگ  و امور معنوی ظهور و رشد بیشتری داشته باشد، شاهد به کمال رسیدن آن جامعه خواهیم بود. در غیر اینصورت، هنر، ماهیت اصلی خود را از دست خواهد داد و شاهد اشکال نازیبا خواهیم بود.

به گفته صدری، توجه به هنر اسلامی نشان می‌دهد که هنر ایران، به دنبال ستیزه جویی نیست؛ بلکه جهان‌شمول است و زیبایی که در آن وجود دارد از خیری حکایت دارد که برای همه انسان‌ها و برای تمام جهان می‌خواهد؛ درحالی که جلوه هنر در سایر کشورها اینچنین نیست.

او در ادامه به بحث اقتصاد هنر اشاره کرد و گفت: درحال حاضر اقتصاد هنر وضعیت نابسامانی دارد و به ارزش‌های دینی و علمی ما در حوزه هنر بها داده نمی‌شود. می‌توان این مهم را در جامعه دید و تمام این عوامل سبب می‌شود تا شاهد بروز زیبایی‌های هنر در جامعه نباشیم.

این هنرمند با انتقاد از نبود موزه‌ای تخصصی در حوزه نقاشی و نگارگری ایرانی گفت: با وجود آنکه نگارگری ایران دارای قدمتی تاریخی است؛ اما موزه‌ای تخصصی که سیر تکامل این هنر را در معرض دید عموم و دانشجویان بگذارد نداریم. بیشتر آثار این حوزه به صورت پراکنده در موزه‌ها و گالری‌های مختلف قرار دارند و موزه‌ای تخصصی در این حوزه وجود ندارد. این امر نشان از آن دارد که مسئولان به هنر بها نمی‌دهند.

مینا صدری از جمله نگارگران انقلاب است که مدرک دکتری خود را در رشته پژوهش هنر دریافت کرده‌است و عضویت در شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی، عضویت در شورای تدوین سرفصل‌های مقطع کارشناسی ارشد مجسمه سازی، تالیف چند جلد کتاب و انتشار مقالات متعدد و ... را در کارنامه خود ثبت کرده‌است.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر