نشست تخصصی تاتر دفاع مقدس در آبادان برگزار شد

نشست تخصصی تاتر دفاع مقدس در آبادان برگزار شد
نشست تخصصی تاتر دفاع مقدس به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر قهرمان به همت واحد هنرهای نمایشی در مرکز فرهنگی هنری شهید آوینی حوزه هنری آبادان برگزار شد.
جمعه ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
کد خبر :  ۱۳۹۴۹۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خوزستان عبدالرضا سواعدی مسول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری آبادان گفت : در این نشست ، مهدی گازری  بازیگر ، مجری صدا و سیمای آبادان ، تهیه کننده و کارگردان نمایش رادیویی ، مسعود رمضانی  کارگردان تاتر و فیلمساز و نمایشنامه نویس  ، مهدی پرویش  بازیگر و کارگردان تئاتر و مسئول مجموعه ی تئاتر شهر آبادان  ، محسن نیکویی  بازیگر تئاتر و عضو انجمن نمایش آبادان  و فرشید قنبری  بازیگر تئاتر  حضور داشته و گفتگویی پیرامون آسیب شناسی تاتر دفاع مقدس در آبادان شکل گرفت.

وی افزود : به نظر من عدم مطالعه ی برخی از نمایشنامه نویسان و کارگردانان تاتر در باب دفاع مقدس و همچنین عدم تحقیق میدانی و مطالعاتی در باب هشت سال دفاع مقدس و عدم وجود آرشیو کاملی در باره ی تاریخ دفاع مقدس از عواملی است که آثار تولید شده در این ژانر را کم رمق کرده است . پیشنهاد من به اهالی تاتر مطالعه ی کتاب هایی در باب خاطرات رزمندگان اسلام و مردمی که در شهر آبادان علیرغم خطرات مختلف ماندند است که می دانم حاوی تابلوهایی زیبا و ماندگار در باب دفاع مقدس است ..

همچنین محسن نیکویی بازیگر تئاتر و عضو انجمن نمایش آبادان  با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان این عرصه تئاتر را با موضوع دفاع مقدس آغاز کرده اند اظهار داشت : « نگاه دهه ی هفتاد و هشتاد شمسی به دفاع مقدس ، نگاهی عمیق تر بود . چرا که بسیاری از هنرمندان آن دوران در جنگ حضور داشته و از نزدیک با عوارض آن آشنا بودند . بر همین اساس در نوشته های آن دوره سادگی ، طراوت و واقعیت توامان یک اثر هنری نمایشی را تشکیل می داد . اما نسلی که در اوائل دهه ی 90 خورشیدی وارد این عرصه شد ، نگاهی متفاوت و جدید به مضامین دفاع مقدس داشت . برخی از این نگاه ها تخیلی و بدون استناد به واقعیات دفاع مقدس و حتی بدون مطالعه و تحقیق شکل گرفت و به همین دلیل در این آثار تاثیر گذاری بر مخاطب وجود ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار کم رمق است . ما با تمام وجود بمباران شهرها ، شهادت رزمندگان در جبهه ها و ناجوانمردی دشمن بعثی را شاهد بودیم و حتی در مدارس هم امنیتی وجود نداشت . پس از جنگ با بازگشت به شهرمان نیز عوارض و تاثیرات جنگ تا به امروز وجود دارد . امیدوارم نسل امروز با نگاهی عمیق تر به ژانر دفاع مقدس در تاتر به تولید آثار باارزش نمایشی بپردازد .

مهدی گازری بازیگر ، مجری صدا و سیمای آبادان ، تهیه کننده و کارگردان نمایش رادیویی گفت : دفاع مقدس نامی است که امام راحل (ره ) بر جنگ گذاردند و آن گواه این بود که ما راضی به جنگ نبودیم و امروز این دو کلمه نشانگر سالهایی است که مردم و نظام درگیر وقایع تاثیرگذاری بودند که هشت سال به طول انجامید . آثار نمایشی دفاع مقدس باید امروز با نگاهی عمیق تر و علمی تر به روی صحنه برود . این آثار باید تصویرگر شهری مثل آبادان باشد که هنوز کاملا ساخته نشده و زخم های عمیق هشت سال جنگ بر دیوارهای شهر خودنمایی می کند . البته جهان به جنگ صرفا به عنوان جنگ نگاه می کند . آثار نمایشی دفاع مقدس باید به زبان جهانی نیز مجهز باشد و اینگونه آثار مخاطب جهانی داشته باشد . متاسفانه در چند سال اخیر موضوع تاتر دفاع مقدس شکل دولتی و صرفا جشنواره ای به خود گرفته و همین امر سبب شکافی عمیق بین ادبیات دفاع مقدس و بسیاری از هنرمندان عرصه ی تئاتر شده است .

