به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

«چخماقلو» روایت‌گر «موج‌های بیقراری» شد

«چخماقلو» روایت‌گر «موج‌های بیقراری» شد
سی ‌و پنجمین محفل خاطره‌گویی «موج های بیقراری»، روز گذشته هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، به همت حوزه هنری خراسان شمالی و با مشارکت شورای اسلامی روستای دارالشهداء و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی، فرماندار مانه و سملقان و تعدادی از هنرمندان در محل گلزار شهدای روستای چخماقلو برگزار شد.
سه‌شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر :  ۱۳۹۴۲۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، «علی بیگ‌زاده» در این محفل ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس 3000 شهید این استان و همچنین شهدای روستای دارالشهداء، از چگونگی حضور خود در جنگ تحمیلی گفت و از شهدایی در استان یاد کرد که هر یک از آن‌ها جانانه در برابر دشمن ایستادگی کردند و در نهایت به آرزوی دیرین خود؛ شهادت نائل آمدند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی از این که روستای چخماقلو با وجود فاصله زیاد با مناطق جنگی و راه صعب العبور توانسته است 33 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کند، سخن گفت و  این حرکت را ستود.

وی با اشاره به وضعیت ارتش در زمان جنگ تحمیلی و با توجه به این که هنوز بسیج و سپاه شکل نگرفته و ارتش نیز نتوانسته بود انسجام خود را پیدا کند و شرایط خوبی نداشت، استکبار جهانی چنین جنگی را علیه ما آغاز کرد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی صدام حسین برای جنگ علیه ایران 7 روز بود و بر اساس این تصور قرار به تصرف یک روزه خرمشهر، 3 روز خوزستان و 7 روزه تهران داشت که با مقاومت مردم شهیدپرور خرمشهر و با حداقل‌ترین امکانات، 6 روز پشت دروازه ‌های خرمشهر ماند و استراتژی جنگ اش سریع شکست خورد.

«بیگ زاده» اضافه کرد: جنگ تحمیلی عراق تنها جنگ در دنیاست که شرق و غرب در یک سو و ایران اسلامی نیز در یک سوی آن قرار گرفت و در آن زمان تنها کشورهای سوریه، لبنان و کره‌شمالی از کشور ایران اعلام حمایت کردند که آنها هم با توجه به شرایط خاص خودشان نتوانستند به ما کمک کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان شمالی با بیان این که در خرمشهر تنها سه گردان با لشگرهای تا دندان مسلح بعثی مقابله می‌کردند، گفت: تصرف یک روزه خرمشهر توسط صدام با مقاومت زنان و مردان و رزمندگان ایران اسلامی 34 روز به طول انجامید.

بر اساس این گزارش،  سی‌وپنجمین محفل خاطره‌گویی «موج های بیقراری» که در قالب اردوی یک روزه هنرمندان عکاس‌، داستان‌نویس و مستندساز به روستای چخماقلو همراه بود، «اسماعیل نوروزی»(برادر شهید ابراهیم نوروزی) و «محمد بُرزلی» به روایت خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداختند.

 هم چنین «اباصلت رضوانی»، «سید باقرسیدی‌زاده»، «حسن حاتم نژاد» و «علی داوری» نیز  سروده های خود را  قرائت کردند.

 لازم به ذکر است،   علاوه بر عکاسان،  جمعی از خبرنگاران نیز حضور داشتند که به پوشش مطالبات روستائیان پرداختند. داستان نویس حوزه هنری خراسان شمالی نیز با حضور در این روستا پای صحبت بزرگان روستا نشستند تا آداب و رسوم قدیمی این منطقه و نحوه مشارکت اهالی این روستا در اعزام رزمندگان به مناطق جنگی و پشتیبانی جنگ را شنیدند. «محمد بکرانی» نیز  از هنرمندان فعال در عرصه  فیلم و داستان مستند چخماقلو خود را  کلید زد.

گفتنی است روستای چخماقلو بیشترین میزان شهید به نسبت جمعیت ساکن در زمان جنگ را به خود اختصاص داده که در سال 1391 و مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نام دارالشهدا مزین شد.

 این گزارش حاکی است، در پایان مراسم گلزار شهدای روستای چخماقلو با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان  گلباران و غبارروبی شد.

 

 

 

ارسال نظر