طاهر شیخ‌الحکمایی در گفت‌و‌گو با سایت مرکز تجسمی حوزه هنری:

هنرمندان فکرآفرین را ارج نهیم

هنرمندان فکرآفرین را ارج نهیم
شیخ‌الحکمایی با اشاره به آنکه برخی آثار هنری، متعلق به یک زمان خاص نیست و در همه دوره‌ها مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد گفت: باید هنرمندان فکر‌آفرین را ارج نهیم و فضایی برای خلق آثار نو برای آنان ایجاد کنیم.
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر :  ۱۹۱۷۰

شیخ‌الحکمایی با اشاره به آنکه برخی آثار هنری، متعلق به یک زمان خاص نیست و در همه دوره‌ها مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرد گفت: باید هنرمندان فکر‌آفرین را ارج نهیم و فضایی برای خلق آثار نو برای آنان ایجاد کنیم.

طاهر شیخ‌الحکمایی از جمله هنرمندان پیش­کسوت و خالق آثار متعدد در حوزه مجسمه است که آثار او در بسیاری از کشورها از جمله هلند، لبنان، سوریه و غیره نصب شده‌ و داوری بسیاری از جشنواره‌ها و بینال‌ها را بر عهده داشته‌است.

او این روزها در صدد ساخت مجسمه‌هایی است که طرح آن‌ها، سالها در ذهنش جا خوش کرده‌بود؛ درعین حال سعی دارد با استفاده از مواد جدید، بسیاری از مجسمه‌های مومی و خمیری خود را با موادی مقاوم‌تر بسازد تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. تدریس در دانشگاه و آموزش هنرجویان مجسمه‌سازی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که شیخ‌الحکمایی به آن مشغول است. شیخ‌الحکمایی همانند همیشه فعال و پرکار است.

این هنرمند پیشکسوت با اعتقاد برآنکه هنر جزو ذات زندگی بشر است، به خبرنگار سایت مرکز تجسمی حوزه هنری گفت: این روزها به واسطه گسترش ارتباطات، هنر و به ویژه هنرهای تجسمی در همه ابعاد زندگی بشر جاری و ساری است. به طور کلی، تمام ابعاد زندگی انسان امروز متأثر از تفکرات هنری است و حضور آثار حجمی نیز در زندگی امروزه بسیار ملموس است.

خالق اثر "دروازه بهشت" در ادامه افزود: اگر بخواهیم نگاهی خاص‌تر به هنر داشته باشیم می‌توانیم به آثار حجمی و مجسمه‌هایی اشاره کنیم که در موزه‌ها و فضای شهری قرار دارند و عموم جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند. اگر برنامه ریزی درستی دراین خصوص انجام شود، می‌توانیم شاهد اتفاقات جالب‌تری نیز باشیم.

او معتقد است: لازم است تا هنرمندان عرصه‌های مختلف برای جامعه نسخه‌های مناسب بنویسند و سپس باید مردم را از طریق رسانه‌های مختلف آموزش دهیم و هنرمندان را به آنها معرفی کنیم. بهترین نتیجه‌ای که می‌توان از این ارتباط متقابل به دست آورد این است که مردم، آثار هنری و فعالیت‌های هنرمندان را پیگیری کنند. جامعه نیازمند فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و این توجه، تأثیر بسزایی در زندگی عموم جامعه خواهد داشت.

به گفته شیخ‌الحکمایی، یک اثر هنری باید وجوه مختلفی داشته باشد که یک وجه آن پاسخ به شرایط اجتماعی روز است؛ به این معنا که هنرمند به دنبال آن است تا اثری خلق کند که بتواند به نیازهای اجتماع پاسخ دهد؛ این نیازها می‌تواند به زمان گذشته، حال و آینده مرتبط باشد و هنرمند باید به این جنبه توجه لازم را داشته باشد.

او با اشاره به آنکه برخی آثار هنری، متعلق به یک زمان خاص نیستند و در همه دوره‌ها مورد اقبال مخاطب قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: تحقق این مهم نیازمند به وجود آمدن شرایطی است تا هنرمندان در رشته‌های هنری بتوانند آثاری خلق کنند که برای آیندگان باقی بماند. باید هنرمندان و پیشکسوتان را ارج نهیم و تا زمانی که زنده هستند قدر آنها را بدانیم. متولیان هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری گرفته تا دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند در بهبود شرایط هنر در جامعه اثرگذار باشند.

این هنرمند پیشکسوت، حضور تکنولوژی در حوزه هنرهای تجسمی را فرصتی دانست که می‌توان از آن به صورت مثبت بهره جست. البته این امر منوط به هنرمند است که چگونه بتواند از امکانات نوین استفاده کند. بهره‌برداری درست از امکانات موجود توسط افرادی انجام می‌شود که فکر‌آفرین هستند و می‌توانند برای هر موضوع فکر و ایده‌ای تازه داشته باشند. باید هنرمندان فکر‌آفرین را ارج نهیم و فضایی برای خلق آثار نو برای آنها ایجاد کنیم. دراین میان باید از تجربه سایر جوامع درخصوص استفاده از تکنولوژی‌های نو بهره جوییم.

طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند مجسمه‌ساز درسال 1333 در شهر کازرون به دنیا آمد. در دوره نوجوانی به تهران مهاجرت کرد و به آموزش هنر مجسمه‌سازی پرداخت. در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی تحصیل و از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. او سال‌هاست در همین  دانشگاه تدریس می کند و بیش‌از سه دهه فعالیت هنری را در کارنامه خود دارد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر