نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حوزه هنری غنیمتی برای انقلاب است

حوزه هنری غنیمتی برای انقلاب است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در دیدار «عبدالحمید قره داغی» معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه هنری کشور و «محمد ملک ثابت» مدیرکل حقوقی حوزه هنری کشور و هیئت همراه که به منظور تجهیز سینمای 7 سالنه مهر هماگ به خراسان شمالی سفر کرده بود حوزه هنری را غنیمتی برای انقلاب برشمرد و از این که مقام معظم رهبری به این مجموعه امید بسته است، سخن گفت و خواستار توجه به محتوا و تبدیل مباحث دینی به گفتمان با بهره گیری از ظرفیت های موجود در جامعه شد.
سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر :  ۱۴۳۷۹۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، حجت الاسلام «نوری» نیز در این دیدار به شکل گیری دیرهنگام خراسان شمالی نسبت به دیگر استان ها اشاره کرد و گفت: همین مسئله سبب شده است بسیاری از زیرساخت ها شکل نگیرد، اما امیدواریم تحول جدیدی در این عرصه رخ دهد.
وی حوزه هنری را غنیمتی برای انقلاب برشمرد و اظهارکرد: حوزه هنری مجموعه جوانی است و هنوز در مسیر مصلحت سنجی های خاص نیفتاده است و از این روی مقام معظم رهبری به این مجموعه امید بستند و وقتی امیدی در جامعه به یک مجموعه ایجاد می شود، به طور قطع تکلیف آن مجموعه سخت تر و سنگین تر می شود.
وی ادامه داد: از آن جایی که در حوزه هنری خراسان شمالی نیروهای جوان و با انگیزه ای فعالیت می کنند به طور قطع تاثیرگذاری بیشتری در جامعه خواهند داشت و از این روی نیاز داریم مجموعه حوزه هنری دیده شود و لازم است برای اثرگذاری، کارهای فاخر بیشتری در جامعه ارائه شود.
حجت الاسلام «نوری» خاطرنشان کرد: کارهای تبلیغی، فرهنگی و هنری باید دیده و فراگیر شود و به طور قطع تاثیرگذار خواهد بود.
وی از این که امروز جامعه نیاز دارد فرهنگ دینی، انقلابی، جهادی، ضداستکباری و فرهنگ مقاومت در برابر زیاده خواهی و فرهنگ جهاد کبیر و صغیر با شیوه هنرمندانه و در هر قالب ادبی و هنری به تصویر کشیده شود، هم سخن گفت.
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با اشاره به این که کار مجموعه حوزه هنری نیز بی شباهت به کار روحانیان نیست، تصریح کرد: دنیای امروز دنیای هنر است و از این روی هر اتفاقی برای این که میزان اثرگذاری بالاتری داشته باشد، نیاز به زبان هنر دارد.
حجت الاسلام «نوری» به کم رنگ شدن رونق سینما در سال های اخیر و از بین رفتن سینمای بجنورد و تغییر کاربری آن در این شهر اشاره کرد و گفت: باید به دنبال تاثیرگذاری باشید و افرادی تربیت شوند که بتوانند فیلم ها را برای مخاطبان نقد کنند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد باید مخاطبان را از گروه های مختلف انتخاب کرد و به تحلیل و تفسیر فیلم ها در سالن های نمایش پرداخت و البته از ظرفیت مدارس و دانشگاه ها بهره گرفت و جریان ایجاد کرد.
حجت الاسلام «نوری» همچنین توصیه کرد: برخی مباحث دینی را به گفتمان تبدیل کنید و گفتمان مقاومت، گفتمانی رایج در جامعه شود و حتی برای ضد ارزش ها، عفاف و حجاب وآسیب های فضای مجازی به گونه ای که گفتمان در جامعه ایجاد شود، گفتمانی شکل بگیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع حوزه هنری کشور با اشاره به رسالت های متعدد فرهنگی و هنری که بر دوش حوزه هنری است و توجه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله فعالیت های صورت گرفته در حوزه هنری به ویژه ادبیات پایداری و تاکیدات مقام معظم رهبری بر چند برابری تولیدات ادبیات پایداری و مقاومت، گفت: حوزه هنری در این زمینه درخشان بوده و یکی از مراکزی که چند کتاب خوب منتشر کرد و مورد توجه قرار گرفت، حوزه هنری خراسان شمالی با اثر «سال های بیصدا گریه کردنم» بود.
