پیر بونار و نقاشی هایی سرشار از تابناکی و درخشندگی سواحل مدیترانه

پیر بونار و نقاشی هایی سرشار از تابناکی و درخشندگی سواحل مدیترانه
بونار بیش از بیست سال از زندگی خود را درجنوب فرانسه گذرانده و نقاشی‌هایش گویی سرشار از تابناکی و درخشندگی سواحل مدیترانه است.
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر :  ۱۵۲۲۵۲

اتاق ناهارخوری در روستا/ اثرِ پیر بونار/ 1913/ رنگ و روغن روی بوم/ مؤسسه هنر مینیاپولیس در آمریکا

 

 

این نقاشی یک اتاق غذاخوری صمیمی را نشان می دهد، گربه هایی روی صندلی ها نشسته اند و مارتا همسرِ هنرمند، به طاقچه تکیه داده است. بر خلاف امپرسیونیست ها، بونار تماماً ذهنی و از روی حافظه نقاشی می کرد و مانند نمادگرایان، سعی می کرد آثارش بازتاب پاسخ ذهنی او به موضوع باشد.

پیر بونار "Pierre Bonnard" نقاش فرانسوی و از بنیان‌گذاران گروه نبی‌ها بود.

اکثر تابلوهای او دارای رنگ های شاد و متنوع و نقش‌مایه‌های چشم آشنایند. فضاهای داخلی زندگی عادی یا چند نفری که دور یک میز جمع شدند، یا زنی که در حال شستشو و آرایش خویش است، و نیز طبیعت بی جان و چشم‌اندازها و هر کدامشان علاقه‌مندان خاص خود را دارد. آنها نه سورئالیستی اند، نه هنر انتزاعی، ونه به معنای آکادمیک و پیشا امپرسیونیستی، فیگوراتیوهستند.

 

سلف پرتره هنرمند/ 1899

 

 بونار بیش از بیست سال از زندگی خود را درجنوب فرانسه گذرانده و نقاشی‌هایش گویی سرشار از تابناکی و درخشندگی سواحل مدیترانه است. در بیشتر تابلوهایش مناظر مدیترانه را تصویر کرده‌است و نور در آثار او فراوان دیده می‌شود. برجستگی بونار در شور و عشقی بود که به باسمه‌های چوبی ژاپنی، رنگ‌بندی تخت آنها، فضاهای موزون، و ترکیب بندی‌های غالباً مقطع و با روح آن‌ها داشت. بونار در آثارش از نقاشی‌های ژاپنی الهام گرفته بود و تابلوهای او مناظر گیاهان را نشان می دهد. شهرت اولیه وی حاصل چاپ نقش‌هایی بود که این ویژگی‌ها در آن نمایان بودند. نقاشی‌های همان سال او، اغلب صمیمانه‌تر و دارای فضای گرم تری هستند: آن‌ها تابلوهای کوچکی اند، که بامایه‌های ملایم و خال خالهای شکل‌دار خفیفی، تزئینات داخلی آن زمان خانه‌های بورژوایی را منعکس می‌کنند. برخی از این تابلوها شامل پیکره‌هایی هستند و فضای معمول آنها، فضای آرامش بخش درون خانه است. افزون بر آن ها، بونار در فرصت هایی در این دوره از عهدهٔ کشیدن نقاشی‌های تزئینی بزرگ تری برآمده‌است که مایه‌های تصویری سبک ‌تر و حال وهوای روشن تری دارند و آرایش فرم های تزئینی شان به گونهٔ واضحی به چشم می‌آید.

ارسال نظر