چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی معرفی شدند/16

چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی معرفی شدند/16
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی:«آوینی»، بنیان‌گذار حکمت هنر و رسانه انقلاب اسلامی است.
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
کد خبر :  ۱۵۶۷۸۰

چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی در آیین پایانی هفته هنر انقلاب معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی در آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی که با حضور تنی چند از مسئولان و جمعی از هنرمندان خراسان شمالی در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت(ع)؛ امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، از استاد عیسی قلی‌پور، هنرمند چیره‌دست موسیقی مقامی استان به عنوان پیشکسوت برتر هنر انقلاب و سیدتقی رضایی؛ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین از «شهید مرتضی آوینی»، بنیان‌گذار حکمت هنر و رسانه انقلاب اسلامی یاد کرد.

«دکتر تقی صادقی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این آیین به راز ماندگاری سید شهیدان اهل قلم؛ شهید مرتضی آوینی و فراتر بودن او از زمان و مکان پرداخت و از این که شهید آوینی نگاهش متفاوت بود و نسبتی میان ظاهر و باطن عالم برقرار می‌کرد و باطن را می‌دید، سخن گفت و از این روی او را حکیم هنر انقلاب اسلامی خواند.

وی با بیان این که هنر شهید آوینی زمانی نمایان شد که وجه تمایزی میان فرهنگ، هنر و رسانه انقلاب اسلامی با فرهنگ، هنر و رسانه اومانیسم قائل و معتقد بود: در فرهنگ و هنر و رسانه غالب در جهان که فرهنگ و هنر اومانیسم است، انسان بریده از غرب است، یعنی خود قانون می‌گذارد و اجرا و نظارت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اضافه کرد: بر خلاف آن، آوینی معتقد بود انسان دارای ولایت می‌تواند در همین تکنولوژی و ابزارها تصرف کند و ابزار را در خدمت خویش بگیرد.

«صادقی»  اضافه کرد: او اگر چه به شدت غرب ستیز بود اما معتقد بود برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی باید از دل جهنم تمدن غربی گذشت.

وی شهید آوینی را حکیم و بنیان گذار حکمت هنر و رسانه انقلاب اسلامی  برشمرد و از ضرورت بازشناسی اندیشه، حکمت، فلسفه او در هنر و رسانه انقلاب اسلامی به عنوان رسالتی بزرگ  یاد کرد که  اهل هنر  باید آن را بازخوانی کنند، و بر این مسئله که این راه  در تمامی بخش های هنری باید تداوم یابد، سخن گفت.

«صادقی»  با اشاره به اینکه آوینی روح جاری فرهنگ حسینی را در تمام ابعاد زمان و زمین می‌دید و از این روی ماندگار شد اظهار داشت: با نگاه آوینی می‌توان به تمامی عرصه‌ها هم‌چون حاشیه‌نشینی، فقر، آسیب‌های اخلاقی و اردوهای جهادی و... وارد شد.

«اکرم صدیقی‌کلاته» رئیس حوزه هنری خراسان شمالی نیز در این مراسم با اشاره به سیاست حوزه هنری و  افزایش تمرکز روی شهرستان‌ها به فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام گرفته در هفته هنر انقلاب اسلامی هم‌چون رونمایی از مجموعه «بازگشت به  مقصد»، «شبستانی از صبح» و خانه بانوان نویسنده روایت‌گر جهاد پرداخت و اظهار امیدواری کرد: با ورود بیشتر بانوان در عرصه تاریخ شفاهی شاهد اتفاق‌های بیشتری در این عرصه به قلم بانوان باشیم.

 بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم فائزه رمضانی و مرتضی گریوانی سروده‌هایشان را قرائت کردند و منوچهر درچمن، منیژه درتومیان و ولی ا... قاسم پور به بیان خاطرات خود از نمایش «گمگشته‌ها» در سال 64 پرداختند.

 در بخش دیگر این مراسم«عباس ناصری» از هنرمندان برجسته کارتون استان با زبان هنرمندانه و در قالب استندآپ کمدی به بیان دغدغه‌های اهالی هنر پرداخت و از ضرورت مشاوره هنری، قرارگرفتن هنر در سبد خرید مردم و حمایت مادی و معنوی مسئولان سخن گفت.

در این مراسم از سوی دانشگاه  علوم پزشکی استان به پاس حرکت خودجوش این هنرمند در برگزاری جشنواره کرونا تقدیر به عمل آمد.

 استاد «عیسی قلی‌پور» پیشکسوت برجسته موسیقی مقامی استان نیز با هنرنمایی حال و هوای دیگری به این محفل بخشید.

اجرای پرده‌خوانی«شکارچی تانک» با هنرنمایی «محسن محمدی» و «کیانوش امینی» درکنار تجلیل از «نرگس نودهی» هنرمند نقاش تصاویر والدین شهداء برای مجموعه «بیت طوبی» از دیگر برنامه‌های درنظرگرفته شده در آیین پایانی هفته هنر  انقلاب اسلامی بود.

لازم  به ذکر است، در این مراسم که با حضور امیر سرتیپ محمد نجاتی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی، عین‌بیگی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد، آقابیگی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، دکتر سیدی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان،محمدزاده سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، حجت الاسلام رفیعی، مدیرکل تبلیغات اسلامی و صادقی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برگزار شد از «عیسی قلی‌پور» به عنوان عنوان پیشکسوت برتر هنر انقلاب و سیدتقی رضایی؛ چهره برتر هنر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

 

ارسال نظر