مصطفی ندرلو؛ نقاش انقلاب

هنر، هنرمندان حوزه هنری همچون چشمه می‌جوشید

هنر، هنرمندان حوزه هنری همچون چشمه می‌جوشید
مصطفی ندرلو با اشاره به آنچه در سالهای قبل در حوزه هنری شاهد بودیم گفت :
چهارشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر :  ۱۹۲۰۳

مصطفی ندرلو با اشاره به آنچه در سالهای قبل در حوزه هنری شاهد بودیم گفت: در گذشته با تلاش هنرمندان حوزه هنری و همسو بودن آن با تفکر مردم، جریانی در حوزه هنری به راه افتاد و تبدیل به چشمه‌ای شد که می‌جوشید اما امروزه با جریانات اشتباهی که در پیش  گرفته شده‌است، آنچه در گذشته اتفاق افتاده بود نیز از بین رفت.

مصطفی ندرلو؛ نقاش انقلاب با اشاره به آنکه درحال حاضر شاهد اوضاع مناسبی درخصوص زندگی عموم جامعه نیستیم به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: مشکلات زیادی وجود دارد و بیش از دو دهه است که حضور هنر در زندگی مردم کاهش یافته‌ و کسی هم کاری نمی‌کند. این مهم بخصوص در حوزه  هنرهای تجسمی بیشتر به چشم می‌آید. گویی کسی کاری انجام نمی‌دهد درحالی که بسیاری از افراد، در این خصوص مسئول هستند چراکه مسبب چنین شرایطی شدند.

او با ارائه توضیحات بیشتر گفت: هنرمندان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در حال فعالیت هستند اما این آثار در فضای عمومی مطرح نمی‌شوند. از یک سو رسانه‌ها به هنرهای تجسمی آنچنان که باید، بها نمی‌دهند و از دیگر سو هنرهای تجسمی در بودجه کشور سهمی ندارند.

ندرلو با انتقاد از فضای موجود اذعان داشت: با وجود آنکه هنر تاثیر بسزایی در رشد و تعالی روح انسانها دارد اما همه چیز با سیاست درهم آمیخته و موضوعات پیش و پا افتاده روزمره اهمیت پیدا کرده‌اند. این درحالی است که هیچ چیز مهمتر از ذهن و روح انسان‌ها نیست.

به اعتقاد این نقاش انقلاب، در گذشته هنر ارزش داشت چنانکه مردم برای دیدن آثار هنری صف می‌ایستادند اما امروزه با وجود آنکه شاهد برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در حوزه هنرهای تجسمی هستیم اما محتوا و هدف آنها مورد سئوال است. حتا در قشر فرهیخته جامعه نیز فرهنگ زده و سیاست‌زده شده‌ایم. این درحالی است که باید حضور گذشته را در زندگی خود داشته باشیم درغیر این صورت، آینده تحت تاثیر جریان‌های فکری و هنری دیگر قرار می‌گیرد چراکه از سرمایه‌هایمان نتوانسته‌ایم برای امروز مقوله ارزشمندی را بسازیم.

او خواستار حمایت دولت شد و ادامه داد: هرچند بر این عقیده نیستم که هنر دولتی شود اما، دولت باید برای موزه‌ها، نمایشگاه‌های هنری و هنرمندان هزینه کند. اگر به تاریخ هنر نگاه بیاندازیم شاهد آن هستیم که در هر دوره‌ای که هنر اعتلا پیدا کرده‌است، مسئولان حکومتی نسبت به هنر احساس مسئولیت می‌کردند و با آن عجین بودند و از هنر حمایت می‌کردند. این در حالی است که امروزه، هنر متولی ندارد.

ندرلو خاطرنشان کرد: تفکر مردان حکومت و مسئولان امر سبب شده‌است تا هنر اعتلا پیدا نکند. این در حالی است که در گذشته با تلاش هنرمندان حوزه هنری و همسو بودن آن با تفکر مردم، جریانی در حوزه هنری به راه افتاد و تبدیل به چشمه‌ای شد که می‌جوشید اما امروزه با جریانات اشتباهی که در پیش  گرفته شده‌است، آنچه در گذشته اتفاق افتاده بود نیز از بین رفت.

این هنرمند پیشکسوت خاطرنشان کرد: امروزه حتا کتابی که معرف هنرمندان و قدمای ما باشد نداریم. اگر تاریخ هنر خود را فراموش کنیم یعنی گذشته خود را فراموش کرده‌ایم و همچون یک فرد آلزایمری می‌شویم. این درحالی است که نسل جدید اگر هنرمندان خود را بشناسند، تبدیل به انسانی متفکر می‌‌شود. نقاشی و هنر یک نوع جهان شناسی است که خداوند به  انسان می‌دهد.

 مصطفی ندرلو؛ سال 1338 در تهران به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد گرافیک از انگلستان است. برگزاری چند نمایشگاه انفرادی و شرکت در چندین نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیتهای حرفه‌ای اوست. از دیگر سوابق ایشان می‌توان به عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، عضو مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و عضو گروه گرافیک صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مدت 10 سال اشاره کرد. او همچنین مفتخر به دریافت لوح تقدیر «حماسه هنر» هنرمندان دفاع مقدس از حوزه هنری، 1379 و برنده دیپلم افتخار نمایشگاه دفاع مقدس 1368 شده است.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر