علیرضا امین مقدم

هنر خوشنویسی مضامین ادبی و عرفانی را به جامعه منتقل

هنر خوشنویسی مضامین ادبی و عرفانی را به جامعه منتقل
علیرضا امین مقدم معتقد است: هنرمند می‌تواند جریان ساز باشد. این جریان سازی در خوشنویسی بیشتر نمود پیدا می‌کند؛ چراکه مضامین ادبی و عرفانی را به جامعه منتقل می‌کنند.
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر :  ۱۹۲۳۹

بیشتر مضامینی که ادبیات به آن پرداخته‌است، می‌تواند با قرار گرفتن در قاب خوشنویسی به عموم جامعه منتقل شود چنانکه می‌توان مضامین اخلاقی نهفته در اشعار بزرگان ادب را با استفاده از خط خوش به مخاطب منتقل کرد. از این طریق علاوه بر نشان دادن هنر، می‌توان فرهنگ‌سازی نیز کرد.

علیرضا امین مقدم، خوشنویس انقلاب با بیان این صحبتها به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: واضح است که هنر باید در زندگی عموم مردم و جامعه حضور داشته باشد. درعین حال، بیشتر مردم با مضامین هنری ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. از این رو اگر بخواهیم پیامی را به جامعه منتقل کنیم و زبان هنر را برای این پیام رسانی انتخاب کنیم، طبیعی است که افراد جامعه آنرا بهتر می‌پذیرند و در زندگی بهتر آنرا حس می‌کنند.

به گفته این خوشنویس، هنرمند می‌تواند جریان ساز باشد. این جریان سازی در خوشنویسان بیشتر نمود پیدا می‌کند چراکه خوشنویسان تا مضمون متنی که می‌خواهند بنویسند را دوست نداشته باشند، آنرا نمی‌نویسند. در بیشتر مواقع نیز خوشنویسان مضامین ادبی و عرفانی را مد نظر قرار می‌دهند که می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد و افکار خوب را اشاعه دهد.

او باتاکید برآنکه هنر، ذاتا باید متعهد باشد گفت: خدا، همه چیز را زیبا خلق کرده‌است چراکه خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. هر آنچه به زبان زیبا خلق شود نیز زیباست.

امین مقدم تصریح کرد: هنرمند در عین آنکه می‌تواند فرهنگساز باشد، باید شرایطی پیش رو داشته باشد که دغدغه مسائل مالی را نداشته باشد. مسئولان باید تصمیماتی اخذ کنند تا هنرمند بتواند از طریق فروش آثار، این دغدغه را مرتفع سازد. نباید فراموش کرد که فقط هنرمند مسئولیت فرهنگی و تحقق رسالت خود را بر عهده ندارد بلکه متولیان فرهنگی نیز باید به کمک هنرمند بیایند و با رفع مشکلات اقتصاد هنر، راه را برای تکمیل رسالت هنرمند هموار کنند. اما درحال حاضر اینگونه به نظر می‌رسد که متولیان فرهنگی کم کاری می‌کنند.

علیرضا امین مقدم؛ سال 1347 در شهر مراغه متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع لیسانس رشته گرافیک به اتمام رساند. او در حین تحصیل، به فراگیری هنر خوشنویسی روی آورد و موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران شد. امین مقدم در عین حضور در نمایشاگاه‌های گروهی و انفرادی داخلی و خارجی، جشنواره‌ها و مسابقات خوشنویسی، اجرای بخش خوشنویسی کتاب فارسی اول و پنجم ابتدایی را در کارنامه کاری، هنری خود به ثبت رسانده‌است. او در سال 1395 دوره استادی را در محضر استاد امیرخانی به اتمام رساند.

 

 

 

  

ارسال نظر