مهدی فرخی در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری :

اقتصاد هنر در کشور ما معیوب و بدون برنامه ‌است

اقتصاد هنر در کشور ما معیوب و بدون برنامه ‌است
اقتصاد هنر در کشور ما جهت یابی درستی ندارد، معیوب و بدون برنامه است. چراکه در حراجی‌های آثار هنری، حضور جوانان و هنرمندانی که فکرهای جدید دارند، احساس نمی‌شود این درحالی است که اگر اقتصاد هنر رشد کند، شامل همه هنرمندان می شود نه آنکه عده‌ای خاص را در بر گیرد.
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
کد خبر :  ۱۹۴۰۸

در دوران معاصر با توجه به آنکه تعاریف ارائه شده درخصوص اثر هنری با تغییراتی همراه ‌است از این رو می‌توانیم تعاریف جدیدتری درخصوص ارتباط مخاطب با هنر تصور کنیم.

مهدی فرخی؛ نگارگر جوان کشورمان با بیان این صحبتها به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: در گذشته، شاهد آن بودیم که هنرمند در قالب رسانه فرهنگساز، با تعداد مخاطبان محدود در ارتباط بود اما درحال حاضر، اثار هنری، ارتباطی جهان شمول با مخاطب برقرار می‌کنند چراکه با حضور فضای مجاری و گسترش فضای رسانه‌ای، هر هنرمند یک رسانه برای برقراری ارتباط با مخاطب خود دارد. درواقع هر هنرمند را می‌توان در قالب یک فرهنگساز برای جامعه تصور کرد.

او معتقد است: جایگاه هنرمند در جامعه امروز، جایگاه رفیع‌تری است چراکه می‌تواند با خلق آثار هنری، آن را از طریق رسانه‌ها به عموم جامعه منتقل کند و قطعا شاهد تاثیر بیشتر آن در جامعه باشد. در این میان، هنرهایی مانند هنرهای اسلامی و نگارگری، با توجه به آنکه در این فضا قابل دسترس‌تر هستند، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند و نظرات مختلف پیرامون این آثار بیان می‌شود که می‌تواند راه را برای رشد هنر هموار سازد.

به گفته فرخی، دسترسی عموم جامعه و مخاطبان به آثار هنری راحت‌تر شده‌است و بسیاری از آثار از دوران مختلف در دسترس هنرجویان است و بستر مناسب برای آموزش و گسترش هنر و تاثیرگذاری آن فراهم شده‌است.

او که دارای مدرک درجه یک هنر نگارگری است با اشاره به آنکه امروزه مخاطب آثار هنری، دیگر مدت زمانی زیاد، برای نگاه کردن به یک اثر هنری اختصاص نمی‌دهد تصریح کرد: مخاطب به دنبال آثاری است که مفهوم خود را به سرعت منتقل کند، از این رو، آثاری که دارای  هیجان است و فرم‌ها و مفاهیم خاص خود را به سرعت به مخاطب انتقال می‌دهد، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

در این میان، فرخی تاکید دارد: هنرمتعهد هنری است که در جامعه تاثیر مثبت می‌گذارد و نیاز کل جامعه را مرتفع می‌سازد و تمام جامعه بشری را مد نظر قرار می‌دهد. هنر متعهد نیازمند حمایت است و در جایگاه معتلق به مردن نصب شود. تردیدی نیست که هنر متعهد، هنر اخلاقگرا و هنر اجتماعی باید توسط ارگان‌های ذیربط حمایت شود. درحالی که روز به روز شاهد کمرنگ‌تر شدن این حمایت‌ها هستیم.

این هنرمند نجوان با اشاره به آنکه شرایط هنر در سالهای قبل خیلی بهتر بود  اما این روزها شاهد رونق گذشته نیستیم اذعان داشت: اقتصاد هنر در کشور ما جهت یابی درستی ندارد چنانکه نگاهی به نتیجه حراجی‌های آثار هنری که طی چند سال گذشته راه اندازی شده‌است شاهد حضور افراد مشخصی در این حراجی‌ها هستیم که مدام آثار آنها خرید و فروش می‌شود و نسل جوان حضوری پررنگی در این حراجی‌ها ندارند. با این توصیفات، حراجی‌های آثار هنری نمی‌توانند تکیه گاهی برای رونق اقتصاد هنری کشور باشند. اقتصاد هنر ما، مریض، معیوب و بدون برنامه است. حضور جوانان و هنرمندانی که فکرهای جدید دارند، احساس نمی‌شود این درحالی است که اگر اقتصاد هنر رشد کند، شامل همه هنرمندان می شود نه آنکه عده‌ای خاص را در بر گیرد.

مهدی فرخی متولد 1359 است و تاکنون شش نمایشگاه انفرادی برگزار کرده‌است و بیش از 200 اثر او در موزه‌های مختلف اعم از موزه آستان قدس رضوی، موزه حضرت معصومه قم، باغ موزه دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

 

 

 

 

  

ارسال نظر