با حضور علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی؛

تجربه گفت بانوان نویسنده جان گرفت

تجربه گفت بانوان نویسنده جان گرفت
تجربه گفت بانوان نویسنده با حضور اکرم صدیقی‌کلاته، رئیس حوزه هنری خراسان شمالی و جمعی از بانوان علاقه‌مند به تاریخ شفاهی در حوزه هنری استان تشکیل شد و رنگ و بوی تجربه‌گرایی به خود گرفت.
پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۴
کد خبر :  ۱۵۷۶۷۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، اکرم صدیقی کلاته، که کتاب «اسماعیل نذر آفتاب» خاطرات آزاده اسماعیل کریمیان شاددل که به کوشش ایشان به چاپ رسید، با اشاره به اهمیت و نقش تاریخ شفاهی، از ضرورت توجه و پرداختن به تاریخ شفاهی در دنیای امروز گفت و خطاب به علاقه‌مندان حاضر در این محفل پیشنهاد کرد، مطالعه کتاب‌های خاطرات شفاهی، دیدن مستندهای مصاحبه و مستندهای تاریخ شفاهی درباره عملیات‌های دوران دفاع مقدس و همچنین فیلم‌های مختلف را برای قلم زدن در این عرصه و آشنایی با اصطلاحات و وقایع مهم ضروری دانست.

براساس این گزارش صدیقی، ۸ سال جنگ تحمیلی را رویدادی مهم در تاریخ معاصرکشور و انقلاب اسلامی عنوان کرد که به واسطه وقایع متعدد می‌تواند دست‌مایه علاقه‌مندان و فعالان این عرصه قرار بگیرد همانطور که در دیگر کشورهای جهان که جنگ‌های کوتاه مدت داشته‌اند و همچنان درباره آن‌ها کتاب نوشته و فیلم ساخته می‌شود.

وی پرسشگری را لازمه ورود به دنیای تاریخ شفاهی بیان کرد و افزود: بسته به نوع موضوع و شخصیت‌هایی که دست‌مایه مصاحبه افراد در تاریخ شفاهی قرار می‌گیرند، باید دامنه بهره‌مندی از افراد را گسترش داد تا به اطلاعات جامع و درست از اتفاقات آن روزها رسید.
وی هم‌چنین بهره‌گیری از ادبیات و زبان داستانی را لازمه غنا بخشیدن به روایت‌های تاریخ شفاهی دانست.
رئیس حوزه هنری خراسان شمالی از نقش بانوان در به رشته تحریر درآوردن خاطرات تاریخ شفاهی سخن گفت و دقت بالا و جزئی‌نگری را نشانه‌هایی از تفاوت روایت‌های بانوان در تاریخ شفاهی بیان کرد، همچنین به بالا بردن میزان اطلاعات تخصصی در حیطه‌هایی که خاطرات به آن مربوط می‌شود اشاره کرد و مطالعه دقیق نقشه‌ها و اطلس‌های جنگ را یکی از مولفه‌های مهم دانست.
بر اساس این گزارش، در این محفل، علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی، از تجربیات فعالان این عرصه بهره‌مند شدند و هر کدام با گفت و گو درباره تجربیات مطالعاتی از کتاب‌هایی که داشتند به فرازهایی از آنها اشاره کردند که چطور باعث ماندگاری آن در ذهنشان شده است.
گفتنی است، خانه بانوان نویسنده روایت‌گرجهاد «نویسا» فروردین ماه امسال و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان خراسان شمالی و بانوان نویسنده استان آغاز به کار کرد و هر دو هفته یکبار روزهای سه شنبه برگزار می‌شود. گفتگو با بانوان نویسنده و مصاحبه کننده در تاریخ شفاهی، جلسات تخصصی مطالعه و نقد آثار و نیز آموزش تخصصی به بانوان علاقمند از دیگر برنامه‌های این خانه است تا بتواند بانوان متخصص را آموزش دهد و آن‌ها به جمع‌آوری خاطرات بانوان فعال در عرصه‌های مختلف انقلاب بپردازند.

 

ارسال نظر