نمایشنامه‌‏نویسی گام به‌‏گام؛ راهنمای عملی برای نمایشنامه‌‏نویسان جوان(8)

طرح نمایشنامه

طرح نمایشنامه
طرح کلی نمایشنامه، نقشه‌ای است که در آن سلسله رویدادهایی که یکی بعد از دیگری اتفاق می‌افتد و منجر به رسیدن به هدف نهایی می‌شود، معین شده است.
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر :  ۱۶۱۱۷

*گردآوری و تألیف: حسین فدایی‏‌حسین
بخش هشتم


طرح نمایشنامه

طرح کلی نمایشنامه، نقشه‌ای است که در آن سلسله رویدادهایی که یکی بعد از دیگری اتفاق می‌افتد و منجر به رسیدن به هدف نهایی می‌شود، معین شده است. بعضی از نویسنده‏‌ها، پیش از نوشتن نمایشنامه، خلاصه‌ی اتفاقات هر صحنه را روی یک کارت جداگانه می‏نویسند. این کار به آن‏ها اجازه می‏دهد که بین صحنه‌‏ها به آسانی و راحت حرکت کنند.

حال سئوال این‌ست که چرا به طرح کلی نیاز دارید؟ یک طرح کلی، شما را مجبور می‏‌کند تا درباره‌‏ی نمایش‏تان فکر کنید (مخصوصاً درمورد طرح نمایش‏تان) و این طرح، مانع از تغییر جهت ناگهانی شما درحین نوشتن می‏‌شود و از بی‌راهه رفتن، جلوگیری می‏‌کند. بنابراین، بهتر است قبل از شروع، طرح کلی نمایشنامه را تهیه کنید. برای این‌کار لازم است درباره‏‌ی رویدادهای اصلی نمایش، اطلاعات کسب کرده و از صحت آن‏‌ها اطمینان حاصل نمایید؛ همچنین راجع به شخصیت‏‌ها و خواسته‌‏های آن‏‌ها تحقیق کنید و بعد اتفاقات نمایش را مرحله به مرحله در طرح مشخص کنید. شاید لازم باشد برای هر صحنه‏‌ای، رویداد‏های اصلی را بنویسد. هرچند، طرح کلی برای شما در حکم نقشه‌‏ی راه‏نماست و نه امری ثابت و غیرقابل تغییر.

به این ترتیب، وقتی نوشتن متن اصلی را شروع می‌‏کنید، چنان‌چه طرح کلی را مشخص کرده باشید، به‌محض این‌که احساس کنید نمایشنامه دارد خارج از مسیر طرح کلی حرکت می‏کند، مانع آن می‏‌شوید. حداقل سعی کنید در نسخه‏‌ی اولیه‏‌ی نمایشنامه‏‌تان، تابع طرح باشید، نه آن‏چه که به ذهن‌تان می‌آید.

اما مشکل اصلیِ طرح کلی این‌ست که ممکن است هنگام نوشتن نمایشنامه، احساس آزادی نکنید. این مسئله می‏تواند تخیل و دنیای ذهنی شما را محدود کند و دیگر هیچ لذتی از کارتان نبرید. بنابراین، توصیه می‌شود، پس از تهیه‌ی طرح، هنگام نوشتن، آن‌را کنار بگذارید، و به ‏یاد داشته باشید که یک طرح کلی، فقط عامل شروع نمایشنامه‏‌ی شماست و قرار نیست مو به مو تابع آن باشید. اگر شما به عناصر نمایشنامه به چشم اعضای یک خانواده نگاه کنید، نمایشِ تمام شده‏‌ی شما ممکن است عیناً شبیه طرح کلی نباشد.

طرح یک‏ خطی و خلاصه‏‌ی نمایشنامه
طرح یک‏ خطی بیان کننده‌‏ی تمامی آن چیزی است که اثر درصدد بیان آن است و به‏‌نوعی تمامیت اثر را دربر می‏گیرد. این طرح، لزوماً به‌‏صورت یک خط نیست، اما بهتر است یک جمله باشد و آن یک جمله باید کنش اصلی نمایش و شخصیت‏‌های مربوط به آن‌‏را در اختیار ما قرار دهد. اما چرا داشتن چنین طرحی اهمیت دارد؟ و اساساً چرا باید قبل از شروع نوشتن، یک طرح یک‏‌خطی داشته باشید؟

دلیل این‏که چرا در همین ابتدای راه، ما درباره‏‌ی طرح یک‏‌خطی و اهمیت آن صحبت می‏کنیم این است که اگر شما نتوانید داستان نمایش را در کوتاه‌‏ترین کلام توصیف کنید، اغلب نشانه‌‏ی آن است که درباره‌‏ی داستانی که نوشته و یا قرار است بنویسید، اطلاعات کافی را ندارید. این طرح در واقع، در یک خط، همه اطلاعات را در اختیار شما خواهد گذاشت. به عبارت دیگر، طرح یک‏‌خطی، ابزار سازماندهی شده برای کار نهایی است که قرار است نوشته شود.

برای مثال، چنان‌چه بخواهید براساس داستان آشنای «چوپان دروغگو»، نمایشنامه‌ای بنویسید، طرح یک خطی آن می‌تواند چنین باشد: «وقتی چوپان دروغگو چندین‌بار به دروغ خبر از آمدن گرگ می‌دهد، دیگر اهالی ده، حرف او را باور نمی‌کنند و همین باعث می‌شود گرگ واقعاً آمده و گوسفندانش را پاره کند.» این یک جمله، به ما می‏‌گوید که نمایش در اطراف یک روستا اتفاق می‌‏افتد، که در آن یک چوپان که عادت به دروغگویی دارد از گله مراقبت می‌کند. گله در معرض حمله‌ی گرگ قرار می‌گیرد و اهالی به دلیل دروغگو بودن چوپان به حرف وی توجه نمی‌کنند و... ما در این طرح، هم مکان را داریم، هم شخصیت، هم کنش و هم کشمکش‏‌های اصلی را. به این ترتیب ما کاملاً نمایشنامه خودمان را سازماندهی می‏‌کنیم، هرچند هنوز فرصت‌های زیادی برای خلاقیت وجود دارد.

خلاصه‌‏ی یک نمایشنامه، در واقع نوع گسترش یافته‏ی طرح یک‏‌خطی است که به آن طرح یک‌صفحه‌ای هم می‌گویند؛ هرچند خلاصه می‌‏تواند به اندازه نیاز، بلندتر یا کوتاه‏‌تر از یک صفحه باشد. اما خلاصه دقیقاً چیست؟ شما به خلاصه‏‌ی نمایشنامه به‌‏عنوان یک طرح کلی نگاه کنید، با این تفاوت که در قالب داستان کوتاه نوشته می‏‌شود. در ساده‌‏ترین شکل، خلاصه را می‏توان این‏گونه توصیف کرد: آن‏چه که در هر «صحنه» از نمایش –به ترتیب- اتفاق می‌‏افتد (ساختار سه ‏پرده‏ای را تصور کنید). یا حتی توضیح ساده‌‏تر آن به این شکل است: خلاصه‏‌ی رویدادهای اصلی نمایش.

بعضی از نویسنده‏‌ها دوست دارند که صحنه به صحنه کار را خلاصه کنند؛ در حالی‏که سایر نویسنده‌‏ها، خلاصه‏‌های کلی را ترجیح می‏‌دهند. این امر به خودتان بستگی دارد. طرح کلی، تک‏ خطی، یک ‏صفحه‏‌ای یا خلاصه، همگی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‏‌کنند افکار خودتان را بدون حس محدود شدن در آن، سازماندهی کنید.
 

تمرین16: نوشتن خلاصه‏‌ی نمایشنامه براساس یک تک‏ جمله‌‏ای

بخش اول: هرکدام از عبارات زیر می‏تواند یک طرح تک‏ جمله‌‏ای برای نوشتن یک نمایشنامه باشد. سعی کنید برای هرکدام یک پاراگراف کوتاه به‌‏عنوان خلاصه‏‌ی نمایشنامه بنویسید و همچنین هر جزییات جدیدی که به آن نیاز دارید را ایجاد کنید. توجه داشته باشید که سومین جمله به‏‌صورت سئوالی مطرح شده است.

