حسی از سکوت و مراقبه در آثار رون گونریسن

حسی از سکوت و مراقبه در آثار رون گونریسن
"رون گونریسن" Rune Guneriussen متولد 1977 در نروژ، هنرمندی است که کار هنری اش در گذر میان عکاسی و چیدمان در نوسان است
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر :  ۱۵۴۳۰۱

 

 

"رون گونریسن" Rune Guneriussen متولد 1977 در نروژ، هنرمندی است که کار هنری اش در گذر میان عکاسی و چیدمان در نوسان است. او به عنوان هنرمندی مفهومی (کانسپچوال) غالبا آثار و موضوعاتی را در نظر می گیرد که جایگاه اولیه آن ها در طبیعت است، اما ساختارهای دست انسان را نیز در این زمینه دخیل می کند. تنهایی و انزوای اشیا و عناصر آثار او در این راستا، مبدل به چیدمان هایی می شوند که اغلب شان قابل مشاهده توسط مخاطبین نیستند و صرفا عکس و تصویری از آن ها به بیننده ارائه می گردد.

برای نمونه بخشی از آثارش که شامل میزها، چراغ ها و صندلی هاست، در سراسر نروژ در مکان هایی خاص و با اجراهایی منحصر به فرد، عکس برداری شدند. این اشیا عمدتا در صحنه هایی اجرا شده بودند که مناظر و چشم اندازهایی مناسب با هدف هنرمند داشتند؛ و در اینجا بود که آن ها در معرض خصیصه ای واقع می گشتند که بیان کننده یک روایت باشد.

در میان چیدمان های رون گونریسن، بعضا با چراغ های تزیینی متنوعی مواجه می شویم که با نورافشانی ظریف و ملایم شان مناظر برفی را در شب به چشم اندازهای با شکوهی تبدیل کرده اند. این مناظر با با چیدمان هایی که توسط دست بشر دگرگون شده اند، حسی از سکوت و مراقبه را در انسان بر می انگیزند و فضایی رویایی را به وجود می آورند.

 

 

در نگاهی کلی به آثار گونریسن، می توان ایده اصلی حاکم بر چیدمان های این هنرمند را تقلیدی از موجودات زنده در طبیعت، از طریق موضوعات غیر جاندار تلقی کرد. شاید این نخستین اهتمام در جان بخشیدن به موجودات غیر زنده نباشد، ولی در هر حال تجربه ای جالب توجه و قابل تامل است.

گونریسن در خصوص آثار اجرایی خود، تاکنون شرح و تفسیری بیان نکرده؛ که این باعث گسترده شدن دامنه نقدهای صورت گرفته شده است.

رون به عنوان یک هنرمند معتقد است: هنر باید ابهام برانگیز و پرسشگر باشد تا این که حمایت گر و یا محدود کننده. او برخلاف برخی از سبک ها و اسلوب های رایج، قصد ندارد راهی را برای درک هنرش به دیگران دیکته کند؛ بلکه در پی روشی است برای فهم یک روایت.

تعدادی از آثار این هنرمند را در گالری ببینید.

ارسال نظر