عبدالله بخاری؛ جلسه علما و هم آغوشی عشاق

عبدالله بخاری؛ جلسه علما و هم آغوشی عشاق
"عبدالله بخاری" همچنین مشهور به "عبدالله مصور" یا به اختصار "عبدالله"، نگارگر برجستهٔ سبک مینیاتور ایرانی بود
سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر :  ۱۵۳۸۹۹

جلسه علما/ بین سال های 1540 تا 1550 میلادی/ موزه هنر نلسون اتکینز، کانزاس سیتی

 

"عبدالله بخاری" همچنین مشهور به "عبدالله مصور" یا به اختصار "عبدالله"، نگارگر برجستهٔ سبک مینیاتور ایرانی بود.

تاریخ دقیق تولد و مرگ عبدالله و همینطور اصلیت وی ناشناخته است و اطلاعات زیادی در مورد وی وجود ندارد. مصطفی علی، تاریخ‌نگار و نویسندهٔ برجستهٔ عثمانی، در کتابِ "منلعاب هنرواران"، عبدالله را شاگرد شیخ‌زاده و محمود مجاهبی معرفی کرده که خود ایشان نیز از بهترین شاگردان کمال‌الدین بهزاد بودند.

جلسهٔ عُلما، نام اثر مینیاتوری است از عبدالله مصور که در بین سال‌های ۱۵۴۰ و ۱۵۵۰ میلادی، خلق شد. ترکیب اثر شباهت زیادی به سبک آثار کمال‌الدین بهزاد دارد که در آن یک ترتیب متقارن از ارقام و صحنه‌های معماری، توهم عمق فضا را ایجاد می‌کند.

این اثر اکنون در مالکیت موزه هنر نلسون اتکینز در شهر کانزاس‌سیتی، میزوری قرار دارد. این موزه یکی از موزه های مشهور آمریکاست. این موزه که در ۱۹۳۳ میلادی افتتاح گردید توسط معمار بزرگ سبک نوگرا "استیون هال" در سال ۲۰۰۷ بازطراحی و گسترش یافت.

 

نمای موزه نلسون اتکینز

 

بخش مدرن و الحاقی موزه نلسون اتکینز

 

هم آغوشی عشاق/ حدود ۱۵۵۰ میلادی/ نگارخانه هنر فریر

 

هم آغوشی عشاق، اثرِ دیگری از عبدالله بخاری است که در نگارخانه هنر فریر نگهداری می شود. نگارخانه هنر فریر به همراه نگارخانه آرتور سکلر در واشینگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا، دارای مجموعه بزرگی از آثار مربوط به تاریخ ایران باستان و تاریخ ایران پس از اسلام از جمله بشقاب شاپور هستند.

 

ارسال نظر