احسان سلگی:

هنرمند می‌تواند از طریق هنر، ارادت قلبی به ابا عبدالله الحسین (ع) را بیان کند

هنرمند می‌تواند از طریق هنر، ارادت قلبی به ابا عبدالله الحسین (ع) را بیان کند
احسان سلگی معتقد است: هنرمند می‌تواند با بهره گیری از آفرینش‌های هنری و خلق اثر ارزشمند و ارادت قلبی خود به ابا عبدالله الحسین علیه السلام گامی موثر در ترویج فرهنگ عاشورایی شیعیان در میان اذهان عمومی جهان بردارد.
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
کد خبر :  ۱۹۵۵۳

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، احسان سلگی از جمله هنرمندان جوانی است که در دهمین دور سوگواره هنر عاشورایی مقام نخست بخش نقاشی را از آن خود کرد.

او با اشاره به آنکه بیش از 10 سال است که نقاشی‌هایی که می‌کشد برگرفته از نمادهای استان لرستان است گفت: نقاشی‌های من برگرفته از سنگ قبرهای قدیمی لرستان است و تصاویری از تمایلات و اعتقادات و آداب و رسوم مردمان گذشته را بیان می‌کنند. نمادهایی مانند،  سور و سوگ،  کار،  شکار،  جنگ،  مهر و تسبیح،  و غیره..، که متناسب با شرح حال وفات یافته از آنها استفاده شده است که هر کدام از این نمادها حامل پیامی خاص هستند،  پیامهای موجود در این نقوش اشاره به مظاهر مذهبی،  آداب و سنتهای مردم این منطقه از جمله مهمان نوازی،  شکار،  رزم،  نیایش،  مویه زنان و برخی مظاهر طبیعی مربوط می شود.

سلگی یادآور شد: تصاویر قبور لرستان بدون شک میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی این استان است و ما باید برای شناساندن این میراث ارزشمند و پاسداشت این فرهنگ غنی گامهای استواری برداشته و آنها را به طور مطلوب به نسل های آینده منتقل کنیم.

او ادامه داد: در همین راستا سعی کردم در نقاشی هایم برای بیان مفاهیم عاشورا با استفاده از زبان هنر و تبیین واقعه کربلا از تصاویر سنگ نگاره‌ها که از مبانی هنر بشری محسوب می شوند ایده بگیرم،  چرا که بسیار زیبا،  الهام بخش و تداعی کننده نمایه های کهن و ملی ایرانی هستند و حادثه کربلا را بر روی دست بافته های سنتی لرستان به تصویر بکشم تا به نوعی با زبان این هنر در زنده نگه داشتن فلسفه روز عاشورا و همچنین هویت و فرهنگ غنی لرستان سهیم باشم.  حتا سعی  کردم در استفاده از رنگ، از رنگهایی استفاده کنم که برگرفته از فرهنگ لرستان است و در عین حال با موضوع عاشورا نزدیکی داشته باشد. تلفیقی از مذهب و فرهنگ را می‌توان در این نقاشی‌ها دید.

این هنرمند، درخصوص اهمیت برگزاری جشنواره با موضوعات فرهنگ عاشورایی گفت: هنرمند می‌تواند  با بهره گیری از آفرینش‌های هنری و خلق اثر ارزشمند و ارادت قلبی خود به ابا عبدالله الحسین علیه السلام گامی موثر در ترویج فرهنگ عاشورایی شیعیان در میان اذهان عمومی جهان بردارد.

به گفته سلگی، خلق اثر با موضوع عاشورا می‌تواند تبدیل به تبلیغ گسترده‌ای بین سایر کشورها شود و دید و نگاه مردم ایران را نسبت به معصومین و ائمه اطهار نشان دهد. از این رو برگزاری سوگواره هنر عاشورایی می‌توان زمینه معرفی این هنر را فراهم کند.

با وجود آنکه احسان سلگی، درحال حاضر به عنوان روابط عمومی یکی از ارگان‌های ورزشی فعال است اما از دوران کودکی به هنر می‌پرداخت چنانکه با آموزش خوشنویسی و نقاشی به صورت تجربی موفق شد تا مدرک عالی را در حوزه خوشنویسی دریافت کند. در رشته نقاشی نیز در ده ها جشنواره استانی شرکت کرده و موفق به دریافت رتبه نخست تا سوم این جشنواره‌ها شده است. دریافت مقام اول خوشنویسی در نمایشگاه قرآن از دیگر موفقیت‌های او در حوزه هنرهای تجسمی است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر