محمد خزائی درخصوص ملاک‌های داوری گفت:

اهمیت تناسب تکنیک و مفهوم اثر در داوری آثار سـوگواره هنــر عاشورایـی

اهمیت تناسب تکنیک و مفهوم اثر در داوری آثار سـوگواره هنــر عاشورایـی
محمد خزائی، به عنوان یکی از داوران بخش‌های پوستر و پرچم یازدهمین سـوگواره هنــر عاشورایـی معتقد است: دو موضوع در داوری این آثار اهمیت دارد. در مرحله نخست، تکنیکی که هنرمند برای خلق اثر استفاده کرده است و در مرحله دوم، معنا و مفهمومی که هنرمند در اثر خود به نمایش گذاشته و البته ارتباط بین معنا و مفهوم و تکنیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
کد خبر :  ۱۹۵۰۴

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، حوزه هنری انقلاب اسلامی در نظر دارد با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی، یازدهمین سـوگواره هنــر عاشورایـی را هم‌زمان با محرم‌ و صفر سال 1439ﻫ.ق در آبان ماه 1396ﻫ.ش به صورت بین‌المللی بـرگزار نماید. از این رو پس از انتشار فراخوان یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی که امسال در بخش های نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچم‌های سوگواری برگزار خواهد شد، داوران بخش‌های مختلف این سوگواره نیز معرفی شدند.

دکتر محمد خزائی، به عنوان یکی از داوران آثار رسیده به بخش‌های پوستر و پرچم درخصوص ملاک‌های داوری که برای این بخش از یازدهمین سـوگواره هنــر عاشورایـی مد نظر دارد به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: دو موضوع در داوری این آثار اهمیت دارد. در مرحله نخست، تکنیکی که هنرمند برای خلق اثر استفاده کرده است و خلاقیت و نوآوری که هنرمند در کار نشان داده مد نظر قرار می‌گیرد و در مرحله دوم، معنا و مفهمومی که هنرمند در اثر خود به نمایش گذاشته و درعین حال ارتباط بین معنا و مفهوم و تکنیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

او درخصوص اهمیت استفاده از تکنیک در آثار خلق شده گفت: هنرمندان می‌توانند از هر تکنیکی در خلق اثر خود بهره جویند اما توجه داشته باشند که تکنیکی که انتخاب می‌کنند با معنا و مفهوم و شعاری که به کار گرفته‌اند تناسب داشته باشد. این تناسب سبب می‌شود تا پیام مورد نظر به مخاطب منتقل شود.

امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره از سـوگواره هنــر عاشورایـی هستیم و خزائی معتقد است: هنر عاشورایی، هنری ویژه است و همیشه حرفی برای گفتن دارد چنانکه در طول تاریخ همواره مورد توجه هنرمندان قرار گرفته‌است. حماسه عاشورا همیشه با هنر و هنرمند همراه است. زمانی در قالب تمثال‌ها و اشکال روی پارچه کار می‌شد و امروز هم در قالب سوگواره و پوستر به نمایش در می‌آید و تا زمانی که انسان‌ها هستند، هنر عاشورایی هم در جریان خواهد بود.

به گفته این داور بخش‌های پوستر و پرچم یازدهمین سـوگواره هنــر عاشورایـی، هرچند هنر عاشورایی، دارای برخی عناصر سنتی است اما این سنت همیشه در جریان است و روز به روز نو می‌شود و هنرمند امروزی می‌تواند با به روز کردن آن قدم در این جریان بگذارد.  آید

 محمد خزائی متولد 1340 و دارای دکترای ارتباط تصویری (هنر اسلامی) از دانشگاه بیرمنگام انگلستان است.

بنابراین گزارش، هنرمندان می‌توانند برای شرکت در یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی و دریافت کد رهگیری به سایت www.artfest.ir مراجعه کنند و درعین حال تا 15مهر فرصت دارند آثار خود را به نشانی: خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ ،حوزه هنری، طبقه منفی یک، دبیرخانه جشنواره های سپهر سوره هنر ارسال نمایند.

 

 

 

 

ارسال نظر