مجسمه هایی سبُک؛ همچون ردپای حیوانی بر برف

مجسمه هایی سبُک؛ همچون ردپای حیوانی بر برف
آثار هنری ژان آرپ عمیقاً در ایجاد جنبش دادا و سوررئالیستی تأثیرگذار بود
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر :  ۱۵۳۶۳۷

مجسمه سکوت/ برنز/ 1957/ ابعاد 21 در 23 در 33 سانتی متر/موزه MoMA

 

آرپ می گوید: مجسمه باید پاورچین پاورچین راه برود، بی هیچ خودنمایی و فخرفروشی، سبُک همچون ردپای حیوانی بر برف. 

ژان آرپ Jean Arp مجسمه‌ساز، نقاش و شاعر دورگه فرانسوی/آلمانی بود. آثار هنری او عمیقاً در ایجاد جنبش دادا و سوررئالیستی تأثیرگذار بود. وی به‌ خاطر مجسمه‌های بیومورفیک‌اش که به‌عنوان «انتزاع ارگانیک» توصیف می‌شوند، شناخته شده است. این مجسمه‌ها انتزاعی و غیربازنمایی هستند، اما نقوش طبیعی مانند دگرگونی، دگردیسی و رشد را نشان می‌دهند که مضامین رایج در هنر آرپ هستند.

آرپ در سال 1886 در آلزاس که یک شهر فرانسوی در مرز آلمان است به دنیا آمد. او هنگام صحبت کردن به زبان فرانسه خود را "ژان" و هنگام صحبت آلمانی "هانس" می نامید. در سال 1911، آرپ به ایجاد اولین اتحاد هنر مدرن Der Moderne Bund کمک کرد، بنابراین با هنرمندانی مانند "واسیلی کاندینسکی"، "آمادئو مودیلیانی" و "پابلو پیکاسو" تعامل داشت. در طول جنگ جهانی اول، آرپ با رفتن به زوریخ از وحشت و خطرات جنگ فرار کرد. جایی که در نتیجه به تأسیس جنبش دادا منجر شد.

در سال 1925، آرپ به شکل گیری یک جنبش هنری جدید کمک کرد: سوررئالیسم. آثار او در اولین نمایشگاه سوررئالیست در گالری پی یر، در پاریس در کنار "ماکس ارنست"، "پل کلی"، "من ری" و "خوان میرو" و دیگران به نمایش گذاشته شد. او موفقیت تجاری شدیدی را تجربه کرد که تا دهه 1930 ادامه یافت. مجسمه های او، به ویژه، پس از نمایشگاه 1937 در موزه هنر مدرن نیویورک، توجه زیادی را به خود جلب کردند.

امروزه آثار آرپ را می‌توان در مجموعه‌های گالری تیت در لندن، موزه سولومون آر گوگنهایم در نیویورک و مؤسسه هنری شیکاگو یافت.

ارسال نظر