معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور:

حمایت از تولیدکنندگان تئاتر خیابانی در دستور کار قرار دارد

حمایت از تولیدکنندگان تئاتر خیابانی در دستور کار قرار دارد
معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور در آستانه برگزاری هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی در خراسان شمالی به نقش و اهمیت تئاتر خیابانی و فراهم شدن بسترهای حمایتی به واسطه شکل‌گیری این رویداد سخن گفت و بر ضرورت پرداختن ارگان‌ها به این گونه هنری با توجه به میران اثرگذاری آن در فرهنگ‌سازی تاکید و از این که هنور ارگان‌ها متوجه کارکرد تئاتر خیابانی نیستند، انتقاد کرد.
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر :  ۱۵۲۳۹۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، «توحید معصومی» از نمایش خیابانی به لحاظ ارتباط آن با مردم،  به عنوان مردمی‌ترین گونه نمایشی یاد کرد و ضمن ابراز خرسندی از اقبال هنرمندان به این گونه تئاتری از این که هنرمندان خوبی در این عرصه فعالیت می‌کنند که سهم بزرگی از این هنرمندان را هنرمندان شهرستانی تشکیل می‌دهند، سخن گفت.

 وی با اظهار تاسف از این که کرونا سبب شده است تا هنرها به ویژه هنر تئاتر با بلاتکلیفی محسوسی مواجه شود و این بلاتکلیفی تئاتر خیابانی را هم دربرگرفته است، تصریح کرد: منتهی خلاقیت و درایت یک سری از هنرمندان و مسئولان خراسان شمالی در برگزاری رپرتوار، استفاده بهینه از این فرصت با وجود شرایط کرونا درکشور و اجرا در فضای باز، این امکان را فراهم می‌کند تا این شکل از تئاتر بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده و جای خالی تئاتر صحنه‌ای را هم پر کند.

«معصومی» ازاین که برگزاری هفتمین رپرتوار تئاتر خیابانی در خراسان شمالی در همین راستاست و جای بسی خرسندی دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بهترین فرصت است تا از این طریق هنرمندان مورد حمایت قرار گرفته و برای آن‌ها انگیزه‌ای ایجاد شود.

این مقام مسئول گریزی هم به  برنامه‌های حمایتی مرکز از شهرستان‌ها زد و از این که به لحاظ آموزش همیشه اعلام آمادگی کردیم و این امر بستگی به درخواست استان‌ها دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه خراسان شمالی در سال گذشته درخواست مدرس داشت و این اتفاق رقم خورد و نتایج خوبی را هم به دست آوردیم.

 او با بیان این که اساسا فلسفه راه‌اندازی نمایش‌های خیابانی بر مبنای تئاتر محیطی است و در اروپا و کشورهای خارجی شهرداری‌ها پای کارهستند و برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف از نمایش خیابانی بهره می‌گیرند و همین مسئله موجب رونق تئاتر خیابانی می شود،گفت: این در حالی است که متاسفانه ارگان‌های ما هنوز متوجه کارکرد تئاتر به ویژه خیابانی نیستند و از این روی سفارشی هم صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از رسانه‌ای به عنوان تئاتر خیابانی هنوز در میان دستگاه‌ها در سطح کشور جا نیفتاده است.

 «معصومی» با توجه به این که در جشنواره‌ها به ندرت شاهد بخش خیابانی هستیم به نقش برگزاری رپرتوار تئاتر خیابانی در رونق این گونه نمایشی و فراهم شدن بسترهای حمایتی اشاره کرد و افزود: برگزاری رپرتوار در رونق این گونه تئاتری کمک خواهد کرد به شرط این که مسئولان برگزاری جشنواره با ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی رایزنی کرده تا با سفارش‌هایی از این دست، در طول سال شاهد تداوم این گونه هنری باشیم . 

وی از این که امسال با توجه به شرایط کرونایی تولید 12 نمایش خوب خیابانی را دردستورکار قراردادیم، سخن گفت و اظهار کرد: اگر کار خوبی در استان‌ها تولید شود، از آن استقبال و حمایت مالی خواهیم کرد و برای حضور در جشنواره‌های مختلفی هم چون فجر، مریوان و... و اجرا در تهران در مناسبت‌های مختلف دعوت به عمل خواهیم آورد.

ارسال نظر