یادداشت امید پارسایی فر

یادداشت امید پارسایی فر
یادداشتی از مدیر حوزه هنری استان بوشهر درباره تصویرسازی محسن روح الامین از عکس اسارت شهید مدافع حرم محسن حججی
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر :  ۱۸۹۹۵

 

گمان می‌کنم اگر یک عکاس ماهر یا یک کارگردان خوب سینما قصد این را داشته باشد که بخواهد میان حماسه مدافعین حرم در برابر جریان ملعون داعش و واقعه عاشورا در سال شصت و یک هجری قمری، پیوندی هنرمندانه بزند،هیچ میزانسن و کادری مناسبتر ازعکسی که از صحنه اسارت شهید مدافع حرم محسن حججی منتشر شده، نمی توانست به این خوبی، این پیوند معنادار را بازسازی کند. به پس زمینه عکس بنگرید خیمه ،آن آسمان دود زده، این ملعون داعشی با آن سربند و سیمای سرخ  که با هیجانی ابلیس وار ، شهید عزیز ما را در چنگ دارد ، و این آرامش عاشورایی  شهید محسن  که در نقطه نهایت اطمینان و «قلب مطمئنه» است و در آستانه «ارجعی الی ربک» است و چه «راضیه» و چه «مرضیه»...

درتعریفی که از هنر متعهد است، واکنش نشان دادنش در برابر جریانات روز مورد تاکید است، آن هم بدون تاخیر و سریع، این بار در برابر این شهادت مظلومانه  شهید حججی، هنرمند نقاش ارجمند، حسن روح الامین که پیش از این هم آثار عاشورایی بسیاری از او دیده و منشر کرده بودیم، بلافاصله اقدام به تصویرسازی و نقاشی هنرمندانه‌ای از این واقعه کرده است. در این اثر از عکس لحظه اسارت شهید حججی و از نگاه آرام و مطمئنش درعکس استفاده شده است. روح الامین راز این نگاه آرام شهید را در آن چشم‌اندازی می‌داند که شهید نظاره می‌کند . شهید حججی یکبار دیگر در تکرار تاریخ در  " ارض کربلا" ایستاده است. شهید و ملعون داعشی در صحرایی چون کربلا با نیزه‌هایی فرو رفته در زمین و آسمان سیاه دودآلود به تصویر کشیده شده‌اند در حالی که  ارباب بی‌سرمان در واقعه کربلا‌، حضرت اباعبدالله علیه السلام با آغوشی گشوده به استقبال شهید رفته است که اشاره‌ای است به شهادت مظلومانه شهید محسن حججی که سر از تن مبارکش به مانند شهدای کربلا جدا شد. در کنار تمثال حضرت اباعبدالله علیه السلام، تمثال بانوی مکرم حضرت زینب سلام الله علیها کار شده است که اگر به انگشتان دست چپ تمثال سیدالشهدا علیه السلام و جایی که انگشتان حضرت به گلوی شهید حججی اشاره می‌کند دقت شود، اشاره لطیف نقاش به دقایق آینده شهید و نحوه شهادتش معنا می‌یابد. شمر ملعون هم با چشمانی سرخ و شرربار، در سمت راست سرباز تکفیری داعشی در حرکت است که از شرم و ناتوانی، روی نگریستن به نورالاعظم مقابل را ندارد. در کنار این ترکیب‌بندی فوق‌العاده، نورپردازی یکدستی از سمت راست بر تمثال سید‌الشهدا و بانو زینب و شهید حججی تابیده شده که تاکیدی است بر پیوند جاودانه شهید حججی با کاروان عاشوراییان .

همه این‌ها با نهایت توانمندی  اجراشده است و عکس اسارت شهید حججی را تبدیل به پرده‌ای جاودان از کربلای معاصر کرده است: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » هنرمند متعهد همه جا در پی این است که آرمان‌هایش را با وقایع روز با ظرافت و هنرمندی پیوند بزند. درود بر روح الامین، سلام بر روان پاک شهید محسن حججی.  بی‌تردید سوگند اخیر سردار سلیمانی به حلقوم بریده شده این شهید در نابودی شجره ملعونه داعش محقق خواهد شد.

انشاالله سایر هنرمندان کشور و استان هم به عرصه بیایند و در این موقعیت تاریخی مشارکت کنند.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر