نشست هماهنگی تولید و چاپ کتاب « معرفی طرزی افشار » در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد

نشست هماهنگی تولید و چاپ کتاب « معرفی طرزی افشار » در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد
نشست هماهنگی تولید و چاپ کتاب« معرفی طرزی افشار » ۲۳ مردادماه سال جاری با حضور کارشناسان فرهنگی و ادبی تاریخ ادبیات ارومیه در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار شد.
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر :  ۱۵۸۷۹۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان غربی در این نشست ادبی که نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، مسئولان واحدهای آفرینش های ادبی و آموزش و پژوهش حوزه هنری آذربایجان غربی و« حمید واحدی» از پژوهشگران و اساتید ادبی شهرستان ارومیه حضور داشتند ؛ بخش های مختلف کتاب معرفی طرزی افشار و راهکارهای موثر در استفاده علاقمندان از این اثر ادبی مورد گفتگو قرار گرفت.

استناد به آثار مرتبط، انتخاب آثار برتر طرزی افشار، محتوای شعر و سبک های ادبی طرزی افشار، طرزی در تذکره های ادبی ، زندگی اجتماعی طرزی افشار در کنار تاثیر سبک ادبی طرزی و استفاده وی از قواعد زبان ترکی در تحکیم زبان فارسی از مواردی بود که در این نشست مطرح و جهت انتشار در این اثر ادبی مکتوب انتخاب شدند.

کتاب معرفی طرزی افشار به همت حوزه هنری آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هدف شناساندن بهتر این شاعر توانای شهرستان ارومیه و سبک ادبی منحصربه‌ فرد وی به عنوان بخش مهمی از تاریخ ادبیات استان آذربایجان غربی طی سال جاری تولید و منتشر می شود.


طرزی افشار از شاعران به نام ارومیه در سده ی یازدهم هجری قمری بود که در عهد شاه عباس دوم می زیسته است. شهرت ایشان در ساختن واژه ها و مصدرهای جعلی بود. طرزی افشار از ایل افشار بود و در روستای طرزیلو ارومیه (شهرک وحدت کنونی) متولد شد ولی از محل و سال مرگ ایشان اطلاعی در دست نیست. طرزی افشار دارای دیوانی به نام “دیوان افشار” است که در سال ۱۳۰۷ به همت محمد تمدن به چاپ رسید. این کتاب در سال ۱۳۳۸ دوباره چاپ گردید. طرزی مبتکر طرزی نوین در سخن‌سرایی بود.

 

ارسال نظر