1.    زمانی‏که یک دختر جوان متوجه می‏شود والدینش قرار است او را به زور به همسری شخصی درآورند، تصمیم به فرار از خانه می‏گیرد.
2.    وقتی پدر یک خانواده فقیر، تصمیم به سرقت از یک سوپرمارکت می‌گیرد، خطر دستگیر شدن را به خاطر خانواده‌اش به جان می‏خرد.
3.    وقتی مدیر یک مدرسه به بچه‏‌های کلاس نمایش اجازه نمی‌‏دهد کارشان را روی صحنه ببرند، چه پاسخی برای نیازهای عمیق آن‏ها خواهد داشت؟

بخش دوم: یکی از ایده‌های خود را انتخاب کرده و برای آن، ابتدا یک طرح تک‌خطی نوشته و بعد یک خلاصه نمایشنامه براساس آن تنظیم کنید.

◄ تصمیم‌های مهم
همان‏طور که برای نوشتن آماده می‏‌شوید، تصمیمات مهمی باید بگیرید:
• یکی از این موارد، تصمیم درباره‏‌ی طول مدت نمایش است. نمایش من، چقدر باید طول بکشد؟ شاید بهترین پاسخ برای این سئوال این باشد، «هرچقدر که نیاز داشته باشد». هرچند این یک پاسخ درست است، اما نمی‏توان مطمئن بود که این جواب به شما کمک کند. بنابراین، تعیین مدت زمان برای نمایشنامه، می‏تواند مشکل‌‏ساز باشد، هرچند بعضی اوقات شما ممکن است در شرایط مسابقه یا رقابت خاصی قرار بگیرید که نیاز به نوشتن نمایش با طول مدت خاصی داشته باشید.

همان‏طور که شما به سئوال مربوط به مدت زمان نمایش فکر می‏‌کنید، به‌‏خاطر داشته باشید که نمایش‏‌های کوتاه، معمولاً یک ایده اصلی و کشمکش دارند، بنابراین دیگر فرصتی برای کارهای دیگر نیست. نمایش‏های تک‏ صحنه‏‌ای که گام بعدی از نظر طول مدت نمایش است، معمولاً حدود یک ساعت زمان می‏برد، اگرچه این مقدار طول مدت، برای نمایش تک‏ صحنه‌‏ای طولانی است. هرچند از نقطه‏ نظر تکنیکی هیچ محدودیتی برای طول نمایش‏‌های تک‏ صحنه‌‏ای وجود ندارد، اما همان‏طور که از اسم‏اش پیداست این نوع نمایش، فقط یک صحنه دارد و معمولاً این صحنه در یک مکان و یک مدت زمان کوتاه اتفاق می‌‏افتد. نمایش‌‏های طولانی‌تر، معمولاً 70 تا 80 دقیقه زمان می‏برند، اما باید توجه داشته باشید که هیچ نمایشی بیشتر از 2 ساعت زمان نبرد. از سوی دیگر، اگر قرار است تماشاگر، مدت زمان زیادی در سالن تئاتر بنشیند، بهتر است نمایش به اندازه‌‏ی کافی جذاب و عالی باشد.

نکته‌ی دیگر در مورد طول مدت نمایش، این‏ست که تمامی ایده‌‏ها مانند هم ایجاد و تولید نمی‏‌شوند. ممکن است هر ایده‌‏ای نتواند به یک نمایش کامل یا حتی نمایشی تک ‏صحنه‏‌ای منجر شود. البته شما می‏توانید ایده‌ی مربوط به به یک نمایش کوتاه را هم به یک نمایش طولانی تبدیل کنید، اما این ایده نیاز به توسعه و پیشرفت زیادی دارد و در نهایت نیز، نمایش شما یک اثر کاملاً متفاوت خواهد بود.

• تصمیم دیگری که باید بگیرید این‏ست که آیا شما می‏‌خواهید نمایشی کمدی بنویسید یا اثری جدی و تراژدی؟ اگرچه اکثر مردم فکر می‏‌کنند تراژدی کاملاً عکس کمدی است، اما این‏طور نیست. در گذشته، این بیشتر به جک شبیه بود که می‏گفتند نمایش‏‌های کمدی شکسپیر، وارونه‌‏ی تراژدی‏‌های اوست (درست عکس کمدی)؛ در کمدی همه ازدواج می‏کنند، درحالی‏که در تراژدی همگی می‏‌میرند. البته به‏‌ندرت می‌توان قاطعانه تصمیم گرفت که نمایش کمدی بنویسیم یا تراژدی، اما باید بدانیم که درباره‏‌ی چه چیزی قرار است بنویسیم و نمایش‌مان چه ساختاری باید داشته باشد.

