گفتگو با خداداد رضایی، داستان نویس و کارگردان نمایش در خصوص ابعاد هنر انقلاب

گفتگو با خداداد رضایی، داستان نویس و کارگردان نمایش در خصوص ابعاد هنر انقلاب
طنز واقعی شکننده و سازنده است
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
کد خبر :  ۱۴۹۵۴۰

خداداد رضایی داستان‌نویس در گفتگو با روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر به بهانه برگزاری «پنجمین شکر طنز» گفت: شاید وقتی به واژه طنز برمی‌خوریم مسخره کردن و طعنه زدن در ذهن ما به وجود می‌آید ولی واقعیت اصلی طنز این نیست.

وی با اشاره به رسالت طنز در عصر حاضر افزود: طنز واقعی شکننده و سازنده است درست که عده‌ای را می‌خندانیم ولی پشت این خنده‌ها حرف‌های زیادی نهفته است.

ایشان بیان داشت: طنز اگر باهدف نوشته و گفته شود می‌تواند ضمن خنداندن مخاطب ساعت‌ها او را به تفکر و سازندگی وا‌دارد طنز یک محیط اجتماعی و زندگی و چشم‌انداز عمومی دارد و با هجو و هزل که غرض‌های شخصی را مطرح می‌کنند تفاوت دارد.

این داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس یادآور شد: در طنز بعد آموزشی و اصلاح‌طلبی آن مراد است و با ابزار  شعر یا داستان و حتی نمایشنامه و فیلم می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود در طنز اکثراً موضوعات به‌صورت غیرمستقیم بیان می‌شود.

 رضایی در رابطه با کارکرد طنز افزود: بزرگ‌نمایی و نمایان‌تر جلوه دادن جهات زشت و منفی و عیب‌ها و نقص‌های پدیده‌ها و روابط حاکم در حیات اجتماعی‌، درصدد تذکّر‌، اصلاح و رفع ‌آن‌ها برمی‌آیند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی شهر بوشهر در رابطه با طنز در ادبیات استان بوشهر گفت:

در ادبیات استان بوشهر بیشتر با موضوع بومی‌گرایی بست می‌شود و طنزپردازان استان با شعرهای محلی و داستان‌سرایان تا جایی جلو رفتند که با استفاده از طنز بومی در شعرها و دیگر ادبیات به‌خوبی بهره برده‌اند.

وی در رابطه بااهمیت برگزاری برنامه‌های «شکر طنز» درروزهای کرونایی خاطرنشان کرد:

و این روزها که فضای کرونایی و مشکلات معیشتی مردم طنز می‌تواند به این‌گونه فضای حاکم بر جامعه مؤثر واقع شود حوزه هنری بوشهر با برنامه‌های شکر طنز به‌خوبی این ادبیات را زنده نگه‌داشته است و امید است با روند رو به رشد و هدفمندسازی آن راه‌هایی را برای بیان طنزپردازان استان هموار سازد.

خداداد رضایی، مدرس و سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر، نمایشنامه نویس و داستان نویس، مستند ساز و دارای تالیف 5 کتاب در حوزه هنر می باشد.

ارسال نظر