آنوَرِ آبی­ها!

آنوَرِ آبی­ها!
نویسنده: شروین سلیمانی
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر :  ۱۵۴۹۷۳

استرالیا: کشور استرالیا در واقع یک خشکیِ بزرگ بین اقیانوس آرام و اقیانوس هند است که مرکز قاره­ اقیانوسیه محسوب می‌شود. یک نکته عجیب در مورد استرالیا این است که این کشورِ جزیره‌ای سالی هفت سانتیمتر به سمت شمال حرکت می‌­کند! یعنی اگر با همین سرعت به حرکتش ادامه دهد بعد از حدودِ پنجاه ­و هشت میلیون سال به ژاپن خواهد رسید! اگر شما هم قصدِ سفر به ژاپن را دارید و عجله‌­ای هم برای رسیدن ندارید می‌­توانید بروید سوار استرالیا شوید و خیلی نرم و آهسته به سمت ژاپن راه بیفتید و در مسیرِ سفرتان از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید! تازه شاید ژاپن هم تکانی به خود بدهد و سالی هفت سانتیمتر به سمت جنوب حرکت کند، آن­ وقت به­‌جای پنجاه و هشت ­میلیون سال، بیست ­و نُه ­میلیون سال دیگر به ژاپن خواهید رسید که در این­ صورت کلی در وقتتان صرفه‌­جویی می‌­شود! اصلا یک ضرب‌­المثلِ استرالیایی هست که می‌­گوید: «کوه به کوه نمی‌­رسه اما استرالیا به ژاپن می‌­رسه!»

بوتساوانا:  بوتساوانا یک کشور آفریقایی است که دو چیز در آن زیاد است: فیل و الماس! اما یکی ازعجایبِ فرهنگِ مردم این کشور این است که مادرها بچه‌­هایشان را بزرگ نمی­‌کنند بلکه بچه را می­‌دهند به مادربزرگش تا بزرگش کند! در واقع یک مادر فقط زمانی می‌­تواند بچه‌­ای را بزرگ کند که خودش مادربزرگ بشود! اگر هم بچه‌ای مادربزرگ نداشته باشد تا بزرگش کند، یک مادربزرگ برایش کرایه می‌­کنند! بله، در این کشور مادربزرگ‌هایی هستند که حاضر می­‌شوند از بچه‌­های بی‌­مادربزرگ نگهداری کنند و برای این کار پول دریافت می­‌کنند، به همین دلیل به آنها مادربزرگ کرایه‌­ای می­‌گویند! حالا خودتان فکر کنید آن بچه‌­ای که مادربزرگِ کرایه‌­ای بزرگش کند چه اعجوبه­‌ای از آب درخواهد آمد!

یک ضرب‌­المثلِ بوتساوانایی هست که می‌­گوید: «ادب از که آموختی؟ از مادربزرگِ کرایه‌­ای!»

بولیوی: بولیوی کشوری است کوهستانی در قاره­ آمریکای جنوبی که بیش از نیمی از مردمش سرخپوست هستند. بولیویایی‌­ها یک مراسم عجیب دارند به نام «جشن روز جمجمه»! طی این جشن که در روز هشتم نوامبر هر سال برگزار می‌­شود، اهالی بولیوی جُمجُمه­ مُردگانشان را که از قبل در مکان­‌‌هایی ویژه نگه‌­داشته­‌اند، برمی‌دارند و آنها را با برگ گل رُز تزئین می‌­کنند، سیگار برگ در دهان این جمجمه­‌های بیچاره می­‌گذارند، عینک آفتابی به صورتشان می­‌زنند و کلاه­‌های رنگی و جورواجور بر سرشان می­‌گذارند، سپس در جعبه‌­ای قرار می‌­دهند و دسته‌­جمعی به قبرستان شهر «لاپاز» می‌­روند. در این مرحله گروه­‌های موسیقی که از قبل در قبرستان مستقر شده­‌اند شروع به نواختن آهنگ‌­های شاد می‌­کنند تا روح امواتشان شاد شود! بزرگترین مشکل این جمجمه‌­ها این است که به دلیل نداشتنِ دست نمی‌­توانند همراه با آهنگ‌هایی که برایشان پخش می‌­شود بشکن بزنند و از خودشان خوشحالی نشان دهند که امیدواریم مسئولین بولیوی به این مشکل هم رسیدگی کنند! خلاصه اگر روزی به بولیوی رفتید و دیدید که کُلی جمجمه دور هم نشسته‌­اند و دارند گُل می­‌گویند و گل می­‌شنوند و از موسیقی زنده لذت می‌­برند اصلاً تعجب نکنید و بدانید که این جشن جمجمه­‌هاست! یک ضرب‌­المثلِ بولیویایی هست که می‌­گوید:

«جمجمه‌­ای که از موسیقیِ زنده لذت نَبَرد مُرده است!»

 

مجله رشد نوجوان

ارسال نظر