مهدی پرویش بازیگر و کارگردان تئاتر و مسئول مجموعه ی تئاتر شهر آباداننیز اظهار داشت : یکی از دلایلی که ژانر دفاع مقدس را دچار مشکل کرده است ، عدم توجه به ادبیات دفاع مقدس است . نگاه جامع و امروزی به تئاتر دفاع مقدس نمی شود .ژانر دفاع مقدس به اندازه ای که باید در فضای مجازی تبلیغ نمی شود . نسل امروز نگاهی موزه ای به جنگ دارد و با این مضمون همذات پنداری نمی کند . باید این ژانر به درستی و به دور از کلیشه های رایج معرفی شود . امروز جامعه درگیر مشکلات مختلف اعم از معیشت و اقتصاد است و شاید بسیاری از خانواده ها به همین دلیل به این ژانر توجه ندارند و بیشتر به سمت نمایش هایی توجه دارند که مسائل روز را دربر می گیرند . به نظر من که چند کار دفاع مقدسی را در گونه های مختلف نمایشی اعم از خیابانی ، صحنه ای و پرفورمنس کار کرده ام ، باید مضامین اجتماعی درقالب  دفاع مقدس را کار کرد و این ارتباط شکل صحیح تری پیدا کند .

مسعود رمضانی کارگردان تاتر و فیلمساز و نمایشنامه نویس نیز اظهار داشت : نمایش هایی با موضوع دفاع مقدس در اوایل جنگ ایران و عراق در کشور تولید شد . اعم از سالن های نمایش ، مساجد و پایگاه های مقاومت . در بدو امر نمایش ها شکل شعاری داشتند و البته در زمان خود نیاز بود شعائر انقلاب اسلامی و ارزش های آن حفظ و منتشر شود . این نمایش را هم اهالی تاتر به روی صحنه می بردند و برخی از رزمندگان نیز به اجرای نمایش با ژانر دفاع مقدس حتی به شکل کمدی می پرداختند . این مسئله باعث شد که این نوع نمایش به یکی از مهمترین ژانرهای نمایشی تبدیل شود . در آبادان پس از جنگ نیز بسیاری از هنرمندان این شهر با توجه به پایان جنگ و آغاز بازسازی شهر ، نمایش هایی را به روی صحنه بردند که البته در نوع خود کم نظیر بود . حس می کنم هنرمندان عرصه ی تاتر دفاع مقدس باید پوست اندازی کرده و نمایش هایی تولید شود که هم نگاه نقادانه داشته باشد و هم دغدغه ی اجتماعی . چرا که جنگ فقط در نمایش صحنه های درگیری و خونریزی خلاصه نمی شود . بسیاری از شهدای بزرگوار ما دارای نبوغ و استعداهای شگرف بودند که در عملیات های مختلف به شهادت رسیدند . جنگ با تمام ابعادش واقعیتی انکار ناپذیر است که باید به درستی آن را تصویر کرد .

فرشید قنبری بازیگر تئاتر نیز گفت : من در هشت سالگی اولین بار به روی صحنه رفتم و آن نمایش نیز دفاع مقدسی بود . ذوق و شوق من به عنوان یک بازیگر خردسال سالها بعد دغدغه ی من شد تا به تاتر ادامه بدهم . اما امروز می بینم تئاتر دفاع مقدس به شدت بخشنامه ای و دستوراالعملی شده است . اگر در سال قرار است چند نمایش به روی صحنه برود ، یکی دو کار با موضوع دفاع مقدس نیز تولید می شود ولی بسیار ضعیف است و حتی کارگردان این نمایش حاضر نیست به مخاطب فکر کند ، چه رسد به اینکه این نمایش را به اجرای عمومی برساند . وقتی در اشعار برخی از شعرای جوان امروز می نگریم می بینیم ادبیات دفاع مقدس از تاتر دفاع مقدس پربارتر است . شتاب زدگی در تولید نمایشی با ژانر دفاع مقدس برای رسیدن به جشنواره های متنوع و رنگارنگ ، هنرمند را از پرداختن صحیح موضوع و شخصیت های دفاع مقدس غافل می کند .

ارسال نظر