"پذیرایی از شاهزاده در صحرا" منسوب به "محمد قاسم"/ اصفهان/ 1650 میلادی/ آبرنگ مات و رنگابه و طلا روی کاغذ/ موزه بریتانیا
به گواهی شمع ها و مشعل های روشن، زمان شب است اما نقاش با پیروی از قراردادهای نگارگری ایرانی همه جا را روشن کشیده است.
محمد قاسم از نقاشان دوره شاه عباس دوم بود. او کتب خطی را نقاشی می کرد و آثار تک برگی برای مرقع ها می ساخت. در دوره 1642 تا 1651 میلادی "افضل حسینی" سرگرم ساخت شاهنامه ای برای تقدیم به شاه بود و محمد قاسم به اتفاق "مالک حسین اصفهانی" پسرش "محمدعلی" و "محمد یوسف" مشغول تولید شاهنامه دیگری برای تولیت آستان قدس رضوی در مشهد. اثر اخیر در سال 1648 میلادی به پایان رسید و اکنون در کتابخانه سلطنتی کاخ وینزور است.
در نقاشی های منسوب به محمد قاسم در شاهنامه و همچنین نگاره های تک برگ او سنگ ها سیال و علف ها نقطه چین اند.جوان های او، دختر یا پسر، گونه های کاملا گرد و دهان های اندکی خندان و ابروهای با معنی دارند. هر چند برخی از اشخاص شاهنامه او تا حدودی غیرعادی به نظر می رسند، در نقاشی های تک برگ او غالب آدم ها کاملا بی هویت اند.