قتل هولوفرنس توسط جودیت؛ خشونت زنان علیه مردان

قتل هولوفرنس توسط جودیت؛ خشونت زنان علیه مردان
"آرتمیزیا جنتیلسکی" از نقاشانِ مشهورِ ایتالیاییِ سبک باروک بود
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر :  ۱۵۳۵۴۲

قتل هولوفرنس توسط جودیت/ اثرِ آرتمیزیا جنتیلسکی/ رنگ و روغن روی بوم/ 1612 میلادی/  159 در 126 درسانتی متر/ موزه کاپودیمونته در ناپل

 

"آرتمیزیا جنتیلسکی" از نقاشانِ مشهورِ ایتالیاییِ سبک باروک بود. او در کارهای خود از "کاراواجو" الهام گرفته‌است. در دوره‌ای که زنان نقاش از سوی جامعه هنری پذیرفته نمی‌شدند او نخستین زن نقاش بود که به عضویت آکادمیِ هنرهای ترسیمی در فلورانس درآمد. نقاشی‌های او درباره زنان در رنج، اسطوره‌ها و کتاب انجیل، قربانیان، خودکشی و مبارزه بود. در نقاشی‌هایش از داستان جودیت الهام می‌گرفت. مشهورترین نقاشی او سر بریدن هولوفرنس را در صحنه‌ای از خون‌ریزی و کشمکش نشان می‌دهد. آرتمیزیا دختر "اوراتسیو جنتیلسکی" دیگر نقاش ایتالیایی است. جودیت بنا بر روایات بیوه زنی زیبا بوده، پس از محاصرهٔ شهری که در آن ساکن هستند و از آنجایی که رُعب و وحشت را از ساکنین مؤمن شهر دور کند، اعلام می‌کند که بنا بر مشیّت خداوند می‌تواند دشمنِ مردم و شهرِ تحتِ محاصره توسط هولوفِرنِس را نابود کند. او پس از نیایش، مخفیانه به اردوگاه دشمن می‌رود و موفق می‌شود سَرِ هولوفِرنِس را در خواب بِبُرَد، با کشته شدن سردار بزرگ به دست یک زن، ارتش وی سراسیمه و آشفته می‌گردد، بدین ترتیب شهر از محاصره نجات می‌یابد. . نقاشی به‌طور فزاینده ای، فیزیکی است از جریان‌های گسترده‌ای از خون و انرژی. دو زن که آن کار را انجام می‌دهند تلاش و مبارزه زنانی ظریف در مبارزه با مشت قوی هولوفرنس و مبارزه با آنان برای زنده ماندن.

این اثر توسط عده ای از منتقدان به عنوان هنرِ قدرت زنان نامیده می‌شود؛ و نشان دهنده قدرت زنان و پیروزی آنان بر مردان قدرتمند است. این موضوع یک قسمت از کتاب «جودیت» در کتاب مقدس عهد عتیق را روایت می‌کند که در آن، قتل هولوفرنس، ژنرال آشوریان توسط قهرمان اسرائیل، را بازگو می‌کند. این نقاشی نشان دهنده لحظه ای که جودیت به کمک خدمتکارش، سر هولوفرنس را بعد از مستی در خواب می‌برد.

اگر چه این نقاشی صحنه ای کلاسیک از کتاب مقدس را به تصویر می‌کشید اما نشان دهنده مبارزه خود جنتیلسکی با استادش "اگوستینو تسی" است که در جوانی به او تجاوز کرد و در دادگاه محاکمه شد و این نقاشی به گفته ماری گارد در کتابش سرکوب خشم نقاش از این واقعه است. او همچنین نقاشی دیگری از همین کار را در اوایل سال ۱۶۲۰ کشید که در حال حاضر در موزه اوفیزی در فلورانس است.

آرتمیزیا با تقلید از پدرش به نقاشی روی آورد و نسبت به برادرانش استعداد بیشتری از خود نشان داد. اوراتزیو دخترش آرتمیزیا را مورد تشویق فراوان قرار می‌داد. برادرانش نیز به حرفه نقاشی مشغول بودند. آرتمیزیا جنتیلسکی طراحی را فراگرفت و آموخت که چطور رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب و نقاشی کند. از آنجائیکه پدرش با الهام از سبک کاراواجو نقاشی می‌کرد، او نیز متعاقباً از سبک پدرش پیروی می‌کرد. سبک آرتمیزیا جنتیلسکی تا اندازه‌ای با پدرش متفاوت بود زیرا نقاشی‌های او بسیار طبیعت‌گرا بودند.

در طی سده ۱۷ میلادی چنین تصور می‌شد که زنان دارای هوش و مهارت کافی برای کار کردن نیستند. در همین زمان بود که آرتمیزیا بر سبک سنتی اصرار ورزید و آثاری را خلق کرد. با انجام اینکار او شناخته شد و مردم او را تحسین کردند و مورد احترام قرار دادند.

 

ارسال نظر