محمد حسین نیرومند تاکید کرد:

نیازمند ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری در جامعه هستیم / چرخه اقتصاد هنر معیوب است

نیازمند ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری در جامعه هستیم / چرخه اقتصاد هنر معیوب است
محمد حسین نیرومند معتقد است: مردم تربیت نشده‌اند که از جنبه‌های حسی هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه برخوردار شوند. تحقق این مهم یک کار ملی را می‌طلبد. مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان هنر، ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری را در جامعه انجام نداده‌اند.
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر :  ۱۹۴۴۸

محمد حسین نیرومند؛ کاریکاتوریست انقلاب معتقد است: از آنجایی که هنر خواست درونی انسان است، از ابتدای تاریخ  تاکنون در ذات انسان تجلی داشت. امروزه در خانه‌های خود شاهد حضور هنر به اشکال گوناگون هستیم از قالی که زیر پایمان است گرفته تا صندلی که روی آن می‌نشینیم هستیم، اما جای هنرهای تجسمی به صورت حرفه‌ای و تخصصی که می‌تواند جنبه تزیینی داشته باشد در زندگی عموم جامعه خالی است.

او دلیل نبود هنرهای تجسمی در زندگی عموم را کم کاری مسئولان هنری عنوان کرد و گفت: مردم تربیت نشده‌اند که از جنبه‌های حسی هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه برخوردار شوند. تحقق این مهم یک کار ملی را می‌طلبد. به نظر من، مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان هنر، ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری را در جامعه انجام نداده‌اند درحالی که مهمترین کار آنها، این نوع ذائقه سازی برای عموم جامعه است.

در عرصه هنر، شاهد فقدان مدیریت کلان هنری هستیم. همانگونه که هر کالایی استاندارد دارد، هنر هم باید استاندارد داشته باشد اما در حوزه  استانداردسازی کالاهای هنری با مشکل روبه رو هستیم از این رو شاهد حضور کالاهای بی کیفیت چینی در بازار هنر هستیم. این آثار ذائقه مخاطب را به مرور تقلیل می‌دهد.

او با اعتقاد برآنکه، اثر هنری ماهیت فرهنگی دارد و با توجه به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم خلق می‌شود اذعان داشت: آثار مدرن در ایران، به سادگی مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد. این مهم یکی از اشتباهات شهرداری تهران است چنانکه در معابر و خیابان‌ها شاهد تصاویری از آثار مدرن هستیم که مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد. جامعه ما مفهوم گراست و جدای از جنبه های زیبایی شناسانه اثر هنری، خواستار لذت مفهومی هنر است. اگر هنر بتواند مفهوم خوب را به مخاطب منتقل کند مورد استقبال قرار می‌گیرد چنانکه پوستر نقاشی عصر عاشورا، اثر فاخر استاد محمود فرشچیان در خانه‌های روستایی نیز نصب است. این همان ارتباط فرهنگی است که بین هنر، هنرمند و مردم برقرار می‌شود.

حیات هنر در آن است تا با ذائقه سازی برای مردم، اقبال آنها را برای خرید آثار هنری بیشتر کنیم. با رونق اقتصاد هنر، زندگی هنرمند رونق پیدا می‌کند و این تضمینی برای بقای هنر او خواهد بود. این درحالی است که چرخه اقتصاد هنر در حال حاضر معیوب است.

محمد حسین نیرومند، متولد مشهد مقدس و فارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران / انصرافی کارشناسی ارشد همین رشته است. فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه کاریکاتور را در سال ۱۳۶۴ با هفته نامه زن روز و سپس کیهان هوایی، روزنامه کیهان و چند نشریه دیگر آغاز کرد.

او در سال 91 موفق به دریافت لوح درجه یک هنری شد. دریافت لوح تقدیر و نشان طلا از معاونت فرهنگی و تبلیغات جنگ ستاد فرماندهی کل قوا، دریافت جایزه ویژه یومیوری شیمبون ژاپن، دریافت نشان عالی تجسمی کشور و داوری چند دوره دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، داوری جشنواره تجسمی فجر از دیگر فعالیت‌های نیرومند در بخش‌های هنری است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر