گفتگو با امین تویسرکانی

قضات عصا قورت نداده‌اند

قضات عصا قورت نداده‌اند
کتاب «از پشت میز عدلیه» خاطرات طنزآمیز امین تویسرکانی، قاضی دادگستری است که به تازگی به چاپ هفتم رسیده است
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر :  ۱۵۳۸۷۴

«از پشت میز عدلیه» به چاپ هفتم رسید. در این کتاب امین تویسرکانی -قاضی دادگستری- خاطراتی طنزآمیز را از دوران قضاوت خود روایت می‌کند.

تویسرکانی درباره چاپ هفتم این مجموعه گفت: « من این روزها خیلی خوشحالم که نوشتم تا خنده‌هایی را بشنوم. احساس خوشبختی می‌کنم که چشم‌هایی همراهم شدند تا با هم متفاوت ببینیم. شادم از اینکه سعی کردم اندکی تغییر بیافرینم. گرچه فرصت‌ها و جایگاه‌هایی را ازدست‌ دادم، گرچه بارها از بازخواست‌های شدید و سرزنش‌های بی‌پایان، خسته شدم؛ اما هربار از یک تشویق‌ و یک هم‌دلی‌ صدها مرتبه بیشتر جان گرفتم. ممنونم از اینکه کتابم را خواندید و امیدوارم که باز هم باعث خندیدن شما بشوم.»

این مجموعه خواندنی در عرض مدت سه سال با استقبال خوب مخاطبان به چاپ هفتم رسیده است. امین تویسرکانی درباره دلایل نگارش این کتاب با زبان و نگاهی طنزآمیز گفت: «اول این‌که سال‌هاست طنز می‌نویسم و تقریباً مدل دیگری بلد نیستم بنویسم. من حتی گه‌گاه در صدور رای هم کاملاً به صورت زیرپوستی، تیکه‌ای می‌اندازم و طنزی می‌پرانم. دوم این‌که جَو و اتفاقات دادسرا آن‌قدر تلخ و زمخت است که دیگر نیاز به مرثیه‌سرایی ندارد؛ بلکه قلم طنزی باید تا بتوان این زشتی‌ها و تلخی‌ها را خواندنی و دلپذیر کرد.»

امین تویسرکانی تاکنون چندین بار برگزیده جشنواره طنز مکتوب شده است و از نویسندگان و داستان‌نویسان خوش ذوق و طنزآفرین روزگار ماست. ایشان در خصوص دیگر دلایل نگارش این کتاب به کم کردن فاصله میان جامعه و قضات اشاره کرد و اینکه بین مردم و قاضی‌ها یک قهر قدیمی وجود دارد و این به دلیل تصویری است که رسانه‌ها، به ویژه صدا و سیما از قضات به مردم می‌دهند. تویسرکانی در همین خصوص گفت: «قاضی در تلویزیون و سینما پیرمردی هفتادساله است با کت‌وشلوار خاکستری و یقه دیپلمات و ریش بلند که با خودش هم قهر است و مدام با گوشت‌کوبش روی میز می‌کوبد و تنها جمله‌ای که بلد است این است که «نظم جلسه را رعایت کنید.» اما اگر سری به دادگستری بزنید می‌بینید که بسیاری از قُضات، جوان و امروزی هستند؛ تعداد بسیار زیادی قاضی خانم در دادگستری کار می‌کنند؛ مدل و رنگ لباس قُضات اکثراً مثل سایر مردم است. قُضات در جلسات رسیدگی عصا قورت نداده‌اند؛ بلکه گاهی با مراجعه‌کنندگان خوش‌وبش و شوخی می‌کنند. کلاً در دادگستری گوشت‌کوبی وجود ندارد. بسیاری از قُضات به سینما و سایر اتفاقات فرهنگی و هنری علاقه دارند؛ قُضات شعر می‌خوانند و صد البته گونه‌های نادری از آن‌ها طنز می‌نویسند.»

امین تویسرکانی در این کتاب با زبانی خودمانی، صمیمی و طنزآمیز درباره واقعیت‌های زندگی روزمره و جالب یک قاضی نوشته است. او خودش و دیگران را در این کتاب نقد می‌کند. از خوشی‌ها و سختی‌های قضاوت می‌گوید و به رفتارهایی که مردم با قضات دارند اشاره می‌کند.

چاپ هفتم کتاب «از پشت میز عدلیه» توسط نشر چشمه منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان است.

 

ارسال نظر