محمد حسین نیرومند خبر داد:

جلد دوم کتاب فیل‌های آبی آماده چاپ شد

جلد دوم کتاب فیل‌های آبی آماده چاپ شد
جلد دوم کتاب فیل‌های آبی جهت دریافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده‌است و طی 2 ماه آینده روانه بازار خواهد شد.
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر :  ۱۹۳۷۴

محمد حسین نیرومند در گفت و گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری با اعلام خبر انتشار جلد دوم کتاب فیل‌های آبی گفت: با توجه به استقبالی که از نخستین جلد کتاب دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده یابی صورت گرفت و طی 5 سال گذشته شاهد انتشار چاپ چهارم آن بودیم. برآن شدم تا جلد دوم را بنویسم.
او ادامه داد: موضوع کتاب همان طور که از نامش مشخص است، درخصوص روش‌های ایده یابی در حوزه هنرهای تجسمی است و جلد نخست آن مورد توجه واقع شد از این رو بر اساس اظهار لطف و استقبال مخاطبان بر آن شدم تا کم و کاستی‌های جلد نخست را طی دو سال گذشته رفع کنم و با تکمیل آن، جلد دوم را تالیف کردم.
بنابراین گزارش، نخستین جلد کتاب دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده یابی با این هدف تالیف شد که مخاطبان در پی منطقی کردن مسیر تفکر برای دستیابی به ایده‌های بدیع برآیند؛ در ضمن پرورش قدرت تصور و خلاقیت خوانندگان محترم مد نظر قرار گرفت.
نکته مهم تر اینکه، قواعد ارائه شده می‌تواند در نقد آثار هنری بسیار کارآمد باشد؛ به ویژه آنکه این قواعد به مخاطب کمک می‌کند تا در داوری آثار از ملاک های قاعده مند بهره‌مند شوند.
در بخشی از نخستین جلد کتاب دستورالعمل‌های فیل آبی برای ایده یابی به قلم نویسنده آمده‌است:
" از هم اکنون برخی از واکنش ها در قبال موضوع کتاب حاضر را پیش بینی می کنم!
گروهی یافتن ایده در هنر را نوعی الهام شهودی می دانند پس با صراحت با چارچوب های مستند این کتاب مخالفت خواهند کرد. علی رغم این مخالفت، پیشاپیش به آ ن ها احترام می گذرام. چون خود نیز به این الهام شهودی در برخی موارد باور دارم. گروهی هیچ گونه قاعده مندی را برای هنر جائز نمی دانند. از نگاه آن ها این گونه کتاب ها ارزش خواندن ندارند. متاسفانه در دوره پست مدرنیسم باید این گونه نظرها را تحمل کرد! گروهی دیگر قضاوت منصفانه ای خواهند داشت و از این که به کارگیری این اصول در نهایت به قالبی شدن آثار منجر خواهد شد نگران هستند. گروهی از دانشجویان هم این کتاب را کمک درسی و حل المسائل تلقی خواهند کرد!
آخرین گروه همان هایی هستند که به آن ها دل بسته ام؛ آستین بالا خواهند زد و در این راه صعب مرا هم راهی خواهند کرد. این گروه باور دارند که این قواعد تنها در بخش کوچکی از دنیای هنر کاربرد دارد، دنیایی که علی رغم کوچکی اش، بسیار وسیع و غیر قابل تصور است..."
درعین حال، نکته ای که نویسنده بر روی آن تأکید دارد این است: تنها راه برای موفقیت در به کارگیری این اصول، ذهنی کردن آن هاست.
لازم به ذکر است ورک شاپ ایده یابی در کارتون و گرافیک با حضور محمد حسین نیرومند با محوریت کتاب فیل آبی از امروز 13 شهریورماه در مرکز تجسمی حوزه هنری آغاز شده و طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (14و15 شهریور) از ساعت 10 صبح تا 13 ادامه خواهد داشت. همچنین جلسات یادشده به صورت لایو (پخش زنده) از طریق اینستاگرام سید مسعود شجاعی طباطبایی به نشانی https://www.instagram.com/shojait برای افرادی که فرصت ثبت نام نداشته و یا امکان حضور در ورک شاپ ها را به دلیل بعد مسافت از دست داده اند، پخش می شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر