با حضور ثریا صدقی در پاتوق داستان بررسی شد؛

نقش زاویه دید در داستان‌نویسی

نقش زاویه دید در داستان‌نویسی
پاتوق داستان شامل سلسله کارگاه نویسندگی و نقد داستان‌های ایران و جهان با حضور علاقه‌مندان و ثریا صدقی برگزار و نقش زاویه دید در داستان‌نویسی بررسی شد.
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر :  ۱۵۷۷۸۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، پاتوق داستان که به صورت هفتگی 4 شنبه‌ها به همت حوزه هنری استان برگزار می‌شود، با حضور «ثریا صدقی» از مدرسان داستان و علاقه‌مندان به داستان نویسی فعال شده است که در این جلسه در خصوص عناصر داستانی من جمله زاویه دید سخن به میان آمد و نقش آن در داستان‌نویسی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، تغییر زاویه دید از سوی داستان‌نویسان جوان برای دست‌یابی به زاویه دید اصلی متناسب با سوژه مد نظر نویسنده نیز در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.

بررسی زاویه دید با  قرائت بخشی از رمان‌ها هم‌چون گور به گور فاکنر، سمفونی مردگان عباس معروفی و ...  تا  تغییر زاویه دید از سوی اعضای پاتوق جا بیفتد و متوجه تغییر آن در داستان شوند، در کنار داستان‌خوانی از دیگر مواردی بود که در این  جلسه بدان پرداخته شد.

 این گزارش حاکی است، استفاده از از زاویه دید نمایشی یا سوم شخص محدود به ذهن یکی از شخصیت‌های داستان، از سوی داستان‌نویسان توسط مدرس کارگاه مورد تاکید قرار داده شد زیرا این نوع  زاویه دید نزدیک به شخصیت داستان است و دست داستان‌نویسان را برای پرداخت بازتر می‌کند و جایی هم برای تامل و اندیشه خواننده باقی خواهد گذاشت، در حالی که در زاویه دید دانای کل، همه چیزبه راحتی به مخاطب القاء می‌شود که امروزه قابل پسند نیست.

لازم به ذکر است، تداوم داستان‌خوانی در پاتوق داستان و استفاده از اعضاء در هر جلسه به عنوان منتقد، از دیگر مواردی است که در جلسات هفتگی پاتوق مورد توجه قرار می‌گیرد.

 بر اساس این گزارش، در پاتوق داستان همه گروه‌ها با سلایق و سبک‌های مختلف داستانی حضور پیدا می‌کنند و خوانش داستان و نقد دسته جمعی صورت می‌گیرد و آموزش در آن نقشی ندارد.

ارسال نظر