شعر طنز فرانو و حسین مقدسی‌نیا

شعر طنز فرانو و حسین مقدسی‌نیا
یادداشتی از اکبر اکسیر بر کتاب کاکتوسکا
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر :  ۱۵۲۹۵۴

فصل، فصل پنجم شعر امروز است. با تمام فصل­ها تفاوت دارد.گرما، گرانی و ویروس کرونا! دست به دست هم داده­اند و آشی برای بشریت مظلوم پخته­اند که یک وجب روغن رویش ماسیده است! فصل پنجم و ناشر گرانقدرش پا به پای جوانان شاعر بی­کتاب و با کتاب آمده است. صداقت صدایش از دهه­های پیش مشخص و طنین انداز است. شنیدم کتاب سوم جناب حسین مقدسی نیا را آماده چاپ دارد و من خوشحال از این خبر خوب که فرانو دارد از مرز بیست سالگی می­گذرد و راهیان جوانش از چهارگوشه این مرز پر گهر اندک اندک می‌رسند. تا امروز به برکت نام ملیحه در شعرهای فرانویی­ام، فرانو در شهرهای مختلف ایران صاحب کتاب شده است. هر روز شاعر جوانی به جمع ما می­پیوندد و به این شعر شعورمند انرژی می­دهد تا هرچه بیشترشعله­ور شود. حسین مقدسی نیا از کاریکلماتور به شعر فرانو رسیده است او تا به حال یک مجموعه کاریکلماتور و یک مجموعه طنز به چاپ رسانده و خوب می­داند رسیدن به اعجاز ایجاز یعنی چه؟

او شعر ملموس و عینی را لمس کرده و خوب می­داند که دیگر زمان ذهنی گویی و رویاپردازی و خواب و مالیخولیا نیست. فرانو عین بیداری است و خوب نگریستن به اشیا و پدیده­های عادی روزمره است به نوعی که هیچ کس متوجه آن­ها نشده است. فرانو آمده تا از پدیده­های زیر پا افتاده سوژه­های اجتماعی خود را شکار کند و درد اجتماع را با زبان شیرین طنز بیان کند. فرانو از روده درازی و پرگویی به دور است. حداقل در چند سطر با رعایت مراعات النظیر به فینال غیر مترقبه و غافلگیری هوش‌رُبا می­رسد؛ با مخاطب صمیمی و صادق است. در طنز از خود و خانواده­اش مایه می­گذارد و هرگز مخاطب خود را تحقیر نمی‌کند. حسین مقدسی نیا در شعرهای فرانویی این کتاب فرق شعر آسان و شعر ساده را می­فهمد و اگر در چندین شعر این مجموعه از شگرد تکرار کلمه استفاده کرده شما آن­ها را به حساب فوران سوژه بگذارید و اگر در شعر تاب بازی، بازبازی، باربازی، گاوبازی، فرمان بازی، گر بازی و... کرده اما از همین صنعت تکرار در شعر نظیریه خوب استفاده نموده و به رنج­های مردم آواره افغانستان پرداخته است. حسین مقدسی نیا در کاربرد نام افراد خانواده که یکی از ویژگی­های شعر فرانو است از خانم و فرزند خود نام برده و بر صمیمیت سوژه افزوده است. یادم می­آید اوایل طرح نام فرانو در سال1381 یکی از شاعران روستاهای اطراف تالش مرا دید و گفت آقای اکسیر من هم فرانو می­گویم و شروع کرد به خواندن: ملیحه می­گوید گاو گاو است و.....گفتم مگر نام خانم شما هم ملیحه است؟ گفت نه روح انگیز است. گفتم پس چرا ملیحه نوشته­اید؟ گفت من خیال کردم کلمه ملیحه از ویژگی­های شعر فرانوست !

حسین مقدسی نیا با صفای خاص خود به کنکاش جامعه خود رفته است. او لحظات درخشانی در لابلای صفحات این مجموعه آفریده است که می­توان به تیزهوشی و فراست شاعر پی برد به شعر بی‌شعور به عنوان شعری از این مجموعه توجه کنید:

وقتی که شعرم تلخ می­شود

من سکوت کرده­ام

زخم‌هایم دهان باز می­کنند

آن­گاه که شعر ترانه می­شود

کودک درونم شیرین زبانی می­کند

هرگاه شبیه خودم فکر می­کنم

هرگاه شبیه خودم حرف می­زنم

شعر سکوت می­کند.

 

مقدسی نیا در شعر عنوان می­نویسد:

حوا معتقد است: عنوان، کتاب را پر فروش می­کند

من می­گویم: محتوا

هانیتا می­گوید: ناشر

ناشر می­گوید: طرح جلد...

تیراژ، داشت به ریش ما می­خندید!

 

یادمان باشد تمام گزینه­های بالا در پرفروشی یک مجموعه  شعر موثر است. به شرطی که نو، متفاوت و هنرمندانه اجرا شود و طنزی پویا در آن کارساز باشد. برای حسین مقدسی نیا که با اندیشه و دقت نظر خاصی به شعر فرانو پرداخته است موفقیت آرزومندم و امید دارم فصل پنجم و جناب مدیر محبوبش آقای بیگی حبیب آبادی به انتشار آن افتخار نمایند.

 

 

ارسال نظر