اما اگر بخواهیم درباره‏‌ی موضوعی جدی بنویسیم چطور؟ مطمئناً این به‏ معنای آن نیست که نمایش ما کاملاً جدی است. حقیقت آن‌ست که تحمل موضوعات جدی یا رویدادهای جدیِ بی‏پایان، برای تماشاگران مشکل است. این درست مثل وضعیت دانش‌آموزی ست که در کلِ زمان کلاس، مقابل تخته سیاه ایستاده و ناخن‏‌هایش را به هم می‏‌ساید. طبیعی است که همه نیاز به زنگ تفریح دارند. شما با خنداندن تماشاگر، به آن‏‌ها زمان استراحت می‏‌دهید، تا پیغام نمایش‏تان را درک کرده و پذیرای آن باشد. درحقیقت، باید به قدرت نمایش فکر کنید؛ به این‏که بتواند تماشاگر را در طول اجرا با لبانی خندان روی صندلی نگه دارد و فقط در انتهای نمایش است که آن‏‌ها به موقعیت اضطراری و جدیت موضوع پی می‏برند. طبیعی است که با چنین روشی، درک تماشاگر از این موضوع‏های جدی، قوی‏تر و عمیق‏تر خواهد بود؟

آخرین نکته درباره‏‌ی کمدی در نمایش این‏ست که اگر شما تصمیم به نوشتن نمایشی از این دست دارید، به‏‌یاد داشته باشید که شوخی و طنز معمولاً باید در موقعیت‏‌های نمایشی و رفتار و منش شخصیت‏‌ها گنجانده شود نه این‏که در گفتار آنان و به‏‌صورت لطیفه یا جوک بیاید. جوک‏ها و لطیفه‌‏ها معمولاً متعلق به محیط و جغرافیای خاصی هستند. ممکن است لطیفه‌‏ای در محیط اطراف شما خوب جواب بدهد یا با افراد کمی که شما آن‌‏ها را می‏شناسید ارتباط برقرار کند، اما بسیاری افراد دیگر، آن‏را خنده‏ دار ندانند و حتی از شنیدن آن مات و متحیر بمانند.

• تصمیم آخری که باید بگیرید این‏ست که نمایش‏تان را برای چه تماشاگرانی می‏‌نویسید؟ به‏‌طور مثال اگر قرار است نمایش برای کودکان و نوجوانان اجرا شود (یا برای رده‏ی سنی خاص) شما محدودیت‏‌هایی در نوشتن متن خواهید داشت (برای مثال: نمی‏توانید درباره‌‏ی بی‏‌توجهی به مقدسات در بزرگ‏ترها حرف بزنید). نوشتن برای مناسبت‌های خاص تاریخی و مذهبی نیز از همین دست است، چرا که معمولاً تماشاگر این آثار عامه‌ی مردم هستند و این نمایش‌ها عموماً در مکان‌هایی خارج از سالن‌های معمول تئاتر به اجرا در می‌آیند. بنابراین باید متناسب با سطح درک و دریافت عامه‌ی مردم باشند و در هر مکان و موقعیتی، قابلیت اجرا داشته باشند.

در نهایت باید گفت، مهم نیست کدامیک از موارد بالا را برای نوشتن انتخاب می‏‌کنید، آن‏چه که حائز اهمیت است، بیان داستانی عالی است. هرچند استفاده از مفاهیم مشترک می‏تواند این اطمینان را بدهد که داستان عالی شما، تماشاگران بیشتری را به‌‏خود جذب خواهد کرد.

تمرین17: تصمیم درباره طرح نمایشی
به بخش دوم تمرین16 برگردید و روی طرح یک‌خطی و خلاصه نمایشنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید تأمل کنید. آیا می‌توانید درمورد طول مدت نمایشنامه‌ای براساس آن طرح، تصمیم بگیرید؟ درمورد این‌که نمایشنامه کمدی باشد یا جدی چه تصمیمی دارید؟ تماشاگران این نمایشنامه چه کسانی خواهند بود؟

ارسال نظر