خشایار قاضی‌زاده:

هنرهای تجسمی در اولویت مسئولان هنری نیست

هنرهای تجسمی در اولویت مسئولان هنری نیست
خشایار قاضی‌زاده، نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و متولیان هنری را مهمترین عامل کمرنگ شدن ارتباط بین هنرهای تجسمی و عموم جامعه عنوان کرد و گفت: گسترش بازارهای فروش آثار هنری، تبلیغات و نشر آثار هنری و حمایت مسئولان می‌تواند به رونق هنر کمک کند؛ اما به نظر می‌‌رسد، هنرهای تجسمی در اولویت نیست.
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر :  ۱۹۵۵۱

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، خشایار قاضی‌زاده از جمله نگارگران پیشکسوتی است که این روزها در دانشکده هنر شاهد فعالیت دارد و دانشجویان بسیاری را آموزش می‌دهد و مقالاتی مشترک با دانشجویان هنر اسلامی را در نشریات مختلف منتشر کرده‌است.

او که سالهاست در حوزه هنرهای تجسمی و هنرهای اسلامی فعالیت دارد در خصوص ارتباط هنرهای تجسمی با عموم جامعه و جریان داشتن هنر در زندگی مردم گفت: با توجه به انواع هنرها، از موسیقی گرفته تا سینما و هنرهای تجسمی، ارتباط هنر با عموم جامعه متفاوت است. این مهم درخصوص هنرهای تجسمی، از دیرباز به گونه‌ای بود که همواره اینگونه به نظر می‌رسد که هنرهای تجسمی برای قشر خاصی از مردم خلق می‌شود و به قول معروف، خط آن با مردم نمی‌خواند. این درحالی است که موسیقی به شکل‌های مختلف،همواره در بطن جامعه جای داشته و جای دارد و مردم با موسیقی زندگی می‌کنند.

قاضی‌زاده ادامه داد: در فضای هنرهای تجسمی، در دوره‌های مختلف شاهد تفاوت نگاه‌ عموم جامعه به این حوزه بودیم. به طور مثال در دوران دفاع مقدس، عکاسی توانست با زندگی مردم عجین شود و این ارتباط خوب بین مردم و هنرهای تجسمی، در اوایل انقلاب با هنر نقاشی رقم محقق شد و نقاشی انقلاب بسیار تاثیرگذار بود؛ اما امروزه شاهد فاصله‌ای هستیم که بین هنرهای تجسمی و عموم جامعه اتفاق افتاده‌است.

این استاد دانشگاه، نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان و متولیان هنری را مهمترین عامل کمرنگ شدن ارتباط بین هنرهای تجسمی و عموم جامعه عنوان کرد و گفت: گسترش بازارهای فروش آثار هنری، تبلیغات و نشر آثار هنری و حمایت مسئولان می‌تواند به رونق هنر کمک کند و نفس تازه‌ای در کالبد هنرهای تجسمی بدمد. در این میان، حامیان هنری نقش جدی دارند؛ اما به نظر می رسد، هنرهای تجسمی در اولویت اول آنها نیست؛ چراکه در مجموعه هنرها، در حال حاضر، سینما در اولویت نخست قرار دارد.

او با اشاره به برگزاری حراجی‌ها درحوزه تجسمی تصریح کرد: با توجه به آنکه به صورت مستقیم در جریان برگزاری حراجی‌های آثار هنری نیستم، اما بر اساس نظر دوستان و بر اساس شنیده‌ها می‌توانم بگویم، این حراجی‌ها نیز خط و ربط خود را دارند و گویا بر اساس تبلیغات انجام شده، برخی افراد، چهره می‌شوند و آثار آنها مهم می‌شود و این افراد نیز حامیانی دارند که سبب می‌شود سایر آثار دیده نشوند.

قاضی‌زاده در ادامه به حوزه نگارگری اشاره کرد و درخصوص خرید و فروش آثار نگارگری گفت: با توجه به آنکه نگارگری، کاری پرزحمت و وقت گیر است؛ آثار نگارگری، معمولان گران هستند این درحالی است که یک اثر آبرنگ در تعداد بیشتر، با سرعت زمانی بالاتر خلق می‌شود، اما این مهم درخصوص نگارگری تفاوت دارد. از این رو آثار نگارگری گران هستند و مشتریان خاص خود را می‌طلبد، البته قطعا امضاهای شناخته شده با مشکل فروش آثار روبه رو نیستند؛ اما این حوزه رونق خاصی ندارد.

او با نام بردن از متولیان نگارگری گفت: وزارت ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله متولیان نگارگری هستند و البته حوزه هنری که تاکیدات بیشتری در خصوص موضوعات مذهبی دارد. این متولیان در چند سال اخیر فعالیت خاصی برای حمایت از نگارگری انجام نداده‌اند درحالی که به طور مثال، حوزه هنری در 10 سال پیش پر رونق‌تر از امروز عمل می‌کرد و ورک شاپ‌ها و سفارشات بیشتری به هنرمندان می‌داد. نیاز است تا این امر پر رونق‌تر انجام شود و تاثیر آن در سطح جامعه احساس شود.

خشایار قاضی‌زاده متولد 1340 تهران است و دکترای تخصصی پژوهش هنر را از دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده‌است و این روزها به عنوان استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد فعالیت دارد. معاونت آموزشی و مدیرگروه هنر اسلامی دانشکده هنر شاهد و عضویت در گروه هنرمندان و پژوهشگران مکتب نگارگری کمال الدین بهزاد را نیز در کارنامه کار خود دارد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر