در نگاه خانه سوره مرکز تجسمی حوزه هنری؛

از لبخند شهید حججی رونمایی شد

از لبخند شهید حججی رونمایی شد
نگاه خانه سوره مرکز تجسمی حوزه هنری روز گذشته میزبان مراسم رونمایی از نقاشی شهید محسن حججی بود که توسط هنرمند جوان بوشهری خلق شده‌است.
سه‌شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کد خبر :  ۱۹۱۸۸

نگاه خانه سوره مرکز تجسمی حوزه هنری روز گذشته میزبان مراسم رونمایی از نقاشی شهید محسن حججی بود که توسط هنرمند جوان بوشهری خلق شده‌است.

به گزارش سایت مرکز تجسمی حوزه هنری، پس از شهادت محسن حججی، هنرمندان در صدد ادای دین به روح بلند و آزاده آن شهید والامقام برآمدند. یکی از هنرمندانی که با این هدف در صدد خلق تابلوی نقاشی از شهید حججی برآمد، محمدعلی نادری هنرمند بوشهری است.
عصر روز دوشنبه 6 شهریورماه با حضور محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری، و دیگر مدیران دفاتر هنری حوزه هنری از تابلو نقاشی شهید محسن حججی در نگاه‌خانه سوره رونمایی شد.
تابلو نقاشی شهید حججی، اثر محمدعلی نادری در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر و با تکنیک طراحی با ذغال و پاستل گچی خلق شده‌است و آنچه این اثر را با سایر آثار با موضوع شهید حججی متفاوت می‌کند، تاکید نقاش بر لبخند شهید است.
محمدعلی نادری در این خصوص به سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: موضوع اسارت و شهادت حججی بر همگان مشخص است از این رو از رنگهای زرد و قرمز که نزدیک به موضوع شهادت است در این اثر استفاده کردم و رنگ آبی که روی چشمان شهید حججی قرار دادم برای آن است که نظر بیننده را به چشمان او و موضوع اصلی که در تصویر اسارت بود سوق دهم.
به گفته او، خالی بودن فضای نقاشی نیز از آن روست که ذهن بیننده به موضوع مورد نظر تغییر کند چراکه لبخند شهید حججی مد نظر است درحالی که تاکنون بیشتر آثار هنری که با این موضوع خلق شده‌اند به مباحث اسارت و شهادت ایشان توجه داشتند.
نادری تصریح کرد: قصد داشتم بیننده در نخستین نگاه به این اثر، با لبخند شهید حججی روبه رو شود و در ذهن او باقی بماند و سپس به موضوع شهادت برسد.
او با اشاره به آنکه، اولین تصویری که از شهید حججی منتشر شد، اثر حسن روح‌الامین بود و تاثیر بسزایی بر مخاطب گذاشت اذعان داشت: از این رو سعی کردم نقاشی را برای نشان دادن آنچه در ذهنم بود انتخاب کنم تا بتوانم در یک تصویر، بین لبخند شهید حججی و بیننده ارتباط برقرار کنم.
نادری در حاشیه این رونمایی درباره چگونگی خلق اثر خود گفت: در موضوع اسارت و شهادت شهید حججی می شود تمام آنچه درباره امام حسین (ع) و کربلا شنیده ایم تصویرسازی کرد و مفاهیم آن به راحتی با این تصاویر به ما منتقل می شود. من دوست داشتم مخاطبم برایش چنین ذهنیتی تداعی شود همچنین می خواستم آن ذهنیت اولیه اسارت که خشونت هم همراهش بود کمی تعدیل شود و برای همین آرامشی در چهره شهید نشاندم و روی چشمانش نیز رنگی آبی کشیدم که بیشتر تداعی کننده آرامش او باشد. در عین حال تصویر ساده و کوچکی از روایت اسارت را کنار اثر کشیدم.
نالدری این اثر را ادای دینی است به روح بلند و آزاده آن شهید والامقام. به گفته این هنرمند بوشهری این اثر با الهام از عکس شهید حججی است که فرزند خود را در بغل دارد و لبخند شیرینی بر لبانش نقش بسته است .
در این مراسم کوروش زارعی مدیر مرکز امور نمایشی، ناصر فیض مدیر دفتر طنز، عباس محمدی مدیر مرکز موسیقی، محمد زرویی معاون اجرایی معاونت هنری و جمع دیگری از مدیران حوزه هنری به همراه هنرمندانی همچون احمد آقاقلیزاده، حسین عصمتی، کیومرث قورچیان، سعید نقاشیان، حسین غلامی، سید عبدالله حاجی سید‌حسن، امیرحسین آقامیری، حشمت الله نوروزی، علیرضا امین مقدم، مهدی فرخی، عباس خسروی، امیربهادر شاهرخی، و جمعی دیگر از هنرمندان و مسئولان حوزه هنری حضور داشتند.
محمد علی نادری متولد ۱۳۷۱ در شهر بوشهر است. او که تحصیل کرده رشته علوم تغذیه است، فعالیت هنری خود را زیر نظر هنرمندانی همچون محمد‌رضا کوهکن، علی‌رضا رهسپار و به طور جدی علی بحرینی پی گرفته است. برپایی چندین نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه شخصی با ارائه آثار طراحی و نقاشی از هفده شهید دشتستانی از جمله فعالیت های هنر این هنرمند جوان است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر