قادری: به هنرمندان تا زنده هستند توجه کنید / هنرمندان انقلاب مانند ابزارهایی هستند که باید برق انداخته شوند

قادری: به هنرمندان تا زنده هستند توجه کنید / هنرمندان انقلاب مانند ابزارهایی هستند که باید برق انداخته شوند
محمدرضا قادری؛ پدر نقاشی دیواری شهری ایران، گفت: چرا مسئولین کشور، از هنرمندان آن هم هنرمندان انقلابی پیش از مرگشان یادی نمی‌کنند؟ حتماً باید بمیریم تا یک پیام خشک و خالی برایمان صادر کنند؟ این پیام را تا زنده هستیم به گوشمان برسانید تا بیش از پیش برای فعالیت‌های خود توان و قدرت بگیریم.
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر :  ۱۵۰۰۱۳

به گزارش روابط عمومی مرکز تجسمی حوزه هنری، محمدرضا قادری معروف به حاج قادری، هنرمند ماهری است که بیش از ۴۰ سال زندگی خود را صرف نقاشی دیواری به‌خصوص نقاشی‌های دیواری در ابعاد گسترده شهری با موضوع انقلاب و شهدا کرده است. آثار او را می‌توان از نخستین نقاشی‌های دیواری شهری در ایران دانست، چرا که پیش از این در ایران نقاشی دیواری دیگری در فضای شهری دیده نشده بود. این در حالی‌ است که در دوران پیش از انقلاب و در ادوار حکومت قاجار نقاشی‌های دیواری در کاخ‌های سلطنتی یافت می‌شد.

حاج قادری را می‌توان پدر نقاشی دیواری در حوزه هنر خیابانی ایران دانست، چرا که تا پیش از وی هیچ هنرمند نقاشی در ایران، اثر خود را روی دیوارهای گوناگون شهر نکشیده بود. وی که هم‌‌نام یکی از هنرمندان گرافیست انقلابی است، چندی پیش با اعلام خبر درگذشت خود در رسانه‌ها ضمن جزئیات دقیق از فعالیت‌هایش و تنها تفاوت در تصویر خبر مواجه می‌شود.

قادری در مورد این موضوع عنوان کرد: در واقع من محمدرضا قادری فینی هستم، اما به دلیل تشرف مکرر به مکه و حضور در جبهه‌ها و خلق آثار بسیار از پرتره شهدا در قالب نقاشی‌های دیواری انقلابی، به حاج قادری مشهور هستم و مرحوم محمدرضا قادری نیز هنرمند گرافیستی بود که البته ما از وجود ایشان هم از سال‌ها پیش باخبر بودیم. ما هر دو از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودیم و حتی گاهی فیش‌های حقوقی ما به اشتباه تحویلمان می‌شد، اما به دلیل تفاوت فضا و سطح کاری، من شناخته‌شده‌تر از آن مرحوم بودم و تقریباً در سراسر ایران من را می‌شناسند.

قادری در مورد چگونگی آغاز دست به قلم شدنش و اولین نقاشی‌هایش گفت: سال ۴۶، هشت سال بیشتر نداشتم و معلم کلاس دوممان پای تخته یک تصویر آب‌پاش و گل کشید و از ما خواست آن را روی کاغذ نقاشی کنیم. وقتی نقاشی من را دید گفت: «محمدرضا خودت این نقاشی را کشیدی؟» و گفت: «بچه‌ها ببینید چقدر قشنگ کشیده. از من هم بهتر کشیده است.» اولین جرقه شعله‌های انگیزه‌های نقاشی کشیدن در من این‌گونه زده شد.

وی در مورد نقاشی‌های دیواری خود در ابعاد بزرگ بیان کرد: تجربه نقاشی از چهره‌های نخبه‌های انقلاب اسلامی را دارم که بارها در ابعاد گوناگون و اماکن مختلف تکرار و یا همان‌ها را ترمیم کرده‌ام. بارها با این آثار انس گرفته و سخن گفته‌ام.

قادری که از نیروهای چترباز و بازنشسته سپاه پاسداران باسابقه مدیریت تبلیغاتی و فرهنگی نیز است، ادامه داد: ارتفاع برخی آثار بیش از ۵۰ متر است و بالای داربست در سرما و گرما کار کرده‌ام. هنگام کشیدن عکس شهدا اشک ریخته و با آنها درد دل کرده‌ام. طرح و نقش چهره شهدا حال و هوای خاصی دارد که در آن ارتفاع و به دور از هیاهوی سطح شهر صفای دل‌انگیزی به روح آدمی می‌دمد.

این هنرمند نقاشی دیواری افزود: بارها پیش آمده که مردم با نزدیک شدن به تکمیل یک اثر از چهره شهدای انقلاب و دفاع مقدس و تشخیص آنها از ماهیت کار از راه‌های گوناگون ابراز علاقه کرده و مایه دلگرمی من شده‌اند. برعکس کاری که گاهی مسئولین با بی‌مهری‌هایشان موجبات دلسردی هنرمندان را فراهم می‌کند.

قادری با انتقاد از عدم توجه سازمان‌های فرهنگی و هنری به هنرمندان برجسته زنده در ابعاد گوناگون و با توانایی‌های متفاوت گفت: مرحوم محمدرضا قادری هنرمند گرافیستی که چندی پیش دارفانی را وداع گفت، تا وقتی زنده بود مورد توجه قرار نگرفت. من هم اگر این اشتباه در نشر خبر رخ نمی‌داد همچنان در سکوت به کار خود ادامه می‌دادم. سؤال برانگیز است که چرا مسئولین کشور از هنرمندان، آن هم هنرمندان انقلابی پیش از مرگشان یادی نمی‌کنند؟ حتماً باید بمیریم تا یک پیام خشک و خالی برایمان صادر کنند؟ این پیام را تا زنده هستیم به گوشمان برسانید تا بیش از پیش برای فعالیت‌های خود توان و قدرت بگیریم.

قادری برای آموزش هنر نقاشی دیواری به هنرجویان حوزه هنری گفت: دشواری‌های نقاشی دیواری به لحاظ تناسب عکس با مساحت دیوارهای مورد نظر یکی از مهم‌ترین دانش‌های مورد نیاز این کار است. چرا که عکس مورد نظر معمولاً ابعاد بسیار کوچکتری نسبت به دیوار دارد. همچنین انتخاب رنگ و کیفیت آن اهمیت بسیاری در ماندگاری اثر دارد. عملکرد درست در موارد یاد شده، تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی نقاشی دیواری دارد که برای آموزش آنها و در بسیاری نکات دیگر آماده همکاری با حوزه هنری هستم.

وی که در نقاشی دیواری با طرح‌های سه بعدی منظره نیز استاد است در پایان گفت: هنرمندان ابزار انقلاب هستند که هر چند وقت یکبار باید مورد توجه، گردگیری و برق‌اندازی قرار گیرند تا کارایی خود را از دست ندهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر