تحلیل چگونگی مشق نظری در خط نستعلیق

تحلیل چگونگی مشق نظری در خط نستعلیق
کارگاه خوشنویسی با موضوع: «بررسی آثار هنرمندان و چگونگی مشق نظری در خط نستعلیق» با حضور؛ استاد میر حیدر موسوی و جمعی از علاقه مندان در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.
سه‌شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر :  ۱۹۱۸۵

کارگاه خوشنویسی با موضوع: «بررسی آثار هنرمندان و چگونگی مشق نظری در خط نستعلیق» با حضور؛ استاد میر حیدر موسوی و جمعی از علاقه مندان در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری قزوین: در این جلسه استاد موسوی به بررسی آثار قدما در سه دوره صفویه، قاجاریه و معاصر پرداخته گفت: سرآغاز فرمانروایی صفویان دوره بالندگی هنر خوشنویسی در ایران است، تبحر هنرمندان در چلیپا نویسی و دانگ های ریز را در این دوره شاهدیم
وی افزود: میرعماد حسنی قزوین سرآمد خوشنویسان این دوره تاریخی است، عمده قطعات او در قالب چلیپا است و نحوه ترکیب بندی خطوط او (میرعماد) سرمشق تمام چلیپا نویسان است. او این فرم نوشتاری را به کمال رساند و شیوه سیاه مشق‌های او بعدها الگویی برای استادانی چون: میرزا غلامرضا شد.
این استاد خوشنویس یادآور شد: در دوره قاجار، خطاطان بزرگی پا به عرصه میدان نستعلیق نهادند و سختی‌های این هنر اصیل را بجان خریده و در توسعه آن کوشیدند و اساسا سیاه مشق بعنوان یکی از قالبهای خوشنویسی که بیشتر در نستعلیق رواج دارد در این دوره رواج گرفت به گونه ای که اوج هنر سیاه مشق نویسی را در دوره قاجار شاهدیم، در این زمان شخصیتی چون: میرزا غلامرضا مهمترین سیاه مشق نویس دوره ناصری پا به عرصه نهاد و با خلاقیت ذاتی با ایجاد رابطه شکلی حروف و ترکیب های منحصر به فرد این سبک هنری را به اوج خود رساند.
در ادامه استاد موسوی به تحلیل و بررسی آثار استاد امیرخانی پرداخت وی صفحه آرایی و قطعه نویسی را از ویژگی های آثار استادان معاصر برشمرد.
گفتنی است: در این جلسه آثار استادانی چون: میرحسین خوشنویس باشی و میرزا کاظم بصورت اسلاید پخش و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

ارسال نظر