نقد نمایش«بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» در فضای مجازی برگزار شد

نقد نمایش«بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» در فضای مجازی برگزار شد
نقد و بررسی نمایشنامه«بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» منتخب بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره سراسری تئاتر روح‌الله در فضای مجازی به صورت مشترک بین حوزه هنری استان بوشهر و خراسان شمالی برگزار شد.
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر :  ۱۳۹۷۸۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، نشست مجازی نقد و بررسی نمایشنامه «بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود»  به نویسندگی عقیل جماعتی با حضور مهدی انصاری مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری بوشهر، محمد ساکی از هنرمندان و صاحبظران جوان عرصه تئاتر استان و سید مهدی کشمیری مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد.

مهدی انصاری در این نشست گفت: با توجه به اهمیت نمایشنامه به عنوان پایه و اساس اثر نمایشی و لزوم انتقال تجارب بین نویسندگان و علاقمندان این رشته هنری، نقد نمایشنامه می‌تواند باعث برطرف شدن نقاط ضعف و برقراری یک ارتباط دوسویه بین مخاطب و متن نمایشی شود.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری بوشهر افزود: در بازنویسی‌های مکرر که نویسنده انجام داده سبب روان شدن دیالوگ‌ها شده است که از نقاط قوت اثر محسوب می شود. رابطه زن و شوهر که می‌تواند تنش بین دو شخصیت که در دنیای واقعی نیز وجود داشته و در داستان‌ها و نمایش‌های متعددی نیز مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند به شکلی نوعی از کلیشه محسوب شود؛ اما نکته مهم در نوع دیدگاه و پرداخت نویسنده به این موضوع است که می‌تواند از زاویه متفاوت با تحلیل متفاوتی به موضوع بنگرد و اثر موفقی را خلق کند.

وی تصریح کرد: این نویسنده در نگارش متن‌هایش با استفاده از سبک نمایشنامه نویسی رئال، مسائل روز را دستمایه آثارش قرار می‌دهد و دیالوگ شخصیت‌ها را به گونه‌ای چینش می‌کند که بیانگر اقتضائات امروز جامعه می‌باشد.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خراسان شمالی نیز در خصوص زبان و تکنیک نگارش نمایشنامه«بی تو کابوس‌ها تعبیر می‌شود» گفت: یکی از دغدغه‌هایی را که می‌توان در هر نویسنده‌ای سراغ گرفت تکنیک در نگارش داستان است که عقیل جماعتی نیز از تکنیکی استفاده کرده تا با داستانی مواجه شویم که دیالوگ‌های روانی دارد و هیچ‌گونه پیچیدگی در بیان و گفت وگوهای بین شخصیت‌ها به چشم نمی‌خورد، ضمن اینکه وی از دستوری بودن در متن پرهیز کرده و این امکان را ایجاد می‌کند تا کارگردانان متعددی بتوانند با دیدگاه و سلیقه خاص خود اجراهای متفاوتی از متن وی داشته باشند.

سید مهدی کشمیری با اشاره به سوالات ایجاد شده در متن اصلی نمایشنامه گفت: از نظر من فاصله سنی بین شخصیت‌های «آسف و طوبی» منطقی است و در ادامه همین فاصله سنی باعث اختلاف و شکاف اجتماعی بین آنها می‌شود که این شکاف مقصود اصلی نویسنده در متن بوده است.

وی همچنین نظر خود را در خصوص خواب طوبی چنین بیان می‌کند: خواب به عنوان یک عنصر پیش برنده در نمایشنامه دیده می‌شود که شخصیت اصلی داستان نگران تعبیر شدن آن است از این رو دستخوش جرایاناتی می‌شود که نمایشنامه را هدایت می‌کند.

محمد ساکی؛ هنرمند و صاحبنظر جوان عرصه تئاتر استان نیز در این نشست مجازی با انتقاد از شخصیت‌پردازی و نمادهای موجود در نمایشنامه، اضافه‌گویی را باعث هدر رفتن زمان و کلافگی حوصله تماشاگر که یکی از آسیب‌های جدی در این نمایشنامه است دانست.

ساکی قسمت‌های طنز و کمدی نمایشنامه را غیرجذاب خواند و بیان داشت: طنز به کار رفته در نمایشنامه به هیچ وجه در خور آن نیست و مناسبتی با سایر ارکان نمایشنامه ندارد.

گفتمان‌های دیگری از قبیل وجود یا عدم وجود منطق در چیدمان داستان، وجود برخی توضیحات در خصوص شخصیت‌ها از جمله مواردی بود که در ادامه این نشست از طرف کارشناسان حاضر در این نشست مجازی مطرح و با برخی توضیحات و پاسخ‌های طرفین همراه شد.

 





ارسال نظر