معرفی کتاب های تخصصی هنرهای تجسمی

تاریخ زیبایی؛ نظریه زیبایی در فرهنگ های غربی

تاریخ زیبایی؛ نظریه زیبایی در فرهنگ های غربی
کتابی که پیش رو دارید زیر نظر یکی از اندیشمندان ایتالیایی، "امبرتو اکو" Umberto Eco با موضوعِ تاریخ زیبایی نوشته و به زبان انگلیسی ترجمه شده است
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر :  ۱۳۹۱۴۵

 

اومبرتو اکو

 

 

نویسنده: اوبرتو اکو

مترجم: هما بینا

پیش گفتار و حاشیه نویسی: جهانگیر شهدادی

ناشر: فرهنگستان هنر  با همکاری موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنریِ متن

شابک:  4-084-232-964-978

 

در پیش گفتار کتاب تاریخ زیبایی آمده است چگونگیِ وصف زیبایی زن، مرد، اشیا یا طبیعت در هر فرهنگی، نمونه روشن تفاوت ادراک و ساخت مفهوم زیبایی میان اقوام مختلف است. نظریه های به ظاهر جهان شمول درباره زیبایی یا مفهوم زیبایی در هر تمدنی نیز نمی تواند مستقل از عواملی شکل گرفته باشند که فرهنگ آن تمدن را پی ریزی کرده اند. اگر هنگام مطالعه چنین متن هایی فرهنگ و زمینه ای که تاویل ها در آن رشد کرده و بیان شده اند از یاد نروند، هر فرضیه ای در مکان خودش قرار می گیرد؛ و اگر  چنین شد، قدرت جهان شمولیِ یک نظریه، به بیان یک عقیده در وضعیتی خاص بدل می شود. ذهن بیشتر می تواند متن را از تفسیر جدا کند و خود به تعبیر بپردازد.

کتابی که پیش رو دارید زیر نظر یکی از اندیشمندان ایتالیایی، "امبرتو اکو" Umberto Eco با موضوعِ تاریخ زیبایی نوشته و به زبان انگلیسی ترجمه شده است.

شهرت اکو در مقام نشانه شناس و داستان نویس با تاویل و تفسیرهایش از علم و علوم انسانی سده های میانه رابطه دارد.مقدمه و ُه فصل از هفده فصل کتاب را اکو نوشته است و دیگر فصل ها زیر نظر او به قلم "جورلامو دو میکله" نگاشته شده اند.

در مروری تاریخی برای یافتن تعریف ها و تاویل هایی از زیبایی در این کتاب اکو و همکارش می کوشند دیدگاه خود را با تکیه بر مدارک علمی، تاریخی، هنری یا فلسفی غرب بیان کنند و برای تایید انها .اینجا و انجا.این نظریه ها را با تصویر یا برگزیده ای از متنهای نظری همراه نمایند.

ارسال نظر