مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری؛

بازخوانی ایثار شهدا روحیه امید را به جامعه تزریق می کند

بازخوانی ایثار شهدا روحیه امید را به جامعه تزریق می کند
سرهنگی در محفل این شانزده رفیق مازندران با بیان اینکه خاطره نگاری نشانه حقانیت ملت هاست و نشان می دهد که آن ملت گذشته قابل دفاعی داشته است، گفت: باید با قلم زدن در حوزه خاطرات و ایثار شهدا، زمینه ساز امید آفرینی در جامعه باشیم.
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر :  ۱۵۸۰۸۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران، «مرتضی سرهنگی» سه شنبه۱۴تیر در برنامه « این شانزده رفیق » ویژه تکریم از خانواده های شهدای حماسه خان طومان تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان هشت کتاب حماسه خان طومان به مناسبت روز قلم که در این مرکز برگزار شد،‌ به همت والای نویسندگان استان مازندران برای قلم زدن در حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد.

 

وی با ذکر این نکته که در روسیه و آلمان بعد از جنگ جهانی تاکنون همچنان گروههای بسیاری زیر نظر نویسندگان بزرگ مشغول فعالیت در عرصه ادبیات جنگ هستند اظهار داشت: تمام جنگ ها ( همانگونه که از زمان خاصی شروع می شوند)  در زمان خاصی نیز به پایان میرسند ولی دامنه مطالعات آن تا قرن ها ادامه می یابند. بهمین دلیل در تمام دنیا نوشتن بعد از جنگ سنت است.

این نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر اینکه ادبیات جنگ در تمام دنیا از احترام برخوردار بوده و از دارایی های یک ملت است، ادامه داد: دلیل این اعتنا و حرمت گذاری رفتار ارزشمندی است که سربازان یک ملت برای حفظ و حراست از خاک سرزمین خود در هر شرایطی از خود بروز می دهند و این در تمام جهان شایسته تقدیر است. ( حال آنکه سربازان ما در زمان جنگ عملا در برابر سی و پنج کشور ایستادگی کردند و در پس این موضوع حرفهای بسیاری برای گفتن خواهد بود)

سخنران ویژه محفل این شانزده رفیق با ابراز خرسندی از گستره و شکل فعالیت نویسندگان جنگ ایران افزود:جمعی از فعالان فرهنگی کشور بوسنی سالها پیش با سفر به ایران از برنامه های ادبیات جنگ ما الگو گرفته و با راه اندازی گروه های مختلف مشغول ثبت و ضبط خاطرات ژنرال های خود هستند.


مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به دوران روزنامه‌نگاری خود که بر موضوع اسیران عراقی زندان‌های ایران کار می‌کرد، افزود: در دوران دفاع مقدس از
۱۵کشور اسیر داری کردیم و اینکه تعداد بیشماری از اسرا از اردوگاه های ما متواری شدند و اکنون ( به عنوان یک موضوع) درحال تدوین کتاب فرار اسرا هستیم.

وی گفت: جنگ رویداد مهمی است و قیمت تمام شده جنگ باید برای مردم مشخص شود (تا مردم قدر مملکت و رزمندگان خود را بدانند.) و این کار ادبیات و وظیفه نویسندگان است. به همین خاطر در تمام دنیا این گونه ادبی از اعتبار برخوردار است.


سرهنگی به عظمت و افتخارآفرینی های لشکر عملیاتی
۲۵کربلای مازندران اشاره و بیان کرد: فرمانده هان و نیروهای این لشکر که در دوران دفاع‌مقدس لرزه به اندام دشمن می انداختد اکنون فرصت بسیار مناسبی برای خاطره نگاری هستند و هریک از این ایثارگران یک کتاب جامع هستند که نباید از دست بروند.

 
وی به شجاعت مدافعین حرم استان مازندران در مقابله با داعش اشاره کرد و گفت: رزمندگان لشکر
۲۵کربلا در دفاع از حرم نیز خوش درخشیدند.تقدیم ۴۴شهید از استان ولایت مدار مازندران در دفاع از حرم ارزشمند و شایسته تحسین و قدرشناسی است.

 
سرهنگی با بیان اینکه خاطره‌نگاری نشانه حقانیت ملت‌هاست و نشان می‌دهد که آن ملت گذشته قابل دفاعی داشته است، افزود: رهبرمعظم انقلاب اسلامی به امیدآفرینی در جامعه تاکید دارند باید با قلم زدن در حوزه خاطرات و ایثار شهدا، زمینه ساز امید آفرینی در بین اقشار مختلف جامعه باشیم.

 

ارسال نظر