موزه هنرِ مدرنِ استکهلم

موزه هنرِ مدرنِ استکهلم
"موزه هنر مُدرن" Moderna Museet موزه‌ای دولتی است که در شهر استکهلم، سوئد واقع شده‌است.
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کد خبر :  ۱۵۰۰۱۱

فضای خارجی موزه هنر مدرن استکهلم

 

"موزه هنر مُدرن" Moderna Museet موزه‌ای دولتی است که در شهر استکهلم، سوئد واقع شده‌است. این موزه که در سال 1958 میلادی افتتاح شده است، دارای گنجینهٔ مهمی از آثار نقاشی هنر نوگرا و مجموعهٔ ارزشمندی از تندیس های معاصر است. آثاری از پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، تاتلین، مارسل دوشان، نیکی دوسنت فال، هنری ماتیس، رابرت راشنبرگ و... در گنجینه این موزه نگهداری می شود.

در سال 2009، موزه شعبه جدیدی در مالمو افتتاح کرد در جنوب سوئد به نام: موزه مدرن مالمو Moderna Museet Malmö.

 

موزه هنر مدرن مالمو

 

در سال 1993، شش اثر از پیکاسو و دو اثر از ژرژ براک با ارزش حدود 40 میلیون پوند، توسط سارقانی که روش سرقت را از فیلم فرانسوی "ریفیفی" Rififi  کپی برداری کرده بودند از این موزه به سرقت رفت. البته بعدا هفت اثر کشف شد اما سرنوشت یکی از آثار براک نامعلوم ماند.

"ریفیفی" با نام کامل "ریفیفی میان مردان" Du rififi chez les hommes‎ فیلمی جنایی و نوآر با تم سرقت به کارگردانی ژول داسن محصول سال ۱۹۵۵ است.

 

اثرِ کازیمیر مالویچ/ پرتره اونا/ 1932/ رنگ و روغن روی بوم/ 52 در 42 سانتی متر/ موزه هنر مدرنِ استکهلم

 

"کازیمیر مالویچ" Казими́р Севери́нович Мале́вич‎؛ طراح، نقاش، مجسمه‌ساز و نظریه‌پرداز برجستهٔ روسی و از پیشگامان هنر آبستره و خالق سبک هنری آوانگارد سوپره‌ماتیسم بود. کازیمیر ماله‌ویچ در سال ۱۸۷۹ در کی‌یف متولد شد و در سال ۱۹۳۵ بر اثر بیماری سرطان در لنینگراد درگذشت.

 

 

 

ارسال نظر