به همت حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد:

نشست آموزشی تدوین ۶۵ عنوان کتاب سرداران و امیران شهید خراسان شمالی

نشست آموزشی تدوین ۶۵ عنوان کتاب سرداران و امیران شهید خراسان شمالی
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری حوزه هنری در نشست آموزشی تدوین ۶۵ عنوان کتاب سرداران و امیران شهید خراسان شمالی که با حضور نویسندگان این آثار برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به رویکرد این مجموعه‌ها و جامعه مخاطب نوجوان ضرورت شناخت میدانی دنیای نوجوانان اهمیت بالایی دارد و انس گرفتن با نوجوان و دنبال کردن آن‌ها در فضای مجازی برای پرداخت بهتر و تبدیل خاطرات به مجموعه‌های خواندنی برای نوجوانان فارسی زبان در داخل و خارج از ایران مهم است.
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر :  ۱۵۵۰۹۹

 

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، «محمد قاسمی پور» ضمن انتقاد نسبت به تفاوت معنادار دنیای واقعی نوجوانان با آنچه در برخی کتاب‌ها از آن روایت می‌شود اظهار داشت: نوجوان امروز را بسیاری با عنوان «بزرگسال جوان» نام می‌برند و بدیهی است که فعالان این عرصه به گروه‌بندی سنی که در حال حاضر در کتاب‌ها و منابع  اینترنتی درباره نوجوانان به چشم می‌خورد، چندان اعتماد نکنند زیرا تعاریف  دگرگون شده است.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری حوزه هنری چنین خوب دیدن و خوب شنیدن جوانان و مطالعه آثاری در حوزه نوجوانان در داخل و خارج از کشور را امری مهم و راهگشا برای خلق آثاری ارزشمند دانست و به نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات پایداری حاضر در این نشست توصیه کرد اگر هنوز نوجوان درونتان سرحال است به سمت  نوشتن برای نوجوانان بروید.

وی با بیان این که باید در شناخت ویژگی‌های که امروز برای نوجوان معنا می‌کنیم همت گماشت، خطاب به نویسندگان حاضر در کارگاه گفت: در میان آثار رسیده رگه‌هایی  از این شناخت  وجود دارد اما اتصال و همخوانی کامل نیست، بلکه تک واژه‌هایی دلچسب و تک فرازهایی وجود دارد که مرتبط با نوجوانان است.

قاسمی‌پور در بخش دیگری از سخنانش بر این نکته که هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند گروه مخاطب خود را خط‌کشی کند تاکید کرد و افزود: از آنجایی که  نوجوانان  فارسی زبان فراتر از جغرافیای ایران، مخاطب ما هستند، باید به گونه‌ای نوشت که تمام نوجوانان با آن ارتباط برقرار کنند و از این روی باید دنیای نوجوانان را شناخت.

وی ادامه داد: ما با نسلی مواجه هستیم که نه اولیای تعلیم و تربیت  و نه والدین آن‌ها از حال واقعی ‌آن‌ها با خبر هستند و گسستی عمیق میان آن‌ها وجود دارد و از این روی اگر ادبیات بخواهد فاصله را کم کند و پلی میان آن‌ها بزند باید تلاش فراوانی صورت بگیرد.

مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری معاونت راهبری حوزه هنری از علاقه مندان به  نویسندگی و  فعالان این بخش خواست تا راه  طی شده ادبیات نوجوان را رفته و با  شاخص‌های آن از طریق مطالعه آثار منتشر شده در این عرصه آشنا شوند.

قاسمی‌پور هم چنین از ضرورت مطالعه  آثار «مارک تواین» برای رسیدن به تخیل، تصویر سازی و برخی نویسندگان داخلی سخن گفت و افزود: مطالعه اشعار کودکان و نوجوانان امکان دسترسی به واژگان صیقل خورده برای نوجوانان را تسهیل می کند.

وی استفاده حداکثری از ظرفیت محاوره نویسی و دیالوگ نویسی برای نوجوانان، به دنبال واژگانی برای تصویر سازی بهتر بودن، ایجاد ساختارهای ذهنی نوجوانانه تر و مختصات روایتگری برای نوجوانان را مورد تاکید قرار داد و گفت: توصیف مبتنی بر واقعیت  و روایت تشریحی در خاطره نویسی امری مجاز است.

در این کارگاه  آثار تنی  چند از نویسندگان مورد نقد و بررسی قرار گرفت و با بررسی آثار ارائه شده از اعضای حاضر در این کارگاه  خواسته شد تا سطرهایی از برخی از آثار به زبان نوجوانان نوشته شود و به پرسش های مطرح شده از سوی اعضا پاسخ داده شد.

ارسال نظر