جاکومتی و تحلیلی از انسان بدون جنسیت

جاکومتی و تحلیلی از انسان بدون جنسیت
hour of the traces، این اثر تحلیلی است از انسان بدون جنسیت در شرایط کلی
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر :  ۱۵۰۱۳۰

Hour of the Traces/ آلبرتو جاکومتی/ سیم فلزی و گچ/ 1939/ موزه تیت مدرن

 

hour of the traces اثری است از" آلبرتو جاکومتی". این اثر تحلیلی است از انسان بدون جنسیت در شرایط کلی. اجزای این کار شامل نوعی آنتن با چشمی انتزاعی است که بازو یا چنگالی را شکل می دهد و در زاویه ای خاص از مجسمه بیرون زده و نشانه حسی فعال است. چارچوب زنگ زده محکمی نقش بدن را بازی می کند. در درون این چارچوب زنگ زده قلبی پلاستیکی دیده می شود که با نخی آویزان شده است و می توان آن را به این سو و آن سو حرکت داد. بنابراین دو کُنش در این تحلیل تعبیه شده است که هر دو ناگذرا هستند: کُنش اجزا حسی و حرکت قلب انسان در قالب چارچوبی استخوانی که حیات دارد و در محیط پیرامونش کاوش می کند.

 

جاکومتی در کارگاهش

 

"آلبرتو جاکومتی" Alberto Giacometti مجسمه‌ساز و نقاش سوئیسی بود. او در منطقه ایتالیایی‌زبان سوئیس به دنیا آمد. خانواده‌اش اهل هنر بودند و پدرش جیوانی جاکومتی نقاش بود. در ژنو به مدرسه هنر رفت و در ۱۹۲۲ به پاریس سفر کرد و زیر نظر یکی از دستیاران رودن مشغول به کار شد. در همان‌جا بود که با خوان میرو و ماکس ارنست و پیکاسو و بالتوس آشنا شد و کارهایی در سبک‌های کوبیسم و سوررئالیسم خلق کرد. از اواخر دهه ۱۹۳۰ مجسمه‌هایش را با دست و پا و بدن درازتر از معمول ساخت. در ۱۹۶۲ جایزه اول بینال ونیز را برد و به شهرت جهانی رسید.

جاکومتی در ۱۹۶۶ در سوئیس درگذشت.

کارهای او در بسیاری از موزه‌های معتبر جهان نگهداری می‌شود. موزه هنرهای معاصر تهران نیز از کارهای جاکومتی دارد. در فوریه ۲۰۱۰ یکی از مجسمه‌های او به نام مردی که راه می‌رود به مبلغ ۶۵ میلیون پوند (۱۰۴ میلیون دلار) فروخته شد که تا آن زمان گران‌ترین مبلغ در حراج آثار هنری بوده‌است.

ارسال نظر