یادداشتی از اکبر اکسیر

وقتی که شعرم تلخ می شود

وقتی که شعرم تلخ می شود
معرفی مجموعه شعر طنز فرانو کاکتوسکا اثر حسین مقدسی‌نیا
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر :  ۱۵۴۰۰۴

شعر فرانو پا به بیست سالگی خود گذاشته، با اینکه در عنفوان شباب است اما پیرانه و مطمئن حرکت می­کند. با سادگی و کوتاهی و طنز نهانش دل­ها را برده است و در هر شهری و استانی شاعرانی جوان و پرشور دارد هم­سن و سال خود که به همراه مخاطب درد آشنای خود به معضلات محیط زیست و انسان معاصر محصور در دود و آهن و سیمان می­اندیشد. تازه­ترین مجموعه شعر فرانو با عنوان کاکتوسکا از حسین مقدسی نیا شاعر جوان کرمانشاهی از سوی انتشارات تخصصی شعر نسل جوان ، فصل پنجم منتشر شده است. حسین مقدسی نیا شاعر طنزپرداز جوان کرمانشاهی پیش از این دو مجموعه طنز و کاریکلماتور به بازار نشر تقدیم نموده است؛ که هر دو از پیشینه تجربه و اندیشه دلپذیر این شاعر حکایت می­کنند:

مصرف بی­رویه

چراغ­ها را من خاموش می­کنم

کولر را حوّا

تلویزیون را دخترم هانیتا

ممنونم از توانیر که برای شب­های شاعرانه ما شمع روشن کرده است(صفحه 35)

در این شعر مقدسی نیا با آوردن نام همسر و دختر گرامی­اش به صمیمیت شعرهای این دفتر افزوده چرا که مخاطب امروز خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می­کند و عضوی از خانواده می­شود. او هم­چنین تفاوت کاریکلماتور و شعر کوتاه فرانو را رعایت می­کند. و مواظب مرز بین این دو ژانر ادبی است. به شعر مناجات معروفین توجه فرمائید:

یا سریع الرضا

یا رفیع الدرجات

رضا رفیع را سریع به درجات عالیه برسان(صفحه75)

شعر فرانو خوب نگریستن به اشیاء و پدیده­های اطراف است. دقت در روابط پنهان و آشکار کائنات و رسیدن به طنزی والا در یک غافل­گیری هوشمندانه:

شعر بی شعور

وقتی که شعرم تلخ می­شود

من سکوت کرده­ام

زخم­هایم دهان باز می­کنند

آنگاه که شعر ترانه می­شود

کودک درونم شیرین زبانی می­کند

هر گاه شبیه خودم فکر می­کنم

هرگاه شبیه خودم حرف می­زنم

شعر سکوت می­کند(صفحه33)

بازی با کلمات در اغلب شعرهای این دفتر خود­ نمایی می­کند. این شگرد در شعر فرانو اگر مهندسی شود به پُرباری اندیشه کمک خواهد کرد:

نظیریه

نظیر از کابل آمده است

او از کابل فشارِ قوی هم در کابُل، فشار قوی­تر تحمل کرده است

روزی دو شیفت کار می­کند

هیچ جایی ساکن نمی­شود

او در تهران متحرک است

نظیرش در قم و قوچان دیده می­شود

بلند نظر است و ساده و کارگر و بی نظیر

رعایت حال هر کی را نمی­کنید

مراعات نظیر را بکنید(صفحه58)

حسین مقدسی نیا اولین مجموعه طنز فرانو خود را با طرح جلدی زیبا و تفکر برانگیز منتشر کرده است. او را تشویق می­کنیم تا در مجموعه­های آتی خود شعرهای برتر خود را به مخاطب امروز تقدیم نماید و از آنجایی که سابقه طنز و کاریکلماتور نویسی دارد خیلی زود جایگاه خود را خواهد یافت. و شعر فرانو یکی دیگر از یاران خود را خواهد شناخت. برای حسین عزیز  و مجموعه جدیدش موفقیت فراوان و برای جناب بیگی حبیب آبادی عزیز مدیر نشر فصل پنجم، خادم نسل جوان سلامتی آرزومندم.

اکبر اکسیر    

آستارا -1400 

ارسال نظر