«عبدالحمید قره داغی» ادامه داد: خوشبختانه این جریان در خراسان شمالی به خوبی شکل گرفته و تداوم یافته است.
وی با بیان این که سال هاست مقام‌معظم رهبری ابلاغ فرمودند، سینماهایی که در اختیار بخش های زیرمجموعه دفتر رهبری قرار دارند به حوزه هنری کشور به واسطه این‌ که مدیریت متمرکز در عرصه سینماداری دارد، واگذار شوند، تصریح کرد: تکلیف خودمان می دانیم این بخش را توسعه دهیم.
وی از این که حوزه هنری چرخه سینما را از تربیت هنرمند تا تولید فیلم و پخش و توزیع و سینما داری در اختیار دارد و باید آن را توسعه دهد، سخن گفت و افزود: توسعه زیرساخت در دستور ماست و کار جهادی برای توسعه سینما در مراکز استان ها آغاز شده که خراسان شمالی در زمره آن هاست.
وی به نبود سینما در بجنورد و احساس نیاز به سینما در مرکز خراسان شمالی اشاره و تصریح کرد: توانستیم با کمک و حمایت مسئولان به یک راهکار خوب برسیم و سال گذشته بخشی از مجموعه تجاری هماگ را به عنوان پردیس سینمایی تملک کردیم.
وی از این که این سفر در راستای تکمیل و تجهیز پروژه خواهد بود، اظهارکرد: بخش سینمایی پروژه نیاز به تجهیز و آماده سازی دارد و در صورت نبود مشکل پایان مهر، پردیس سینمایی را که از ۷ سالن برخوردار است، به بهره برداری می رسانیم.
وی این را هم گفت که نگاه ما به مجموعه پردیس سینمایی، یک سالن سینما نیست بلکه پردیس فرهنگی و هنری است.
وی یکی از بهترین بخش هایی را که شهر به آن نیاز دارد، مجموعه عرضه محصولات فرهنگی دانست و افزود: این موضوع در این مجموعه دیده شده است و پیش بینی کردیم با حمایت های مسئولان به یکی از نمونه های خوب تبدیل شود.
وی با اشاره به شرایط سخت پیش آمده در سال های گذشته، حوزه هنری در فضای سینمایی توانسته به خوبی عمل کند تا جایی که۶۰ سالن سینما به مجموعه سالن های موجود در کشور اضافه کردیم ودر مجموع ۱۶۰ سالن خواهیم داشت.
وی ادامه داد: سعی کردیم در حد توان و به اندازه درک مان از دستورات مقام معظم رهبری، به خوبی در این مسیر حرکت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در واقع مدل جدید سینما داری را عرضه می کنیم تا با اقتصادش خودش را بچرخاند و ما سعی کردیم تنها زیرساختی که در اختیار ما بوده است توسعه دهیم و تبدیل به ارزش افزوده کنیم، ضمن این که این سالن چندین کاربرد دارد و اتفاق ها و رویدادهای فرهنگی و هنری را پشتیبانی و بر محتوا نظارت و حتی تولید اثر هم می کند.
«محمد ملک ثابت»، مدیرکل حقوقی حوزه هنری کشور نیز در این جلسه با بیان که در استان هایی که امکانات وجود دارد، سینماداری تقویت شود، افزود: با مدیریت و نگاه جدید موجود، استان های کمتر برخوردار تقویت می شوند.
وی البته این را هم گفت که برای ساخت این پردیس سینمایی، بخشی از مجموعه خراسان رضوی را منفک کردیم و هزینه اولیه تجهیز از مشهد تامین شد.
وی اظهار امیدواری کرد: دولت بعدی، دولت فرهنگ محور باشد تا مجموعه حوزه هنری و دیگر فعالیت های کشور، رشد کند.

ارسال نظر